سینماسینما، ناصر صفاریان
این روزها بحثِ نظارتِ سفتوسختِ «ساترا» بر محصولات نمایشِ آنلاین شدت گرفته و کار از جرح و تعدیل هم گذشته است؛ طوری که حتی برای نجات از این وضعیت، سینماگران چشم امید دوختهاند به وزیر جدید ارشاد تا سازوکارِ تولید و نمایش «ویاودی»ها دوباره به وزارت ارشاد برگردد.
در این میان و در شرایطی که هدف از نظارت «ساترا» را میتوان محدود کردنِ چارچوبهای نمایش خانگی به ضوابط حاکم بر تلویزیون دانست، برخی «ویاودی»ها خودشان جلوجلو در حرکتند تا مقرراتی داشته باشند فراتر و درواقع بستهتر، از آنچه در صداوسیما وجود دارد. طوری که مثلا به صراحت در متنهای خود قید میکنند: «هر برنامه میبایست، علاوه بر رعایت قوانین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دارای شرایطی هم باشد که ذکر هر یک از موارد زیر در تسهیل امر تولید کمک شایانی دارد.»
در کنار درخواست ریز اطلاعات کاریِ مجری و مهمان و تماسگیرندهٔ تلفنی هم بروشور عکسداری تهیه میکنند و زیر عنوان «دستورالعمل تولید» مینویسند: «پوشش خانمها باید بهگونهای باشد که فقط گردیِ صورت و دستها معلوم باشد (نکته: پا نیز جزء مواردی است که نباید مشخص شود) و برای آقایان لباس با یقه بسته و آستین بلند مورد قبول است.
تمام موارد ذکرشده در مورد پوستر، میانبرنامهها و کلیپها هم صدق میکند.»
الزام به حضور «ناظر پخش» در برنامههای «زندهنمایی» و استعلام حضور هر کسی که قرار است در برنامه باشد، شاید آنقدر عجیب جلوه نکند که از برنامهساز بخواهند برای رعایت شئونات، فقط به نمای باز و تصویرگرفتن از دور قناعت کند: «ضوابط تصویرسازی منطبق با ضوابط شبکههای تلویزیونی سازمان خواهد بود. از جمله نمایش صحنهها، تصاویر و نمادهای نامناسب، افراد یا چهرههایی که دارای پوشش، آرایش و ظاهر نامناسب هستند و مغایر با ضوابط انتشار در صداوسیما هستند، ممنوع است. در صورت ضرورت نمایش جمعیت یا حاضرین، تصاویر بهصورتِ نماهای باز پوشش داده شود.»
در شرایطی که برخی حاضرند بهجای کلاه، سر بیاورند و در شرایطی که در «ساترا» و حتی خود تلویزیون هم چنین اوامری در برنامهسازی، به این شدّت و حدّت اعلام نشده و نیست، چرا برخی دوستان برنامهساز تنمیدهند به چنین شرایطی؟ چنین تندادنی، میدان دادنِ بیش از پیش به فضای بسته و نامعقول نیست مگر؟ پس چرا چنین کنیم و چنین شود؟!
تصویرها از بروشورِ یک «ویاودی» انتخاب شده. قسمتهای آبی را بنده مرتکب شدهام و خطوط زرد مربوط به خط قرمزهای این پلتفرم است!



لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- اکران آنلاین «پیرپسر» متوقف شد
- بیانیه «پلتفرم شیدا» درباره ادعای مطرح شده؛ رفتار غیرحرفهای را نمیپذیریم
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- تهیهکننده سریال خبر داد؛ «سووشون» رفع توقیف شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش نماوا به مسدودی پس از عرضه سریال «سووشون»
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





