اختتامیه هفتادودومین دوره جشنواره فیلم کن برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم اختتامیه هفتادودومین دوره جشنواره فیلم کن شامگاه شنبه برگزار شد. در این دوره از جشنواره کن هر چند هنرمندان ایرانی و فیلمهای ایرانی جای ندارند اما فیلمهایی از کارگردانهای معتبر هالیوود مثل کوئنتین تارانتینو، جیم جارموش و کن لوچ در این دوره حضور دارند که اعلام نتایج را برای سینمادوستان ایرانی جذاب میکند.
«آلخاندرو گونزالس ایناریتو» امسال رئیس داوران بخش رقابتی کن و اولین کارگردان مکزیکی است که در این جایگاه قرار گرفته است.
اهدای جوایز با جایزه فیلم کوتاه آغاز شد و این جایزه به فیلم «فاصله میان ما و آسمان» داده شد.
(با اعلام اسامی فیلمهای راه یافته به بخش مسابقه فیلم کوتاه و سینهفونداسیون هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن، بعد از چهار دوره حضور مستمر هیچ فیلم کوتاه ایرانی در این دوره جشنواره پذیرفته نشد. در این دوره جشنواره از بین ۴۲۴۰ فیلم کوتاه متقاضی، ۹ فیلم کوتاه داستانی، ۱ مستند و یک انیمیشن کوتاه به بخش مسابقه فیلم کوتاه جشنواره راه یافتند.)
پس از آن جایزه دوربین طلایی به فیلم Nuestras Madres ساخته سزار دیاز اهدا شد.
جایزه وِیژه هیات داوران به فیلم الیا سلیمان «این باید بهشت باشد» رسید. در این فیلم الیا سلیمان با نگاهی طنز به مشکلات فلسطینیها و جامعه پرداخته است. او خودش در فیلم بازی کرده و فیلم تقریبا بیدیالوگ است.
(کارگردان فلسطینی پیش از این در سال ۲۰۰۹ با فیلم «زمانی که باقی است»(The Time That Remains) در بخش مسابقه حضور داشت و در ۲۰۰۲ با فیلم «دخالت الهی» (Divine Intervention) جایزه ویژه هیاتداوران را برد. سلیمان که پیشتر زندگی در سرزمینهای اشغالی را به تصویر کشیده بود، این بار در حماسهای طنزآمیز که در پاریس و نیویورک اتفاق میافتد، برداشتی کمدی از زندگی در تبعید ارائه میدهد. با ایفای نقشی که به گفته تیری فرمو (مدیر کن) یادآور باستر کیتون است. سلیمان در فیلم «این باید بهشت باشد» نقش مردی را بازی میکند که به دنبال زندگیِ نو از فلسطین میگریزد اما باز هم با همان مشکلاتی که در وطنش داشت مواجه میشود.)
در ادامه مراسم جایزه فیلمنامه به «پرتره یک دختر در آتش» ساخته سلین سیاما رسید.
(سیامای فرانسوی دوازده سال پس از اینکه با نخستین فیلمش، «نیلوفرهای آبی» در بخش نوعی نگاهِ فستیوال غوغا به پا کرد، حالا برای اولین بار فیلم خود را در بخش مسابقه میبیند. او در «پرتره یک دختر در آتش» از درامهای چالش برانگیز معاصرش فاصله گرفته و به سراغ درامی رمانتیک و تاریخی رفته که ماجرای آن در برتانی (یک استان تاریخی و منطقهای فرهنگی در فرانسه) قرن هجدهم میگذرد.)
جایزه بهترین بازیگر زن به امیلیا بیچام در فیلم «جوی کوچک» ساخته جسیکا هاوسنر رسید.
(امیلیا بیچام هنرپیشه آمریکایی است. علاقهمندان به فیلم و سریال، امیلی بیچام را با نقش زن بیوه در سریال در بدلندز از شبکه AMC میشناسند. او جایزه بهترین بازیگر زن از دو جشنواره ادینبرگ و تورین را در کارنامه خود دارد. بیچام در کنار کیرا نایتلی در فیلم برلین، دوستت دارم، نقش کاراکتری به نام هانا را بازی کرد، زنی که از رابطه هایش سوء استفاده میکند. او در ادامه با زنی آلمانی و زیبا آشنا شده و با او رابطه دوستی پایهریزی می کند. او در قسمتی از فیلم بازی کرد که کارگردانی آن را استفانی مارتین (Stephanie Martin) وکلاوس کلاوسن (Claus Clausen) بر عهده داشتهاند.)
جایزه بهترین کارگردانی به برادران داردن برای «احمد جوان» اهدا شد.
(برادران داردن این بار با داستانی معاصر درباره نوجوانی بلژیکی که پس از برداشتی افراطی از قرآن تندرو میشود و برای قتل معلمش برنامه میریزد، بازگشتهاند. این دو برادر از هشت حضور خود در بخش رقابت جشنواره کن هفت جایزه بردهاند و یکی از تنها هشت کارگردان/تیم کارگردانیاند که پیش از این دو بار برنده نخل طلا شدهاند)
جایزه داوران به طور مشترک به «بینوایان» ساخته لاج لی از فرانسه و «بکورائو» از برزیل اختصاص یافت.
(لی که همکار دیرینِ هنرمند خیابانی فرانسوی «جی آر» بوده است، مهارت فیلمسازی چریکیاش را به کار گرفته تا در «بینوایان» زندگیِ خشن در حومهیِ شرقیِ پاریس که خود در آن بزرگ شده را به تصویر بکشد.
مندونسا فیلیو پس از آکواریوس (برج دلو) در سال ۲۰۱۶، حالا با «باکورائو»(قوش شب) برای دومین بار به بخش مسابقه فستیوال کن بازگشته است و این بار با همکاریِ دورنلیس، طراح تولیدِ فیلمهای قبلیاش، فیلم را نوشته و کارگردانی کرده است. ماجرایِ «باکورائو» که آمیزهای از وسترن و علمی-تخیلی است، در شهر کوچکِ دورافتادهای در برزیل میگذرد. شهری که پس از مرگِ زنی در ۹۴ سالگی از نقشه ناپدید میشود.)
آنتونیو باندراس برای فیلم «درد و شکوه» جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.
(آنتونیوس باندراس بازیگر اسپانیایی در سال ۱۹۸۲ در فیلمی نقش کوتاهی اجرا کرد و مورد تشویق همه قرار گرفت. در سال ۱۹۸۵ در فیلم«ماتادور»به کارگردانی آلمودوار ایفای نقش کرد. در سال ۱۹۹۲ در فیلم «پادشاهان مامبو» خوش درخشید و همین فیلم راه را برای او به سوی هالیوود باز کرد، البته آنتونیو در آن زمان هنوز انگلیسی را به خوبی نیاموخته بود، در آن فیلم دیالوگها را به زبان انگلیسی حفظ کرد و بالهجه اسپانیایی به بیان جملات پرداخت. گام بعدی او بازی با تام هنکس در فیلم«فیلا دلفیا» بود. چندی بعد در برابر تام کروز و برد پیت قرار گرفت و در فیلم «مصاحبه» و «دراکولا» ایفای نقش کرد و سپس با بازی در فیلم «خانه اشباح» به شهرت رسید. باندراس با ایفای نقش در فیلم«نقاب زورو»در سال ۱۹۹۸ به همراه آنتونی هاپکینز و کاترین زتا جونز در سطح فیلمهای برتر مطرح شد.)
جایزه بزرگ هیات داوران به «آتلانتیک» ساخته متی دیوپ داده شد.
(دیوپ، فیلمساز فرانسوی-سنگالی با اولین فیلم بلندش-«آتلانتیک»- نخستین کارگردان زنِ سیاهپوستی است که فیلمی در بخش مسابقه فستیوال کن دارد. دیوپ پیش از این چند فیلم کوتاه کارگردانی کرده و مستندی دربارهی عمویِ کارگردانش-جبرئیل دیوپ مامبِتی- به نام هزاران خورشید (A Thousand Suns) را ساخته بود. «آتلانتیک» که ماجرایش در داکار، پایتخت سنگال میگذرد، درباره رابطه عاطفی دختری ۱۷ساله با یک کارگر ساختمانی است. دختری که در شرفِ ازدواجی تحمیلی قرار گرفته و پسری که میخواهد به آنسوی آتلانتیک برود تا بتواند زندگی جدیدی را آغاز کند.)
و در پایان نوبت به آخرین جایزه رسید. جایزهای که بزرگان سینما برای دریافت آن رقابت میکردند اما در نهایت داوران جشنواره هفتادودوم نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن را به «پارازیت» ساخته بونگ جون-هو از کره جنوبی اختصاص داد که اولین نخل طلای سینمای کره محسوب می شود.
(پس از فیلم انگلیسیزبان سال ۲۰۱۷ بونگ جون هو به نام «اوکجا» که در راه افتادن دعوا میان کن و نتفلیکس نقش داشت، حالا بونگ با فیلمی به زبان کرهای با هنرنمایی سونگ کانگ-هو، بازیگر همیشگیاش، به رقابت اصلی بازگشته است. این تراژی-کمدیِ جدید درباره خانواده بیکاری است که به درون خانوادهای مرفه نفوذ میکنند که کارشان پیامدهای پیشبینی نشدهای در پی دارد. فیلمهای دیگر بونگ در کن، «مادر» در بخش نوعی نگاه ۲۰۰۹ و «میزبان» در بخش دو هفته کارگردانان ۲۰۰۶ بودهاند.)
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حضور منصور بهرامی و بوریس بکر؛ نمایش مستند «ناستی» در جشنواره بینالمللی فیلم کن
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی