سینماسینما، رویا فتحالهزاده؛
فیلم سینمایی «رها» ملودرامی اجتماعی به کارگردانی حسام فرهمند داستان زندگی خانوادهای فقیر را روایت میکند که دچار انواع آسیبهای اجتماعی هستند.
خانواده چهار نفره فیلم رها در خانهای کوچک و قدیمی روزگار میگذرانند. پدر خانواده (توحید) مردی بیکار و بیخیال است که وسایل دست دوم را از سمساری میخرد و در حیاط خانه، نگهداری میکند. مادر خانواده(ثریا) زنی خانهدار است که از طریق خیاطی خرج خانواده را تامین میکند. دو فرزند خانواده، رها و سهیل نیز به عنوان کاراکترهای نسل Z ویژگیهایی باورپذیر دارند.
واقعیت این است که نمیتوان به طور قاطع گفت که عامل اصلی مسائل و معضلات به نماش درآمده در فیلم چیست؟ انواع آسیبهای اجتماعی که در فیلم میبینیم شامل تورم و شرایط اقتصادی ناپایدار، اختلاف طبقاتی، گرانی، بیکاری، فقر، بزهکاری، سرقت، اختلافات و مشاجرات همسران و… هر یک همزمان عامل و معلول دیگری است. همچنین نمیتوان گفت که آیا ساختار اجتماعی جامعه، سوژههای فیلم را به این سرنوشت رسانده است یا این سوژهها هستند که در اثر انتخابهایشان، همواره چنین ساختاری را بازتولید میکنند؟
کارگردان، برشی چند جانبه از یک زندگی را در واقعیت به نمایش در آورده و از طریق ایجاد گرههای داستانی و تعلیق، مخاطب را تا انتها با فیلم همراه کرده است.
«رها» فیلمی است که مسائل انسانی در زندگی شهرنشینی و جامعه مدرن را نیز به تصویر کشیده است. کاراکترهایی که هر یک از اعضای خانواده رها با آنها در تعامل و ارتباط هستند به نوعی بیتفاوتی و خنثیبودگی نسبت به مشکلات همنوعشان دچار شدهاند. شخصیتهایی فاقد همدلی و درک متقابل.
این مسئله انسانی در یکی از سکانسها به طور مستقیم در دیالوگ توحید گنجانده شده است تا به گونهای آشکار و رسا توجه مخاطب را به این پدیده مهم و نو معطوف سازد که در سالهای اخیر در جامعه ایران شکل گرفته و گسترش یافته است. برادر غزاله و دوست رها، شخصیتهایی هستند که بیتفاوتی اجتماعی نسبت به همنوعشان را به نمایش میگذارند.
روایت فیلم به گونهای است که هر سکانس به سکانس دیگر، هر شخصیت به شخصیت دیگر، هر عنصر داستانی به عنصری دیگر به صورت حلقههایی به هم پیوسته مرتبط هستند. در نهایت همین ویژگی باعث شده است تا روایت فیلم به صورتی منسجم به تصویر در آید.
قاببندیهای مناسب، ضرباهنگ پیشرونده تا سکانس پایانی، بازیهای سنجیده، طراحی صحنه جزئینگرانه و با دقت و موسیقی متوازن با هر سکانس نیز به داستان منسجم و پرکشش فیلم کمک کرده است.
«رها» در بخشهای مختلف از جمله کارگردانی و فیلمنامه، نامزد دریافت جایزه سیمرغ خواهد شد. با اینحال، بازی درخشان و باورپذیر شهاب حسینی در نقش همسر/پدری که شخصیتی بیخیال دارد اما از سوی دیگر کاملا متعصب نسبت به خانواده است یکی از نقاط قوت فیلم قلمداد میشود که به احتمال زیاد، دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره را برای فیلم، رقم خواهد زد.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار