آدام سامنر، دستیار کارگردان و تهیهکنندهای برجسته که با فیلمسازانی چون استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، پل توماس اندرسون، الخاندرو اینیاریتو و ریدلی اسکات همکاری داشته است در ۵۷ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، این دستیار کارگردان و تهیهکننده بر اثر سرطان تیروئید درگذشته است.
آدام سامنر در آخرین پروژه خود بهعنوان تهیهکننده و دستیار کارگردان در فیلم جدید پل توماس اندرسون برای کمپانی وارنر که با بازی لئوناردو دیکاپریو ساخته شده، فعالیت داشت. او همچنین بخشی از تیم تهیهکنندگی فیلم «پیتزای شیرینبیان» دیگر ساخته اندرسون بود که برای جایزه اسکار بهترین فیلم نامزد شد.
او که در بریتانیا به دنیا آمده بود، کار خود را با دستیاری در فیلمهایی مانند «چه کسی برای راجر ربیت پاپوش دوخت؟» آغاز کرد و سپس وارد حرفه دستیار کارگردانی شد. او دستیار سوم کارگردان در فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» اثر اسپیلبرگ بود و همکاری خود با این کارگردان را در فیلمهای متعددی از جمله «داستان وست ساید»، «بازیکن شماره یک آماده»، «لینکلن»، «مونیخ» و «جنگ دنیاها» ادامه داد.
اسپیلبرگ در بیانیهای از او یاد کرد و گفت: «عنوان شغلی دستیار کارگردان نمیتواند آنچه آدام سامنر برای من و فیلمهایم انجام داده را توصیف کند. او بهعنوان دستیار کارگردان و تهیهکننده کار میکرد و هر دو وظیفه را با تعهد کامل انجام میداد. او عاشق ساخت فیلم بود، عاشق بودن در صحنه فیلمبرداری. اینجا زمین بازی او بود. او یک مشوق و یک هدایتکننده بود و گاهی نمیتوانستم تشخیص بدهم که آیا او از من پیروی میکند یا من از او. او کاری میکرد که همه اعضای تیم احساس کنند عضوی از یک خانواده هستند. او یک متحدکننده بود و وقتی کارها طبق برنامه پیش نمیرفت، شوخطبعی و هوش طبقه کارگر انگلیسی او، همراه با نقشه جایگزینی که همیشه آماده داشت، مشکل را حل میکرد. او یک نماد در حرفه خود بود و الهامبخش هر کسی است که به دنبال شغلی در حوزه تولید فیلم است. بازگشت به کار بدون آدام هرگز مثل قبل نخواهد بود.»
به گزارش ورایتی، برای اسکورسیزی نیز سامنر بهعنوان دستیار اول کارگردان و تهیهکننده یا تهیهکننده همکار در فیلمهای «قاتلان ماه کامل» و «گرگ وال استریت» فعالیت داشت.
اسکورسیزی نیز گفت: «آدام سامنر بهعنوان دستیار کارگردان و تهیهکننده در سه فیلم من حضور داشت، اما حضور او برای من و فیلمهایم بسیار فراتر از هر اعتباری بود که میتوان ذکر کرد. آدام دارای مجموعهای بسیار خاص و منحصربهفرد از ویژگیها بود؛ تواناییهای سازمانی و انضباطی یک ژنرال در میدان نبرد؛ توانایی منحصربهفرد برای همکاری نزدیک با من یا هر کارگردانی مثل دو موسیقیدان که هماهنگ کار میکنند و هنری فوقالعاده در سازماندهی و طراحی حرکات در قاب تصویر. آدام سامنر همه اینها را تجسم و عملی کرد. من هرگز نمیتوانستم فیلم “گرگ وال استریت” یا “قاتلان ماه کامل” را بدون او بسازم و ما در حال برنامهریزی برای یک پروژه دیگر بودیم. او خیلی زود از میان ما رفت و من دلتنگش خواهم شد. او عاشق ساختن فیلم بود. او یکی از بهترین همکارانی بود که میتوانستم آرزو کنم و میدانم سایر کارگردانان نیز همین نظر را دارند.»
آدام سامنبر علاوه بر فیلمهای «پیتزای شیرینبیان» و فیلم جدید پل توماس اندرسون، در فیلمهایی دیگری چون «رشته خیال»، «فساد ذاتی»، «استاد» و «خون به پا خواهد شد» نیز با این کارگردان آمریکایی همکاری داشت.
اندرسون در واکنش به درگذشت سامنر در بیانیهای نوشت: «آدام بیشتر از هر کس دیگری در تاریخ سینما عاشق ساختن فیلم بود. این کار برای او مثل غذا و نوشیدنی بود. او کاری میکرد که هر کسی که با او کار میکرد احساس امنیت کند. او همه چیز را از همه جنبهها بهطور همزمان میدید و برای هر چیزی یک نقشه جایگزین داشت. او کوهها، کامیونها و آدمها را طوری جابهجا میکرد که انگار دارد یک نمکدان را روی میز حرکت میدهد. تماشای کار او شکوهمند بود.»
همکاریهای سامنر با ریدلی اسکات نیز شامل فیلمهای «سقوط شاهین سیاه»، «قلمرو بهشت»، «گلادیاتور» و «جی.آی. جین» بود.
او همچنین بهعنوان دستیار کارگردان در فیلم «از گور برخاسته» با با الخاندرو اینیاریتو همکاری داشت و بخشی از تیم کارگردانی برنده جایزه انجمن کارگردانان آمریکا برای این فیلم بود. سامنر همچنین در ساخت فیلم «بردمن» نیز با ایناریتو همکاری کرده بود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





