سینماسینما، زهرا مشتاق
محمد خزاعی مدیر جنجال برانگیزی است. او در همین زمان کوتاه سه عملکرد قابل تامل داشته است. نخست انتخاب اعضای هیات امناء فارابی که با مخالفت جدی اغلب سینماگران رو به رو شد و البته از سوی شخص ایشان بدون پاسخ ماند.
مشت نمونه خروار است. اگر در یکی از مهم ترین نهادهای تصمیم گیرنده فرهنگی چون بنیاد سینمائی فارابی افرادی تا این اندازه نامرتبط سکان امور را به دست می گیرند؛ قدر مسلم در دیگر وزارتخانه ها نیز باید چنین رویکردی به کرسی نشسته باشد. کماکان اینکه فهرست برخی مسئولین بسیاری از کنشگران و اندیشمندان حوزه های مختلف اجتماعی و سیاسی را حیرت زده کرد. حیرتی که دامان سینما را گرفت و سینمای ایران را نیز بی بهره نگذاشت واقعیت این است که چنین تصمیمی تنها از یک منظر می تواند قابل پذیرش باشد. ایجاد تغییرات اساسی در مسائل فرهنگی و بخصوص سینمای ایران. معنایش این است که شخص رئیس سازمان سینمائی که البته نماینده بخشی از تفکر حاکم شده در کشور است؛ تشخیص داده که وضعیت سینما نه به دست صاحبان سینما، که در دست افراد دیگری که به جای سابقه فرهنگی، هنری یا سینمائی، عقبه های سیاسی دارند می بایست سیاست گذاری شود و درست در همین نقطه است که اسف بار بودن چنین تصمیمی آشکار می شود و برآیند آن انتخاب مدیری است که مورد پذیرش جامعه سینمایی نیست. نکته مهم دیگر در چنین تصمیمی، تک صدایی بودن و نشنیده شدن خواست سینماگران در انتخاب مدیر فرهنگی با پیشینه مرتبط است. حال سوال اینجاست که آیا رئیس سازمان سینمائی با انتخاب چنین ترکیبی برای هیات امناء فارابی، از همین الان برای آینده حرفه ای خود در دو مسیر سیاست و فرهنگ دورخیز نکرده است؟ هم چنان که شهرداری تهران و یا برخی مناصب دیگر سکوی پرشی برای برخی افراد بوده است؟
از سوی دیگر واکنش محمد خزاعی در ایران مال، به نوعی اعمال دادرسی برای فیلمسازانی است که کمتر به طور جدی دیده یا شنیده شده اند. چرا که به نظر می رسد سیاست غالب، کسانی را که فیلم های بلند سینمائی می سازند، بیشتر به رسمیت می شناسد تا کارگردان هایی که فیلم های کوتاه یا مستند درست می کنند. در حالی که بسیاری از فیلمسازان از دنیای فیلم کوتاه و مستند، وارد سینمای بلند شده اند و البته که ساخت فیلم کوتاه و مستند نیز خود گونه ای مستقل و حرفه ای محسوب می شود. اما قهر محمد خزاعی از ایران مال، اگر نتیجه اش توجه ویژه آن چنان که در شان این گونه سینمایی است باشد، می تواند نوید خوشایندی برای این گروه باشد.
و البته آخرین تصمیم جنجالی ادغام دو جشنواره فجر و ملی است که موجب شگفتی دوباره اهل سینما شد. آنهم درست زمانی که جشنواره جهانی فجر موفق به صعود به رتبه الف و جشنواره های درجه یک شده است، چنین تصمیمی جز به سقوط دوباره و از دست دادن این جایگاه جهانی هیچ نتیجه دیگری نخواهد داشت و بدتر از همه آنکه از دست رفتن مقام الف، معنایش جایگزینی اسرائیل به جای ایران است و نکته قابل ذکر دیگر این است که یکی از اتفاق های خوب و مهم این جداسازی، دیده شدن فیلم ها و مهمانان جشنواره جهانی است. به یاد بیاورید طی دوره های گذشته، بخصوص برای منتقدین و فیلمسازان تا چه اندازه امکان دیدن فیلم های خارجی میسر می شد؟ در روزهای شلوغ جشنواره و برنامه به هم فشرده سانس ها و نشست های نقد و بررسی فیلم های ایرانی فرصتی جهت تماشای فیلم های خارجی در بخش مهمان و بین الملل فراهم نمیشد و یا مخاطب را ناچار به انتخاب می کرد. حتی اگر بپذیریم که اساسا در حوزه فرهنگ با محدودیت شدیدی در بخش بودجه رو به رو هستیم، اما می توان با توجه به دستاوردهای مفید جشنواره جهانی، نسبت به جلوگیری از انحلال یا ادغام آن تجدید نظر کرد و به تعبیری نگاه زعمای قوم را نیز مدنظر داشت.
گرچه بسیاری از اهالی سینما نسبت به ایجاد تغییراتی در جهت کمک واقعی به هنرمندان و دیده شدن آثارشان دست از امید شسته اند، اما اشراف محمد خزاعی به مقوله سینما در ایران و نزدیکی به جریان های مختلف سینمایی می تواند پتانسیلی بی اندازه مهم در اجابت خواسته های معقول آنها و به دست آوردن موقعیتی ممتاز باشد. گرچه تاکنون ریاست سازمان سینمایی نشان داده به صاحبان قدرت در سطوح و نهادهای مختلف بیشتر علاقهمند است تا نگاه و نظر همکاران سینمائی خود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد