تری گار، بازیگری که برای بازی در فیلمهای سینمایی «توتسی»، «فرانکنشتاین جوان» و سریال «دوستان» شناخته می شد، در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر نامزد اسکار به دلیل ابتلا به بیماری اماس درگذشت که از سال ۲۰۰۲ تشخیص داده شده بود و همچنین در سال ۲۰۰۷ پس از پارگی آنوریسم مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.
تری گار در دهه ۱۹۶۰ در فیلم ها و برنامه های متنوع ظاهر شد اما نخستین نقش با دیالوگ خود را در فیلم «سَر» در سال ۱۹۶۸ به دست آورد، فیلمی که جک نیکلسون در آن به عنوان یکی از نویسندگان کار کرد.
پس از اینکه در اوایل دهه ۷۰ به طور منظم در سریال «ساعت کمدی سانی و شر» حضور داشت، با ایفای نقش در فیلمهای «مکالمه» اثر فرانسیس فورد کاپولا، «اوه، خدا» اثر کارل راینر و «فرانکشتاین جوان» ساخته مل بروکس به پرده بزرگ سینما راه یافت و پس از آن در نقش همسر ریچارد دریفوس در فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» اثر استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۷۷ مقابل دروبین رفت.
در دهه ۱۹۸۰، او برای بازی در مقابل داستین هافمن در فیلم «توتسی» ساخته سیدنی پولاک، نامزد اسکار نقش مکمل زن شد و در ادامه در فیلمهای چون «یکی از قلب» ساخته کاپولا، «نیش ۲» به کارگردانی جریم کاگان و «پس از ساعات اداری» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی نیز بازی کرد.
به گزارش گاردین، تری گار در دهه ۱۹۹۰، در فیلم «آماده پوشیدن» ساخته رابرت آلتمن بازی کرد و در ادمه نیز در فیلمهای «مایکل»، «دیک» و «احمق و احمقتر» ظاهر شد. او همچنین در سریال پرطرفدار «فرندز» (دوستان) در شخصیت فیبی ابوت حضور داشت.
در سال ۲۰۰۲، گار تایید کرد که به ام اس مبتلا شده است و گفت: « برای اولین بار داستانم را تعریف میکنم تا بتوانم به مردم کمک کنم. میتوانم به دیگران کمک کنم تا بدانند تنها نیستند و به آنها بگویم دلایلی برای خوشبین بودن وجود دارد، زیرا امروزه گزینههای درمانی در دسترس هستند.»
او به عنوان سفیر ملی برای انجمن ملی بیماری اماس فعالیت میکرد.
گار همچنین در سال ۲۰۰۶، کتاب زندگی نامه خود را با نام «سرعتگیرهایی در مسیر هالیوود» منتشر کرد که شرحی از فعالیت حرفهای و همچنین مشکلات سلامتی اوست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- حمید طالقانی درگذشت
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- کامران فانی درگذشت
- تام استپارد درگذشت
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بازیگر فیلم «شعله» درگذشت
- هادی مرزبان درگذشت
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- فواد شمس درگذشت
- همایون ارشادی درگذشت
- محمدعلی دشتی درگذشت
- مسعود رشیدی درگذشت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





