سینماسینما، ناصر صفاریان
این روزها بحثِ نظارتِ سفتوسختِ «ساترا» بر محصولات نمایشِ آنلاین شدت گرفته و کار از جرح و تعدیل هم گذشته است؛ طوری که حتی برای نجات از این وضعیت، سینماگران چشم امید دوختهاند به وزیر جدید ارشاد تا سازوکارِ تولید و نمایش «ویاودی»ها دوباره به وزارت ارشاد برگردد.
در این میان و در شرایطی که هدف از نظارت «ساترا» را میتوان محدود کردنِ چارچوبهای نمایش خانگی به ضوابط حاکم بر تلویزیون دانست، برخی «ویاودی»ها خودشان جلوجلو در حرکتند تا مقرراتی داشته باشند فراتر و درواقع بستهتر، از آنچه در صداوسیما وجود دارد. طوری که مثلا به صراحت در متنهای خود قید میکنند: «هر برنامه میبایست، علاوه بر رعایت قوانین صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دارای شرایطی هم باشد که ذکر هر یک از موارد زیر در تسهیل امر تولید کمک شایانی دارد.»
در کنار درخواست ریز اطلاعات کاریِ مجری و مهمان و تماسگیرندهٔ تلفنی هم بروشور عکسداری تهیه میکنند و زیر عنوان «دستورالعمل تولید» مینویسند: «پوشش خانمها باید بهگونهای باشد که فقط گردیِ صورت و دستها معلوم باشد (نکته: پا نیز جزء مواردی است که نباید مشخص شود) و برای آقایان لباس با یقه بسته و آستین بلند مورد قبول است.
تمام موارد ذکرشده در مورد پوستر، میانبرنامهها و کلیپها هم صدق میکند.»
الزام به حضور «ناظر پخش» در برنامههای «زندهنمایی» و استعلام حضور هر کسی که قرار است در برنامه باشد، شاید آنقدر عجیب جلوه نکند که از برنامهساز بخواهند برای رعایت شئونات، فقط به نمای باز و تصویرگرفتن از دور قناعت کند: «ضوابط تصویرسازی منطبق با ضوابط شبکههای تلویزیونی سازمان خواهد بود. از جمله نمایش صحنهها، تصاویر و نمادهای نامناسب، افراد یا چهرههایی که دارای پوشش، آرایش و ظاهر نامناسب هستند و مغایر با ضوابط انتشار در صداوسیما هستند، ممنوع است. در صورت ضرورت نمایش جمعیت یا حاضرین، تصاویر بهصورتِ نماهای باز پوشش داده شود.»
در شرایطی که برخی حاضرند بهجای کلاه، سر بیاورند و در شرایطی که در «ساترا» و حتی خود تلویزیون هم چنین اوامری در برنامهسازی، به این شدّت و حدّت اعلام نشده و نیست، چرا برخی دوستان برنامهساز تنمیدهند به چنین شرایطی؟ چنین تندادنی، میدان دادنِ بیش از پیش به فضای بسته و نامعقول نیست مگر؟ پس چرا چنین کنیم و چنین شود؟!
تصویرها از بروشورِ یک «ویاودی» انتخاب شده. قسمتهای آبی را بنده مرتکب شدهام و خطوط زرد مربوط به خط قرمزهای این پلتفرم است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور مجوز برای ۴ طرح سریال نمایش خانگی
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- توضیح ساترا درباره حذف سکانسی از «در انتهای شب» چند روز پس از انتشار
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- آغاز چالشها برای «دفتر یادداشت» رضا عطاران
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش