سینماسینما، زهرا مشتاق
محمد خزاعی مدیر جنجال برانگیزی است. او در همین زمان کوتاه سه عملکرد قابل تامل داشته است. نخست انتخاب اعضای هیات امناء فارابی که با مخالفت جدی اغلب سینماگران رو به رو شد و البته از سوی شخص ایشان بدون پاسخ ماند.
مشت نمونه خروار است. اگر در یکی از مهم ترین نهادهای تصمیم گیرنده فرهنگی چون بنیاد سینمائی فارابی افرادی تا این اندازه نامرتبط سکان امور را به دست می گیرند؛ قدر مسلم در دیگر وزارتخانه ها نیز باید چنین رویکردی به کرسی نشسته باشد. کماکان اینکه فهرست برخی مسئولین بسیاری از کنشگران و اندیشمندان حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی را حیرت زده کرد. حیرتی که دامان سینما را گرفت و سینمای ایران را نیز بی بهره نگذاشت واقعیت این است که چنین تصمیمی تنها از یک منظر می تواند قابل پذیرش باشد. ایجاد تغییرات اساسی در مسائل فرهنگی و بخصوص سینمای ایران. معنایش این است که شخص رئیس سازمان سینمائی که البته نماینده بخشی از تفکر حاکم شده در کشور است؛ تشخیص داده که وضعیت سینما نه به دست صاحبان سینما، که در دست افراد دیگری که به جای سابقه فرهنگی، هنری یا سینمائی، عقبه های سیاسی دارند می بایست سیاست گذاری شود و درست در همین نقطه است که اسف بار بودن چنین تصمیمی آشکار می شود و برآیند آن انتخاب مدیری است که مورد پذیرش جامعه سینمایی نیست. نکته مهم دیگر در چنین تصمیمی، تک صدایی بودن و نشنیده شدن خواست سینماگران در انتخاب مدیر فرهنگی با پیشینه مرتبط است. حال سوال اینجاست که آیا رئیس سازمان سینمائی با انتخاب چنین ترکیبی برای هیات امناء فارابی، از همین الان برای آینده حرفه ای خود در دو مسیر سیاست و فرهنگ دورخیز نکرده است؟ هم چنان که شهرداری تهران و یا برخی مناصب دیگر سکوی پرشی برای برخی افراد بوده است؟
از سوی دیگر واکنش محمد خزاعی در ایران مال، به نوعی اعمال دادرسی برای فیلمسازانی است که کمتر به طور جدی دیده یا شنیده شده اند. چرا که به نظر می رسد سیاست غالب، کسانی را که فیلم های بلند سینمائی می سازند، بیشتر به رسمیت می شناسد تا کارگردان هایی که فیلم های کوتاه یا مستند درست می کنند. در حالی که بسیاری از فیلمسازان از دنیای فیلم کوتاه و مستند، وارد سینمای بلند شده اند و البته که ساخت فیلم کوتاه و مستند نیز خود گونه ای مستقل و حرفه ای محسوب می شود. اما قهر محمد خزاعی از ایران مال، اگر نتیجه اش توجه ویژه آن چنان که در شان این گونه سینمایی است باشد، می تواند نوید خوشایندی برای این گروه باشد.
و البته آخرین تصمیم جنجالی ادغام دو جشنواره فجر و ملی است که موجب شگفتی دوباره اهل سینما شد. آنهم درست زمانی که جشنواره جهانی فجر موفق به صعود به رتبه الف و جشنواره های درجه یک شده است، چنین تصمیمی جز به سقوط دوباره و از دست دادن این جایگاه جهانی هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت و بدتر از همه آنکه از دست رفتن مقام الف، معنایش جایگزینی اسرائیل به جای ایران است و نکته قابل ذکر دیگر این است که یکی از اتفاق های خوب و مهم این جداسازی، دیده شدن فیلم ها و مهمانان جشنواره جهانی است. به یاد بیاورید طی دوره های گذشته، بخصوص برای منتقدین و فیلمسازان تا چه اندازه امکان دیدن فیلم های خارجی میسر می شد؟ در روزهای شلوغ جشنواره و برنامه به هم فشرده سانس ها و نشست های نقد و بررسی فیلم های ایرانی فرصتی جهت تماشای فیلم های خارجی در بخش مهمان و بین الملل فراهم نمیشد و یا مخاطب را ناچار به انتخاب می کرد. حتی اگر بپذیریم که اساسا در حوزه فرهنگ با محدودیت شدیدی در بخش بودجه رو به رو هستیم، اما می توان با توجه به دستاوردهای مفید جشنواره جهانی، نسبت به جلوگیری از انحلال یا ادغام آن تجدید نظر کرد و به تعبیری نگاه زعمای قوم را نیز مدنظر داشت.
گرچه بسیاری از اهالی سینما نسبت به ایجاد تغییراتی در جهت کمک واقعی به هنرمندان و دیده شدن آثارشان دست از امید شسته اند، اما اشراف محمد خزاعی به مقوله سینما در ایران و نزدیکی به جریان های مختلف سینمایی می تواند پتانسیلی بی اندازه مهم در اجابت خواسته های معقول آنها و به دست آوردن موقعیتی ممتاز باشد. گرچه تاکنون ریاست سازمان سینمایی نشان داده به صاحبان قدرت در سطوح و نهادهای مختلف بیشتر علاقهمند است تا نگاه و نظر همکاران سینمائی خود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مطرح کرد: نوری بیلگه جیلان در تیم داوری/ حضور ۸ فیلم ایرانی در بخش رقابتی
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





