سینماسینما، گلاره محمدی
اگر فیلم را ندیدهاید این نوشته حاوی برخی جزئیات از داستان است
نخستین فیلم بلند آرین وزیردفتری فیلم پیچیدهایست، فیلمی با تکیه بر روابط میان انسانها و هویت فردی شخصیتهایی که تغییر موقعیت می دهند. اولین مولفه ای که در این تغییر یا جابجایی بروز و ظهور بیرونی دارد نوع پوشش بازیگران فیلم است. اینکه فیلم درونمایه روان شناختی دارد یا جهانش بر پایه نظریه های فلسفی استوار است، برای طراح لباس اهمیت چندانی ندارد.
طراح در این فیلم می بایست شخصیت اصلی (طناز طباطبایی) را در نقش رویا به درستی تعریف کند و عناصر بصری متناسب با طبقه فرهنگی-اجتماعی او را به دقت کنار هم قرار دهد تا مسیر دراماتیک تغییر، جابجایی و تعویض موقعیتها، منطقی و باورپذیر به نظر برسد و از دید مخاطب موجه جلوه کند. دیگر آکسسواری که بار دراماتیک دارد و نقشی ظریف و حساس را در قصه ایفا می کند عینک است. رویا با عمل چشمش از عینک بی نیاز می شود و عینک او روی صورت زیبا می نشیند و زیبا را در شبیه شدن و فرو رفتن در نقش رویا یاری می کند.
در همین راستا قاب عکس ها، پیانو و تمام وسایلی که متعلق به رویاست کم کم از او گرفته می شود شاید به بهانه فروش و تبدیل شدن به پول برای مهاجرت. اما همین مهاجرت هم صرفاً نقل مکان از تهران به کپنهاگ نیست بلکه به نوعی تغییر هویت است و پذیرش نقشی در جایی دیگر، جایی که علیرغم انتخاب آن تصویر و آینده ای از آن مشخص نیست.
کارگردان با انتخابی هوشمندانه این دو موضوع را در هم آمیخته تا آنچه در ذهن داشته را با تاکید بیشتری به تصویر بکشد و بتواند تماشاگر را تا پایان با جهان فیلم همراه سازد. بازی بی نظیر طناز طباطبایی، موسیقی درخشان بامداد افشار در کنار خلق فضای بصری ویژه ای که در خدمت روایت داستان است و توسط محسن نصرالهی (طراح صحنه) و الهام معین(طراح لباس) به ثمر رسیده است، قطعاً جزو اتفاقات جشنواره محسوب میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- تاسیان میشود بیتو
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





