سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
سعید روستایی با همان اولین فیلم بلند کارنامهی سینماییاش به چنان شهرت و اعتباری دست یافت که شاید بسیاری از فیلمسازان کهنه کار و باتجربهی سینمای ایران، آرزو و حسرت آن را داشتند. ساخت و نمایش «متری شیش و نیم» نشان داد که موفقیتهای «ابد و یک روز» در جشنوارهها و اکران عمومی، اتفاقی نبوده و دوستداران سینمای ایران میتوانند از ظهور کارگردانی مستعد، خلاق و کاربلد مطمئن باشند. هرچند «برادران لیلا» توفیق اکران عمومی را پیدا نکرد ولی نمایش پرسر و صدای آن در جشنواره کن و همچنین سوژهی جذاب و ملتهبش، موجب شد که پس از انتشار نسخهی غیرقانونی آن در فضای مجازی، به سرعت دست به دست شد و شاید بتوان گفت بیشتر از فیلمهای پیشین سعید روستایی، بیننده پیدا کرد. «زن و بچه»؛ چهارمین فیلم کارنامهی سینمایی سعید روستایی نیز با پذیرفته شدن در بخش مسابقه جشنواره کن، بلافاصله مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت تا اکران آن یکی از اتفاقهای مهم و دلپذیر سینمای ایران در فصل تابستان باشد. با این حال «زن و بچه»، نه تنها قدمی رو به جلو برای روستایی محسوب نمیشود بلکه در لحظاتی آن چنان عجیب و سؤال برانگیز مینماید که ما را به شک میاندازد که آیا واقعاً در حال تماشای اثری از سعید روستایی هستیم؟
فیلم شروعی خوب و کنجکاوی برانگیز دارد. شخصیت علیار (سینان محبی) موتور محرک درام فیلم است و از میان روابط او و دیگران است که سایر شخصیتهای فیلم معرفی میشوند. نوجوان ۱۴ سالهای که از در و دیوار بالا میرود و لحظهای آرام و قرار ندارد. نمایندهی نسل پرشور و بیقراری که زندگی مطلوب و آدمهای محبوبشان را جایی فراتر از چهارچوب خانه و خانواده جستجو میکنند. فیلم تا وقتی که با علیار و بازیگوشیهایش همراه میشود، سرپا است و از ریتم نمیافتد. سکانسهای شلوغ و پرهیاهوی درون مدرسه، یادآور صحنههای باشکوه ازدحام زندانیان در «متری و شیش و نیم» است و از تسلط و چیره دستی روستایی در کارگردانی صحنههای پرجمعیت و سرشار از جزئیات حکایت میکند. مشکل فیلم از جایی بروز میکند که شخصیت علیار از قصه خارج میشود و بار اصلی فیلم بر دوش شخصیت مهناز (پریناز ایزدیار) قرار میگیرد. زن بیوهای که آنقدر در مسائل شغلی و روابط خصوصیاش غرق شده که به نظر میرسد وقت و فرصت چندانی برای توجه به خواستهها و نیازهای فرزندانش ندارد. با این وجود ضعف اصلی فیلم این است که در زمانی بسیار طولانیتر از یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقهای، مجموعهای از کنشها و واکنشهای غیرمنطقی و نه چندان باورپذیر را در برابر دیدگان متحیر مخاطبش میگستراند. مخاطبی که هنوز از شوک آن خواستگاری کذایی بیرون نیامده، به نظارهی عملکرد عجیب و سوالبرانگیز مهناز در خانه، مدرسه، بیمارستان و دادگاه مینشیند و از این حجم از رفتارهای متناقض و گفتارهای فاقد منطق این شخصیت، شگفتزده میشود. شخصیتی که به ظاهر نماینده بخشی از زنان عاصی و خستهی امروزی است، اما به واسطهی رویکرد غیرعقلانیاش در برخورد با حوادث پیرامونش، نه تنها جدی و تاثیرگذار نمینماید بلکه در لحظاتی به شدت مضحک و تصنعی جلوه میکند. لحظاتی نظیر هنگام طرح خواستههایش در دادگاه و نحوهی مواجههاش با خواستگار سابقش (پیمان معادی) و پدر شوهرش (حسن پورشیرازی).
روستایی نه تنها در تبیین شخصیت مهناز ناکام مانده بلکه در شخصیت پردازی سایر کاراکترهای فرعی فیلم نظیر مادر (فرشته صدر عرفایی) و مهری (سها نیاستی) نیز توفیقی حاصل نمیکند. شخصیتهایی که انگار متعلق به خانواده و دنیایی دیگر هستند و جنس رابطهشان با شخصیت اصلی فیلم آنچنان که باید دوستانه و صمیمانه به نظر نمیرسد. به خصوص شخصیت مهری که در اوج آشفتگی روحی و روانی خواهرش بدون زمینه چینی لازم و به طرزی کاملاً بیمنطق، به خواستگار سابق خواهرش، بله میگوید و بدین ترتیب راهش را از مهناز جدا میکند. روستایی برای به تصویر کشیدن چگونگی شکلگیری رابطهی مهری و حمید، کوچکترین تلاشی نمیکند و نتیجهاش این میشود که این بخش نیز همچون بسیاری از بخشهای فیلم، از فقدان منطق و باورپذیری رنج میبرد. با اینها اضافه کنید لحظهی تحول آنی شخصیت سام خانیان (مازیار سیدی) در دادگاه را که به صرف خیره شدن به چشمان معصوم دختر خردسال (آرشیدا درستکار) در یک لحظه اتفاق میافتد تا در کسری از ثانیه، نقشههای بدمنهای قصه، نقش بر آب شود. سکانسی که به خودی خود میتواند زیبا و تاثیرگذار باشد ولی وقتی تمهیدات لازم در فیلمنامه برایش چیده و پیشبینی نشده باشد، یک جای کار میلنگد و در کلیت اثر بهسان وصلهای ناجور میماند. اینچنین است که فاجعه به شوخی تبدیل میشود و تراژدی در حد کمدی، تقلیل مییابد.
یکی از شاخصههای فیلمهای ماندگار این است که مخاطب با تمامی شخصیتهای فیلم به نوعی همذاتپنداری میکند. این اتفاقی بود که در فیلمهای قبلی روستایی به شکل نمایانی رخ داده بود. به عنوان مثال در «متری شیش و نیم» مخاطب به همان اندازه که با مامور وظیفهشناس پلیس (پیمان معادی) همراه میشود، با ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) با آن حجم از خلافکاری و جرائم آشکارش نیز همدلی میکند. ولی حالا در تازهترین ساختهی روستایی، با فیلمی روبهرو هستیم که به طرز عجیبی با اکثر قریب به اتفاق شخصیتهایش همذاتپنداری نمیکنیم. شخصیتهایی که انگار متعلق به سیارهای دیگر هستند و کمترین نسبتی با جامعهی امروز و خواستهها و نیازهای مردمان این سرزمین برقرار نمیکنند. این مساله برای نویسنده و کارگردانی که به دقت نظرش در سبک زندگی لایههای مختلف جامعه و احیای سینمای اجتماعی ایران شهره است، اتفاق خوشایندی نیست و نشان از خارج شدن روستایی از مسیری که در پیش گرفته بود، دارد. مسالهای که در دنیای سینما، ممکن است برای هر سینماگری رخ دهد. امید است که روستایی، ضعفهای پیدا و پنهان فیلمش را پذیرفته و باور کند و با فیلم بعدیاش دوباره به ریل موفقیت بازگردد. سینمای اجتماعی ایران حالاحالاها به نگاه دغدغهمند و نبوغ غیرقابل انکار روستایی و روستاییها نیاز دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری
- آثار پناهی، مکری و روستایی در بخش غیررقابتی/ «رها» و «چشم بادومی» در مسابقه فیلمهای اول و یونیسف جشنواره هند
- یک انیمیشن در صدر فروش فیلمها/ اکران دو فیلم جدید آغاز شد
- نگاهی به فیلمسینمایی «زن و بچه»؛ بحرانزدگی
- رقابت کمدیها با یک انیمیشن در سینماها/ هزار و ۱۹۲ میلیارد سهم گیشه فروش فیلم از ابتدای سال ۱۴۰۴
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- «زن و بچه»؛ کوچه پسکوچههای یک فیلمساز
- فروش گیشه سینماها در مرداد ماه به ۹۳۰ میلیارد رسید
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- «زن و بچه»؛ دوئلی تصویری با چهرههایی خیرهشده به دوربین
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- بازنمایی جامعه مردسالار در «پیر پسر» و «زن و بچه»
- بدهی ۳۵ میلیاردی سینما/ سعید روستایی فیلم جدید میسازد/ بزودی بلیت شناور اجرا خواهد شد
- «زن و بچه»؛ چرا غافل از احوال دل خویشتنم؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





