سینماسینما، زهرا مشتاق
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با سینماگرانی که نامی از آنها ذکر نشده، به طور مشخص خواسته است درباره اعتراضات کارگری فیلم و سریال ساخته شود. ایشان با اسم بردن از اعتراضاتی چون اعتراضات کارگران هپکو، ماشین سازی تبریز، کشت و صنعت دشت مغان، از سینماگران خواسته«روندهای کشور را تصحیح و تکمیل کنند.»
سعید جلیلی نه تنها سینماگران، که از هنرمندان سایر هنرها «از شعر تا منبر» خواسته «در این مسیر حرکت کنند» و گفته «به آنان کمک کنیم و موانع را از سر راهشان برداریم.» چون از نگاه ایشان «سینما یک قدرت است. یک ابزار قدرتمند که می تواند حق را باطل یا باطل را حق جلوه دهد.»
او یادآوری کرده «رسالت سینما این است که سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند.» و از سینماگران خواسته «اگر جایی خطایی میبیند داد بزند، تا جلوی خطا گرفته شود.»
اگر جایی هم کاری ناقص است با هنرش برای تکمیل آن گام بردارد و اگر میخواهیم جامعه رشد کند نگاه تایید، تصحیح و تکمیل مورد توجه باشد.»
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک به رفع موانع را وظیفه دانسته است.
ضمن ابراز خوشحالی عمیق از نگرش یکی از اعضای بلندپایه و رسمی جمهوری اسلامی ایران ذکر چند نکته و پرسش ضروری است. آیا دعوت از سینماگران برای پرداختن به مسائل ملتهب اجتماعی یک دعوت عام است یا صرفا مربوط به گروهی خاص از مرتبطین به سینماست که با ایشان دیدار داشته اند. اگر چنین است انتشار اسامی این اشخاص می تواند کمک موثری به فهم این پرسش باشد. اگر این دعوت عام تلقی شود، آیا ایشان به شخصه تضمینی برای ساخته شدن چنین فیلم هایی به سازندگان آن خواهند داد؟ آیا مجوزهای لازم برای ساخته شدن فیلم های مدنظر ایشان، که از قضا دغدغه بسیاری از سینماگران حوزه اجتماعی است؛ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود یا از سوی نهادهای امنیتی صادر خواهد شد؟ در جایی که فهرست فیلم های توقیفی که بامجوز رسمی ارشاد ساخته شده اند، روز به روز فزونی می گیرد، چه تضمینی برای امکان ساخت و نمایش چنین فیلم هایی وجود دارد؟ یا اساسا چه تضمینی وجود دارد که هنرمندان عرصه های مختلف به این موضوعات بپردازند، اما از سوی نهادهای قدرت مورد مواخذه قرار نگرفته و روانه زندان نشوند؟
پرداختن به انواع معضلات اجتماعی از جمله مسائل کارگری، نه تنها محل علاقه مستندسازان و فیلم سازان است، بلکه انعکاس این مشکلات از جمله وظایف تاریخی آنهاست. و این دسته از هنرمندان به خوبی با این مسولیت سنگین آشنا بوده و به آن اشراف دارند. اما آیا به همین آسانی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار اشاره کرده اند؛ مجوزی برای ساخته شدن چنین فیلم هایی داده خواهد شد؟ آیا دوربین مستندسازان اجتماعی می تواند بدون نگرانی در جمع معترضان حضور یافته و بی هیچ قضاوتی تنها راوی یک اتفاق باشد؟ آیا طرفین ماجرا فارغ از نگرش های سیاسی اجازه روایت یک رویداد کارگری را که ممکن است در هر کجای دنیا اتفاق بیفتد، خواهند داشت؟ آیا برای مثال رخشان بنی اعتماد می تواند مستندی درباره اعتراضات کارگری در ایران بسازد؟ در جایی که کارگران و فعالان اجتماعی و مدنی معترض، راهی زندان شده و با احکام سنگینی رو به رو هستند؛ چه تضمینی برای امنیت فیلم سازانی که بخواهند درباره چنین مضامینی فیلم بسازند، وجود دارد؟
افراد شناخته شده در رشته های مختلف، از جمله سینماگران و هنرمندان به تلاش برای دستاویز قرارداده شدن در برهه هایی چون انتخابات های مختلف، از سوی صاحبان قدرت آشنا هستند. اما به نظر می رسد این تلاش از سوی سعید جلیلی که گفته می شود یکی از نامزدهای جدی ریاست جمهوری است؛ بیش از هر زمان دیگری به شکلی زودهنگام و گوش نواز کلید خورده باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





