سینماسینما، مینو خانی
سریال «نجلا» چند شبی است که از شبکه سوم سیما پخش میشود. نجلا، خانم پرستار جوانی است که شوهر و فرزند از دست داده و با پدر و عمهاش زندگی میکند و به تازگی به دنبال اخراج ایرانیها از عراق به آبادان آمدهاند. عبد هم مکانیک است و کمی اهل خلاف و دعوا و مرافعه. زخمی شدن سرش او را به بیمارستان و مواجهه با نجلا میکشاند. نجلا سر عبد را بخیه میزند و عبد دل میبازد به نگاه خیره و چشمان خمار نجلا. ماجرای سریال مربوط به هفتهها یا روزهای قبل از شروع جنگ عراق علیه ایران است. ترورهای کور و انفجارهایی در آبادان رخ میدهد و تصاویری از امام این را تایید میکند؛ یعنی انقلاب شده ولی جنگ شروع نشده است. در چند قسمتی که تاکنون پخش شده، تلاش شده فرصت لازم برای شکلگیری عشق این دو به هم ایجاد شود، تا وقتی درگیر جنگ میشوند درام به خوبی شکل بگیرد: خرابی و نیستی جنگ در بستر عشقی جانسوز.
طراحی صحنه، گریم، لباس همه جنوبی؛ گویش تقریبا همه بازیگران، گویش شیرین آبادانی با تکه کلامهای آبادانی است؛ حرکات و ژستهای دست و سر بازیگران، جنوبی؛ خصوصا که در فاصله سکانسهای مختلف، شط آبادان که قرمزی ماه که در دوردست دلبری میکند و نخلها و فلافل لب شط فضایی ایجاد میکند که مخاطب خود را در آبادان تصور کند؛ به عبارت بهتر، همه اجزای سریال کلیت واحدی از داستانی در جنوب را میسازد. علاوه بر اینها، حضور آزیتا حاجیان، سیدمهرداد ضیایی و هدایت هاشمی نیز این امید را ایجاد میکند که شاهد سریال خوب با بازیهای خوب خواهیم بود.
اما میان این همه هماهنگی و هویت، موسیقی آن تعجببرانگیز است؛ خصوصا موسیقی تیتراژ پایان. تیتراژ آغازین بر تصاویری از بازیگران در پسزمینهای بیشتر سرخ و سیاه، کوبش ساز جنوبی-عربی را به خاطر میآورد، هر چند در سازبندی پایان، نام هیچ کدام از سازهای جنوبی دیده نمیشود، اما حس موسیقی آن خطه در تیتراژ آغازین مشهود است. در پلانهای بسیاری موسیقی متن نیز تلاش میکند بار دراماتیک داستان را بیشتر کند، یعنی همسو با حال و هوای داستانی عاشقانه است که در جنوب و در زمان جنگ هشت ساله میگذرد. مسلما این جذابیتها، همراهی مخاطب را به همراه دارد، اما هر قسمت با موسیقی پایانی با صدای بیروح مهدی یغمایی با شعری نیمه عاشقانه بدون هیچ اوج و هیجانی، افت شدیدی ایجاد میکند؛ انگار آب سردی که بر سر مخاطب گرم از داستان عاشقانه نجلا و عبد ریخته میشود.
همین چند وقت پیش بود که سریالی (دخترم نرگس) در ارومیه ساخته شده بود که هیچ نشانی از هویت جغرافیای آن در سریال وجود نداشت، مگر همین موسیقی تیتراژ پایان که به ترکی خوانده شده بود و چقدر هیجانبرانگیز و تاثیرگذار بود و چقدر بار داستان بیهویت را به دوش کشیده بود. اما متاسفانه همه جزییات نجلا که امید سریال خوبی را در مخاطب ایجاد میکند با موسیقی تیتراژ پایانی و شعر نیمبند و صدای مهدی یغمایی بر باد میرود و بدتر اینکه در قسمت چهارم، همین موسیقی بر تصاویری از عبد که جواب منفی از نجلا شنیده پخش شد؛ گاف بزرگی که مخاطب را حیرتزده کرد: در یک فضای کاملا جنوبی یک خواننده با گویش فارسی بیانگر حس و حال درونی شخصیت اصلی بود. فراموش نکنیم موسیقی خصوصا در سریال (به دلیل ادامهدار بودن و تکرار) قابلیت ادامه حیات مستقل از سریال را دارد؛ هر چند بعید به نظر میرسد که این موسیقی حتی باعث نگهداشتن مخاطب تا پایان تیتراژ شود، چه رسد به حیات مستقل از سریال.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان «شوکران» با صدای آزیتا حاجیان منتشر میشود
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
- «نجلا۲»؛ در گرداب تصمیم غلط مدیران
- یک پایان بد برای یک سریال قابل قبول/ یادداشت احمد میراحسان بر پایانبندی سریال «نجلا»
- روایت نقش آفرینیهای آزیتا حاجیان در موزه سینما ثبت شد
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- اواخر هفته تصویربرداری سریال «نجلا» به پایان میرسد
- تصویربرداری سریال «نجلا» در تاسوعا و عاشورا متوقف شد/ ادامه تولید، بعد از ایام سوگواری
- پوستر رسمی فیلم «خط فرضی» در آستانه نمایش در فستیوال تورنتو منتشر شد
- آیا سریال بوم و بانو شبیه سریال شب دهم است ؟/ واکنش مدیرگروه فیلم و سریال شبکه دو سیما
- کیمیایی که کیمیا نبود/ به بهانه بازپخش سریال کیمیا
- ادامه تصویربرداری سریال «نجلا» + عکس
- بازیگران سریال «نجلا» معرفی شدند
- «پس از آزادی» ساخته محمدعلی باشه آهنگر به زودی روی آنتن میرود/ «نجلا» در مرحله پیشتولید
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان






در قسمتی از سریال نجلا داخل خودرو، از رادیو اخبارمیخواست پخش بکنن با موزیک خبر رادیو پیام کنونی پخش شد این موزیک مال رادیو پیام است که در آن زمان نبوده
موسیقی متنشو کجا میشه گیر آورد