سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
رانبیر کاپور، یکی از بازیگران محبوب و موفق بالیوود، در جشنواره بینالمللی فیلم هند (IFFI) که در شهر گوا برگزار میشود، با حضار درباره میراث سینمایی پدربزرگش، راج کاپور، گفتگو کرد. این جشنواره فرصتی ارزشمند برای مرور کارنامه و تأثیرات این فیلمساز بزرگ بود که سینمای هند را به جهانیان معرفی کرد.
رانبیر کاپور در این نشست صمیمانه، به دستاوردهای برجسته پدربزرگش اشاره کرد و گفت: «راج کاپور فقط یک فیلمساز نبود؛ او یک متفکر، یک پیشگام و یک انساندوست بود که با آثار خود پیامهایی فراتر از مرزهای هند به جهان مخابره کرد.»
وی ادامه داد که میراث کاپور بزرگ نه تنها در سینمای هند، بلکه در فرهنگ عامه نیز تأثیر عمیقی برجای گذاشته است.
راج کاپور، بهعنوان یکی از ستونهای اصلی سینمای هند، با آثاری مانند آواره و «آقای ۴۲۰،» توانست جنبههای اجتماعی، احساسی و انسانی زندگی هندیان را به تصویر بکشد.
رانبیـر اظهار داشت که راج کاپور در آثارش از مضامین جهانی مانند عشق، عدالت و امید بهره میبرد که همچنان برای مخاطبان امروزی جذاب است.
رانبیر همچنین تأکید کرد که خانواده کاپور همواره سعی کردهاند میراث هنری راج کاپور را زنده نگه دارند.
وی افزود: «حفظ این میراث، نهتنها وظیفهای خانوادگی بلکه مسئولیتی در برابر تاریخ سینمای هند است. هر نسل از خانواده ما تلاش کرده است که با تولید آثار معنادار، این میراث را گسترش دهد.»
جشنواره بینالمللی فیلم هند، که به بزرگداشت کارنامه راج کاپور اختصاص داشت، فرصتی بود برای منتقدان و سینماگران تا به بررسی تأثیرات وی بر سینمای معاصر بپردازند. بسیاری از حضار معتقد بودند که نقش راج کاپور در معرفی سینمای هند به صحنه جهانی، بیبدیل است. به گفته یکی از منتقدان حاضر در رویداد: «او پلی میان سینمای سنتی هند و مخاطبان جهانی بود.»
رانبیر در بخش پایانی صحبتهایش از اهمیت نوآوری و اصالت در سینما سخن گفت و اظهار داشت که یکی از درسهای بزرگ پدربزرگش، جسارت در خلق آثار متفاوت بوده است. وی ابراز امیدواری کرد که نسل جدید سینماگران هندی نیز از این میراث الهام بگیرند و به تولید آثاری بپردازند که نهتنها سرگرمکننده بلکه تأثیرگذار باشند.
این نشست با استقبال گرم حضار روبرو شد و یادآور این بود که آثار و تأثیرات راج کاپور همچنان الهامبخش علاقهمندان به سینما در سراسر جهان است.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- نماد بالیوود تجلیل شد؛ جشنواره لوکارنو به شاهرخ خان جایزه داد
- «حیوان» هندی پرفروشترین فیلم گیشههای جهان شد/ سبقت از «ناپلئون»
- دیلیپ کومار بازیگر سرشناس بالیوود درگذشت
- روزی روزگاری بالیوود
- لغو جشنواره فیلم مومبای/ برگزاری جشنواره بمبئی به سال آینده موکول شد
- آمیتاب باچان در بیمارستان بستری شد/ ابتلای بازیگر مطرح بالیوود به کووید-۱۹
- معرفی فیلمهای شاهرخ خان که سال آینده روی پرده میروند
- سایه مرگ بر سر بالیوود/ درگذشت ستارهای دیگر از سینمای هند
- ستاره بودن ویژگی ذاتیاش بود/ به بهانه مرگ زودهنگام عرفان خان
- ستاره بالیوودی در میدان مبارزه با کرونا/ دفتر شخصی شاهرخ خان در اختیار ستاد قرنطینه بمبئی
- اهدای دکترای افتخاری به شاهرخ خان در دانشگاه ملبورن استرالیا
- «تنهایی یک دونده سینما»/ آیا میشود به IMDb اعتماد کرد؟؛ چرا فیلمهای بدِ هالیوود امتیازهای بالا میگیرند؟
- پخش هر نوع فیلم هندی و بالیوودی در پاکستان ممنوع شد!
- فستیوال کن از بازیگر فقید هندی تجلیل میکند
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار