«الکسی باتالوف» بازیگر سرشناس سینمای روسیه در سن ۸۸ سالگی در مسکو درگذشت.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر روسی که بیشتر برای بازی در فیلم «مسکو به اشکها باور ندارد» برنده اسکار بهترین فیلم خارجی سال ۱۹۸۰ و همچنین برای فیلم «درناها پرواز میکنند» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن در سال ۱۹۵۸ به شهرت رسیده بود، در سن ۸۸ سالگی در شهر مسکو درگذشت.
«الکسی باتالوف» ۲۰ نوامبر ۱۸۲۸ در شهر مرکزی ولادیمیر در خانوادهای سینمایی متولد شد و در سال ۱۹۵۰ از استودیو بازیگری دانشکده تئاتر هنری مسکو فارغالتحصیل شد و به جرگه بازیگران تئاتر پیوست.
فعالیت «باتالوف» در سینما در سال ۱۹۵۴ با بازی در فیلم «خانواده بزرگ» ساخته «یوسف خیفیتس» آغاز شد و او در سال ۱۹۸۷ نقش اصلی فیلم «درناها پرواز میکنند» ساخته «میخائیل کالاتازوف» درباره جنگ جهانی دوم را ایفا کرد که در جشنواره کن موفق به جایزه ارزشمند نخل طلای بهترین فیلم شد و در جوایز بفتا نیز در دو رشته نامزد کسب جایزه شناخته شد.
این هنرمند روسی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در چندین فیلم دیگر مقابل دوربین رفت و شروع به تدریس در انستیتو ملی سینمای روسیه کرد.
فیلم «مسکو به اشکها باور ندارد» ساخته «ولادیمیر منشوف» نیز با بازی «الکسی باتالوف»موفق به کسب جایزه اسکار در شاخه بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۸۱ میلادی شد.
این بازیگر روسی آخرین بار در سال ۱۹۹۸ در یک سریال تلویزیونی با عنوان «چخوف و کو» ظاهر شده بود.
منبع: ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران جایگزین هالیوود در روسیه میشود؟
- پرسشهایی درباره یک دیدار سینمایی زیر سایه سیاست
- سینمای سیاسی؛ دوراهی تبلیغ و انتقاد
- درگذشت بازیگر محبوب روس یک روز پیش از سالگرد تولدش
- تلاش سینمای روسیه برای افزایش مخاطبان سینما
- برگزاری نسخه روسی جوایز گلدن گلوب
- برگزاری اولین دوره جایزه کمان طلایی در روسیه
- اکران «مرگ استالین» در روسیه ممنوع شد
- گوگل برگزار میکند/ هفته سینمای روسیه در یوتیوب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری