سینماسینما، محسن جعفری راد
همین ابتدا باید چند سوال را مطرح کرد: آیا فردوسی پور بعد از قطع ناگهانی برنامه اش با وجود انواع و اقسام سوالها و کنایه ها و ابهام ها و طعنه های رسانه های ورزشی و غیر ورزشی و انواع هنرمندانی که از عدم همکاری، گلایه داشتند، نمی توانست مثل برخی از همکارانش جلای وطن کند، در حالیکه در حرفه خودش، از همه لحاظ بهترین بوده است؟ آیا نمی توانست به آب و آتش بزند و در رسانه ها شکوه و گلایه های بسیار کند؟ آن هم برای برخی رسانه ها که تشنه «آسمان رسیمان بافتن» هستند؟ آیا نمی توانست بدون در نظر گرفتن هر منبعی، از طریق یوتیوب یا اینستاگرام برنامه اش را ارائه کند؟ّ توجه کنید که محبوب ترین برنامه تلویزیون بعد از ۲۰ سال ، حذف شده، اما سازنده و مجری اش فقط سکوت کرده، سکوتی سرشار از ناگفته ها که همگی از انبوه اندوهش با خبرند و حالا از طریق کاملا قانونی و با طی کردن سلسله مراتب، می خواهد برنامه اش را به مخاطب از طریق فضای مجازی ارائه کند. اما چرا قدر و درک این رفتار متین، حرفه ای و باوقار را نمی دانند؟ّ!
چرا اسم نهادی که سنگ اندازی می کند، آورده نمی شود؟ بلکه رسانه ها بتوانند در این زمینه روشنگری کنند و حداقل از همکار مطبوعاتی و رسانه ای شایسته خود، حمایت درخوری را به عمل آورند؟ خوب است که بهترین مجری و کارشناس فوتبال دو دهه اخیر را هم در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ببینید؟ پس غذای شوری که تا حالا درست کرده اید را ،شور تر نکنید که با مخاطبی سر و کار دارید که این روزها سواد رسانه ای بالایی دارد و طعم ها را به خوبی تشخیص می دهد و با این سنگ اندازی ها، همان حداقل جایگاه خود را از دست خواهید داد و دیگر قابل اعتماد نیستید.
تلویزیون که خط بطلان بر هر گونه اعتمادی کشید، آن هم با حذف فردوسی پور ها و فرزاد حسنی ها و …. و تکرار دفعه دهم خندوانه و دورهمی و … و روی آوردن به چهره های بازیگری که در حرفه خود هم از نظر منتقدان موفق نیستند. از جمله محمدرضا گلزار و … و در این موارد خیلی سریع پشت پرده ها رو می شود، همان طور که تهیه کننده برنامه با اجرای گلزار، گفت هزینه میلیاردی این اجرا را اسپانسر پرداخت کرده است! یعنی حذف چهره های محبوب و تحمیل ستاره های تاریخ مصرف گذشته به مخاطبان تلویزیون. اما شما از چاه به چاله نیفتید و با تعاملی مناسب، مخاطب را از تماشای برنامه ای وزین مثل برنامه نود (البته نسخه اینترتی اش با نامی دیگر) محروم نکنید. برنامه ای که نبودش، حتی در کیفیت مسابقات فوتبال لیگ برتر هم نمود عینی دارد؛ مثلا قبلا اگر بازیکنی می درخشید، یکی از انگیزه هایش نود بود، اگر یک مربی، ناداوری می دید، پشتوانه اش، حمایت عادل از عدالت در نود بود و اگر کسی قرار بود تشویق شود، شور و اشتیاق حضور در نود را داشت، استعدادهای مختلف در این برنامه کشف می شدند، مصاحبه های جذاب و آیتم های خلاقانه و به روزی داشت و بخصوص گشت و گذاری که این برنامه به فوتبال شهرستانها داشت و به خوبی، این ورزش را از حالت دو قطبی قرمز و آبی خارج کرد و مخاطب سره را از ناسره به خوبی در یک برنامه فراتر از ورزشی که حتی جامعه شناسانه، تشخیص می داد که اینها تازه قسمتی از صد ها خدمتی است که این برنامه به فوتبال و فراتر از آن به ورزش و فرهنگ کشور کرده است.
مزایایی که برنامه جایگزین یعنی فوتبال برتر، حتی یک دهم آن را ندارد و صرفا یک کله سخنگو با لحن و بیانی کاملا سطحی و تین ایجری، درباره همه چیز نظر می دهد و کمتر آدم معتبری در یک سال اخیر در این برنامه حضور داشته است و کمتر قسمتی از آن نه جریان سازی کرده و نه چالشی به راه انداخته و نه حق ضایع شده ای را بازگو کرده است. پس بیشتر از این مخاطب را دلزده نکنید. بالاخره یک روز باید پاسخگو باشید و بهتر است برعکس مدیران صدا و سیما، سرتان بالا باشد و نه زیر برف!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- عسگرپور: واگذاری تنظیمگری به هر نهادی نیازمند قانون است و نه آییننامه
- مهدیپور و آذرپندار، نمایندگان ارشاد در شوراهای مجوز ساترا/ طرح ۶ سریال و یک فیلمنامه بررسی شد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- «طناز» از روبیکا حذف شد
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»