سینماسینما، ناصر صفاریان
این روزها بحثِ نظارتِ سفتوسختِ «ساترا» بر محصولات نمایشِ آنلاین شدت گرفته و کار از جرح و تعدیل هم گذشته است؛ طوری که حتی برای نجات از این وضعیت، سینماگران چشم امید دوختهاند به وزیر جدید ارشاد تا سازوکارِ تولید و نمایش «ویاودی»ها دوباره به وزارت ارشاد برگردد.
در این میان و در شرایطی که هدف از نظارت «ساترا» را میتوان محدود کردنِ چارچوبهای نمایش خانگی به ضوابط حاکم بر تلویزیون دانست، برخی «ویاودی»ها خودشان جلوجلو در حرکتند تا مقرراتی داشته باشند فراتر و درواقع بستهتر، از آنچه در صداوسیما وجود دارد. طوری که مثلا به صراحت در متنهای خود قید میکنند: «هر برنامه میبایست، علاوه بر رعایت قوانین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دارای شرایطی هم باشد که ذکر هر یک از موارد زیر در تسهیل امر تولید کمک شایانی دارد.»
در کنار درخواست ریز اطلاعات کاریِ مجری و مهمان و تماسگیرندهٔ تلفنی هم بروشور عکسداری تهیه میکنند و زیر عنوان «دستورالعمل تولید» مینویسند: «پوشش خانمها باید بهگونهای باشد که فقط گردیِ صورت و دستها معلوم باشد (نکته: پا نیز جزء مواردی است که نباید مشخص شود) و برای آقایان لباس با یقه بسته و آستین بلند مورد قبول است.
تمام موارد ذکرشده در مورد پوستر، میانبرنامهها و کلیپها هم صدق میکند.»
الزام به حضور «ناظر پخش» در برنامههای «زندهنمایی» و استعلام حضور هر کسی که قرار است در برنامه باشد، شاید آنقدر عجیب جلوه نکند که از برنامهساز بخواهند برای رعایت شئونات، فقط به نمای باز و تصویرگرفتن از دور قناعت کند: «ضوابط تصویرسازی منطبق با ضوابط شبکههای تلویزیونی سازمان خواهد بود. از جمله نمایش صحنهها، تصاویر و نمادهای نامناسب، افراد یا چهرههایی که دارای پوشش، آرایش و ظاهر نامناسب هستند و مغایر با ضوابط انتشار در صداوسیما هستند، ممنوع است. در صورت ضرورت نمایش جمعیت یا حاضرین، تصاویر بهصورتِ نماهای باز پوشش داده شود.»
در شرایطی که برخی حاضرند بهجای کلاه، سر بیاورند و در شرایطی که در «ساترا» و حتی خود تلویزیون هم چنین اوامری در برنامهسازی، به این شدّت و حدّت اعلام نشده و نیست، چرا برخی دوستان برنامهساز تنمیدهند به چنین شرایطی؟ چنین تندادنی، میدان دادنِ بیش از پیش به فضای بسته و نامعقول نیست مگر؟ پس چرا چنین کنیم و چنین شود؟!
تصویرها از بروشورِ یک «ویاودی» انتخاب شده. قسمتهای آبی را بنده مرتکب شدهام و خطوط زرد مربوط به خط قرمزهای این پلتفرم است!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره توقیف برنامه سروش صحت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دشواریهای سینمای مستقل از دید کارگردان «آنورا»
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
آخرین ها
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»
- بازگشت پیمان خازنی با «مرگ شیرین»
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- پیامهایی برای موفقیت انیمیشن ایرانی در اسکار
- آتش زنده کامکارها در شب زمستانی تهران
- معرفی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ شبی برای تجلیل از سعید پورصمیمی و مهدی جعفری
- کنسرت ارکسترال کامکارها / گزارش تصویری
- فرش قرمز اسکار نود و هفتم / گزارش تصویری
- به بهانه گزارش دربی توسط جواد خیابانی/ بودن یا نبودن، مسئله این است
- مراسم نود و هفتمین دوره جوایز سینمایی اسکار / گزارش تصویری
- لحظه اعلام نام انیمیشن ایرانی در اسکار ۲۰۲۵
- نگاهی به فیلم «ذرهای آرامش»/ جهان در انتظار خشکسالی
- برندگان اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی جایزه اسکار گرفت
- حقایقی درباره فیلم درباره الی
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- نمایش «مرسی آقای لانگلوا» در شب فرهنگی ایران و فرانسه
- مفاخر کاریکاتوری
- فوت کارتونیست و طراح ایرانی؛ داود احمدی مونس (آروین) درگذشت
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت ماه مبارک رمضان
- دربارهی فاجعه گزارش جواد خیابانی در دربی پایتخت
- دومین کتاب گلاره عباسی رونمایی شد/ رمانی که نامش را مصطفی مستور انتخاب کرد
- معرفی برگزیدگان اسکار سینمای فرانسه/ پیشتازی «امیلیا پرز» در جوایز سزار ۲۰۲۵
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- روایت منوچهر محمدی از یک اتاق عجیب ۱۶ متری در وزارت ارشاد که برای سینماگران پرونده سازی می کرد
- سر فیلم بازمانده می گفتند چرا ارتش اسرائیل حجاب ندارد؟