زن ویلچرنشینی که شامگاه گذشته در مراسم «اسکار» به بهانه فیلم «چهرههای پنهان» روی صحنه رفت و تجلیل شد، «کاترین جانسون» فیزیکدان آفریقایی ـ آمریکایی بود که نخستین زن و اولین عضو سیاهپوست «ناسا» محسوب میشود.
به گزارش سینماسینما، وقتی سه بازیگر اصلی فیلم «چهرههای پنهان» شب گذشته برای اهدای اسکار بهترین مستند، روی صحنه رفتند، با دعوت از «کاترین جانسون» که مستند «چهرههای پنهان» از روی زندگی او ساخته شده است، مراسم بزرگداشتی برایش ترتیب دادند.
مستند «چهرههای پنهان» روایتی از سازمان فضایی «ناسا» است که برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی در ماموریت «آپولو ۱۱» به یک متخصص نیاز پیدا میکند و مسئول پرسنل سازمان، پیشنهاد همکاری با کاترین جانسون را میدهد؛ این در حالی است که جانسون به دلیل زن بودن و سیاهبودن (دورگه) در روند این پروژه درگیر چالش و تحقیر میشود. این دقیقا روایت زندگی واقعی کاترین جانسون است؛ زنی که ذهنش محاسبات کامپیوتری را چک و تصحیح میکرد.
کاترین جانسون ۹۹ ساله معروف به «کامپیوتر انسانی» در سال ۱۹۱۸ در ایالت ویرجینیا متولد شد. پدرش کشاورز و مادرش معلم بود. او از وقتی یک دختر خیلی کوچک بود، استعدادش را در زمینه ریاضی نشان داد. از آنجا که شهرستانی که در آن ساکن بود، برای اتباع آفریقایی ـ آمریکایی خدمات تحصیلی چندانی ارائه نمیداد، برای ادامه تحصیل به همراه خانوادهاش به غرب ویرجینیا مهاجرت کرد.
جانسون به دلیل هوش سرشارش در سن ۱۴ سالگی از دبیرستان فارغالتحصیل و در ۱۸ سالگی وارد کالج ویرجینیا شد. هوش کاترین باعث شد مدرسان کالج او را از همان ابتدا مورد حمایت قرار دهند و بعضی دورههای ریاضی را به طور اختصاصی برای او تدریس کنند. او سومین آفریقایی ـ آمریکایی محسوب میشود که توانست در رشته ریاضی مدرک دکتری دریافت کند. جانسون در همان دوران بالاترین نشان فرانسه را در رشته ریاضی دریافت کرد.
کاترین دوران دانشجویی چندان راحتی نداشت؛ چرا که یکی از سه دانشجوی آفریقایی ـ آمریکایی بود که در دانشگاه غرب ویرجینیا تحصیل میکرد و خدماتی که آنها از محیط تحصیلی دریافت میکردند با دانشجویان سفیدپوست یکسان نبود.
اگرچه برای یک زن آفریقایی ـ آمریکایی راحت نبود اما او تصمیم گرفت به عنوان یک پژوهشگر در حوزه ریاضی فعالیت کند. ابتدا شغلهایی که به او پیشنهاد میشد در حوزه تدریس بود تا اینکه در یک جمع خانوادگی فردی به جانسون گفت که کمیتهای وابسته به ناسا در حال استخدام ریاضیدانهاست.
جانسون در این مصاحبه پذیرفته شد و در سال ۱۹۵۳ به عنوان یکی از اعضای رسمی سازمان فضایی «ناسا» درآمد. او در ابتدای فعالیتش بررسی دادههای جعبه سیاه هواپیماها را بر عهده داشت و انجام محاسبات دقیق ریاضی برای این سازمان فضایی بخش دیگری از وظایفش بود. دانش جانسون در زمینه هندسه تحلیلی باعث شد که «ناسا» در حوزه پرواز از او کمک بگیرد. او در «ناسا» هم با موانع جنسیتی و نژادی مواجه بود؛ اما خودش میگوید در راستای پیشرفت همه این موانع را نادیده گرفت.
او از سال ۱۹۵۳ تا سال ۱۹۵۸ به عنوان یک کامپیوتر در «ناسا» فعالیت کرد که وظیفهاش محاسبات مربوط به پرواز و ارتباط بین مراکز تحقیق و پژوهش پرواز بوده است.
فعالیت کاترین جانسون تا سال ۱۹۸۶ در ناسا ادامه داشت و ناسا هم بارها اعلام کرده که کاترین جانسون یک ریاضیدان تکرار نشدنی در این سازمان بوده است.
در مراسم اسکار فیلم «چهرههای پنهان» یکی از نامزدها بود که قهرمان اصلیاش یک زن سیاهپوست یعنی کاترین جانسون محسوب میشد. «اسکار» طی دو سال اخیر بازیگران سیاهپوست را نادیده گرفته بود در هشتاد و نهمین سالگرد برگزاریاش با برگزاری چنین مراسمی تا حد زیادی از سیاهپوستان دلجویی کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «نفس» چطور راهی اسکار شد؟/ گفتوگوی سینماسینما با امیر اسفندیاری درباره انتخاب فیلم آبیار
- گام بلند گری اولدمن برای کسب جایزه اسکار با نقش چرچیل
- «به بشقاب من خیره نشو» نماینده کرواسی در اسکار شد
- تایلند با «تاوقتی هوا تاریک میشود» به اسکار میآید
- نمایش فیلم های برگزیده اسکار ۲۰۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان
- موبایل در پشت صحنه اسکار ممنوع!
- سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ / از دومین اسکار تا سوگ درگذشت یاران
- واکنش تازه و متفاوت ترانه علیدوستی به موفقیت «فروشنده» در اسکار
- انتقاد دکتر پزشکیان از بی توجهی صدا و سیما به جایزه اسکار فرهادی
- نوشته فرزاد مؤتمن درباره فیلم خوب و جایزه اسکار اصغر فرهادی
- نظر بازیگر زن هالیوود درباره مراسم اسکار
- جعفر پناهی برای موفقیت اصغر فرهادی چه نوشت؟
- تبریک بازیگر سریال اصغر فرهادی به او در برنامه «خندوانه»
- روزنامههای ایران بعد از «اسکار» فرهادی چه نوشتند؟
- برنده شدن اصغر فرهادی و خوشحالی ما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





