نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد اگرچه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل میدهند، در سال ۲۰۲۱ تنها یک سوم از جمعیت دنیای خیالی فیلمها به این گروه اختصاص داده شد.
به گزارش سینماسینما، گزارش جدید مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم دانشگاه سن دیهگو نشان میدهد تعداد شخصیتهای مرد حاضر در تولیدات سینمایی سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی از جمعیت شخصیتهای زن بیشتر بود.
براساس نتایج این گزارش، در ۸۵ درصد فیلمهای سال گذشته میلادی تعداد نقشهای مردانه نسبت به تعداد کاراکترهای زن بیشتر بود. این در حالی است که در ۷ درصد فیلمهای ساخته شده در این بازه زمانی تعداد نقشهای زنانه از مردانه پیشی گرفت و تنها ۸ درصد فیلمها توازن جنسیتی را در تعداد شخصیتهایشان حفظ کردند.
به استناد این گزارش، همچنین تنها ۳۱ درصد از فیلمهای سال ۲۰۲۱ قهرمان زن داشتند؛ آمار حضور شخصیتهای اصلی زن در فیلمهای سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰ از ۳۸ درصد به ۳۵ درصد رسید. زن ها در این سال ۳۴ درصد از نقشهای دیالوگ دار را برعهده داشتند که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهشی دو درصدی را تجربه کرده است.
به علاوه بیش از نیمی از نقشهای اصلی زن در فیلمهای سال ۲۰۲۱ سفید پوست بودند که در مقایسه با ۷۴.۴ درصد سال ۲۰۲۰، کاهش یافته است. میزان حضور بازیگران سیاهپوست در نقشهای اصلی زن در یک سال گذشته از ۱۳.۲ به ۱۶.۴ افزایش یافت اما بیشتر افزایش حضور بازیگران اقلیت مربوط به زنان (۱۲.۸ درصد) و آسیایی (۱۰ درصد) بود که در سال ۲۰۲۰ تنها به ۵.۷ درصد محدود میشد.
با این حال نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد اگر فیلمهایی با محوریت بازیگران لاتین و آسیایی از جمله انیمیشن افسون، در اوج، شانگ چی و افسانه ده حلقه و میناری کنار گذاشته شود، سهم زنان لاتین و آسیایی از نقشهای اول زن به همان ۵ درصد کاهش مییافت.
مرکز مطالعات زنان در تلویزیون و فیلم دانشگاه سن دیهگو در این تحقیق همچنین خودِ نقشها را نیز به طور کیفی مورد بررسی قرار داد و دریافت زنانی که در سال ۲۰۲۱ جلوی دوربین رفتند معمولا از همتایان مرد خود جوان تر بودند و هدف نقش آنها اغلب حول زندگی شخصی و روابطشان می چرخید در حالی که شخصیتهای مرد معمولا اهداف مهم شغلی در سر میپروراندند و از کار و حرفه مشخصی برخوردار بودند.
منبع: ایرنا به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند