«ریوئیچی ساکاموتو» یکی از مهمترین آهنگسازان ژاپن و خالق برخی از ماندگارترین موسیقی متن فیلمهای سینمایی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، «ریوئیچی ساکاموتو» آهنگساز برجسته ژاپنی و موسس گروه موسیقی «یلو مجیک ارکسترا» که خلق موسیقی فیلمهایی همچون «آخرین امپراتور»، «آسمان سرپناه» و «از گور برخاسته» را در کارنامه دارد در سن ۷۱سالگی درگذشت.
درگذشت «ساکاموتو» در صفحه اینستاگرام او منتشر شد ولی جزئیات بیشتری اعلام نشده است. این آهنگساز در ژانویه سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که به سرطان مبتلا شده است و مراحل درمان را طی میکند.
«ساکاموتو» که در موسیقی ارکستر، آهنگ بازیهای ویدئویی و تکنوازی پیانو فعالیت داشت، موسیقیهای عمیق، گیرا و عاطفی خلق میکرد. او علاوه بر اینکه آلبومهای انفرادی متعددی را تولید کرده است با موسیقیدانهای مختلفی در ژانرهای گوناگون موسیقی همکاری کرد و یک جایزه اسکار، یک جایزه بفتا، یک جایزه گرمی و دو گلدن گلوب دریافت کرد.
او در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی با گروه موسیقی «یلو مجیک ارکسترا» به موفقیتهای چشمگیری دست یافت.
شهرت «ساکاموتو» در اوایل دهه ۸۰ میلادی زمانی بیشتر شد که «ناگیسا اوشیما»، کارگردان ژاپنی از او خواست با وجود نداشتن هیچ سابقه بازیگری در فیلم «کریسمس مبارک، آقای لارنس» با «دیوید بویی» همبازی شود و موسیقی متن این فیلم را نیز خلق کند. موسیقی این فیلم در نهایت به یکی از مشهورترین آثار «ساکاموتو» تبدیل شد.
این آهنگساز بعدها با «برناردو برتولوچی» برای ساخت موسیقی فیلمهایی همچون «آخرین امپراتور»، «آسمان سرپناه» و «بودای کوچک» همکاری کرد و «ساکاموتو» در نهایت موفق شد برای موسیقی فیلم «آخرین امپراتور» جایزه اسکار را در سال ۱۹۸۸ میلادی کسب کند.
«ریوئیچی ساکاموتو» در هفدهم ژانویه سال ۱۹۵۲ میلادی در توکیو متولد شد. پدر او یک ویراستار ادبی شناختهشده و مادرش طراح کلاههای زنانه بود. او یادگیری پیانو را از سن ۶ سالگی آغاز کرد و کمی بعد به سراغ آهنگسازی رفت. «ساکاموتو» در سال ۱۹۷۸ میلادی نخستین آلبوم انفرادی خود را با عنوان «هزاران چاقو» منتشر کرد.
منبع: ایسنا به نقل از نیویورک تایمز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
آخرین ها
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- «بازنده»؛ حکایت آدمهای بازندهی زخمی
- نگین کیانفر: ناصر ممدوح از هویت و باورپذیری صدای خود مراقبت کرد
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- درگذشتِ نیلز آرستروپ و پارک مین جه
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- «مردی متفاوت» بهترین فیلم جوایز گاتهام شد
- تصاویری از پشت صحنه سریال«آیدا بین»
- کنسرت-نمایش لیلای بی مجنون / گزارش تصویری
- انتشار فراخوان اولین جشنواره عکس و فیلم تهران؛ «لالهزار»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- رکوردهایی که با یک فروش انفجاری جابهجا شد/ فروش ۳ روزه «موآنا ۲»؛ بهترین افتتاحیه انیمیشنی از والت دیزنی
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- فوت یکی از برندگان اسکار/ مارشال بریکمن درگذشت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۷ فیلم برتر برای تماشای آنلاین در آذر ۱۴۰۳؛ از «بیتلجوس ۲» تا «ماریا»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- حسین توشه درگذشت
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟