زن ویلچرنشینی که شامگاه گذشته در مراسم «اسکار» به بهانه فیلم «چهرههای پنهان» روی صحنه رفت و تجلیل شد، «کاترین جانسون» فیزیکدان آفریقایی ـ آمریکایی بود که نخستین زن و اولین عضو سیاهپوست «ناسا» محسوب میشود.
به گزارش سینماسینما، وقتی سه بازیگر اصلی فیلم «چهرههای پنهان» شب گذشته برای اهدای اسکار بهترین مستند، روی صحنه رفتند، با دعوت از «کاترین جانسون» که مستند «چهرههای پنهان» از روی زندگی او ساخته شده است، مراسم بزرگداشتی برایش ترتیب دادند.
مستند «چهرههای پنهان» روایتی از سازمان فضایی «ناسا» است که برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی در ماموریت «آپولو ۱۱» به یک متخصص نیاز پیدا میکند و مسئول پرسنل سازمان، پیشنهاد همکاری با کاترین جانسون را میدهد؛ این در حالی است که جانسون به دلیل زن بودن و سیاهبودن (دورگه) در روند این پروژه درگیر چالش و تحقیر میشود. این دقیقا روایت زندگی واقعی کاترین جانسون است؛ زنی که ذهنش محاسبات کامپیوتری را چک و تصحیح میکرد.
کاترین جانسون ۹۹ ساله معروف به «کامپیوتر انسانی» در سال ۱۹۱۸ در ایالت ویرجینیا متولد شد. پدرش کشاورز و مادرش معلم بود. او از وقتی یک دختر خیلی کوچک بود، استعدادش را در زمینه ریاضی نشان داد. از آنجا که شهرستانی که در آن ساکن بود، برای اتباع آفریقایی ـ آمریکایی خدمات تحصیلی چندانی ارائه نمیداد، برای ادامه تحصیل به همراه خانوادهاش به غرب ویرجینیا مهاجرت کرد.
جانسون به دلیل هوش سرشارش در سن ۱۴ سالگی از دبیرستان فارغالتحصیل و در ۱۸ سالگی وارد کالج ویرجینیا شد. هوش کاترین باعث شد مدرسان کالج او را از همان ابتدا مورد حمایت قرار دهند و بعضی دورههای ریاضی را به طور اختصاصی برای او تدریس کنند. او سومین آفریقایی ـ آمریکایی محسوب میشود که توانست در رشته ریاضی مدرک دکتری دریافت کند. جانسون در همان دوران بالاترین نشان فرانسه را در رشته ریاضی دریافت کرد.
کاترین دوران دانشجویی چندان راحتی نداشت؛ چرا که یکی از سه دانشجوی آفریقایی ـ آمریکایی بود که در دانشگاه غرب ویرجینیا تحصیل میکرد و خدماتی که آنها از محیط تحصیلی دریافت میکردند با دانشجویان سفیدپوست یکسان نبود.
اگرچه برای یک زن آفریقایی ـ آمریکایی راحت نبود اما او تصمیم گرفت به عنوان یک پژوهشگر در حوزه ریاضی فعالیت کند. ابتدا شغلهایی که به او پیشنهاد میشد در حوزه تدریس بود تا اینکه در یک جمع خانوادگی فردی به جانسون گفت که کمیتهای وابسته به ناسا در حال استخدام ریاضیدانهاست.
جانسون در این مصاحبه پذیرفته شد و در سال ۱۹۵۳ به عنوان یکی از اعضای رسمی سازمان فضایی «ناسا» درآمد. او در ابتدای فعالیتش بررسی دادههای جعبه سیاه هواپیماها را بر عهده داشت و انجام محاسبات دقیق ریاضی برای این سازمان فضایی بخش دیگری از وظایفش بود. دانش جانسون در زمینه هندسه تحلیلی باعث شد که «ناسا» در حوزه پرواز از او کمک بگیرد. او در «ناسا» هم با موانع جنسیتی و نژادی مواجه بود؛ اما خودش میگوید در راستای پیشرفت همه این موانع را نادیده گرفت.
او از سال ۱۹۵۳ تا سال ۱۹۵۸ به عنوان یک کامپیوتر در «ناسا» فعالیت کرد که وظیفهاش محاسبات مربوط به پرواز و ارتباط بین مراکز تحقیق و پژوهش پرواز بوده است.
فعالیت کاترین جانسون تا سال ۱۹۸۶ در ناسا ادامه داشت و ناسا هم بارها اعلام کرده که کاترین جانسون یک ریاضیدان تکرار نشدنی در این سازمان بوده است.
در مراسم اسکار فیلم «چهرههای پنهان» یکی از نامزدها بود که قهرمان اصلیاش یک زن سیاهپوست یعنی کاترین جانسون محسوب میشد. «اسکار» طی دو سال اخیر بازیگران سیاهپوست را نادیده گرفته بود در هشتاد و نهمین سالگرد برگزاریاش با برگزاری چنین مراسمی تا حد زیادی از سیاهپوستان دلجویی کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نفس» چطور راهی اسکار شد؟/ گفتوگوی سینماسینما با امیر اسفندیاری درباره انتخاب فیلم آبیار
- گام بلند گری اولدمن برای کسب جایزه اسکار با نقش چرچیل
- «به بشقاب من خیره نشو» نماینده کرواسی در اسکار شد
- تایلند با «تاوقتی هوا تاریک میشود» به اسکار میآید
- نمایش فیلم های برگزیده اسکار ۲۰۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان
- موبایل در پشت صحنه اسکار ممنوع!
- سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ / از دومین اسکار تا سوگ درگذشت یاران
- واکنش تازه و متفاوت ترانه علیدوستی به موفقیت «فروشنده» در اسکار
- انتقاد دکتر پزشکیان از بی توجهی صدا و سیما به جایزه اسکار فرهادی
- نوشته فرزاد مؤتمن درباره فیلم خوب و جایزه اسکار اصغر فرهادی
- نظر بازیگر زن هالیوود درباره مراسم اسکار
- جعفر پناهی برای موفقیت اصغر فرهادی چه نوشت؟
- تبریک بازیگر سریال اصغر فرهادی به او در برنامه «خندوانه»
- روزنامههای ایران بعد از «اسکار» فرهادی چه نوشتند؟
- برنده شدن اصغر فرهادی و خوشحالی ما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار