کیوان کثیریان" />جدایی بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر را پیشترها در نوشته هایم حرکت درست و مثبتی دانسته بودم و می دانم.
سینمای ایران به یک جشنواره واقعا بین المللی نیاز دارد. جشنواره ای با فیلم های بین المللی واقعی، داوران بین المللی واقعی، خبرنگاران و مهمانان بین المللی واقعی. جشنواره فجر در بهمن ماه آنقدر تحت تاثیر نمایش و داوری تولیدات داخلی است و به آنقدر ملات برای یک جشنواره کامل را دارد که فرصتی برای پرداختن به بخش بین الملل وجود ندارد. گواهش هم اینکه سال هاست هیچیک از ما یک فیلم خارجی در جشنواره ندیده ایم و پای حرف یک میهمان خارجی ننشسته ایم.
جشنواره فجر در سال هایی نه چندان دور، فیلم های خارجی اش را از میان دی وی دی های گوشه خیابان تامین می کرد، مهمانان خارجیش را از میان کارمندان درجه سه و چهار سفارتهای درجه سه برمی گزید و به ندرت یک نام آشنا میان مهمانان می شنیدی و به ندرت کارگردان خارجی می یافتی که از اکران فیلمش در ایران باخبر باشد. خیلی چیزها صوری و قلابی انجام می شد. مثل سیمرغ بلورینی که به “جک نیکولسون” داده شد و سیمرغی که به یک سازنده فیلم پورنو دادند و کارمندان سفارت ها در غیاب جایزه بگیران روی سن می آمدند و…. دلواپسی هم نبود که بگوید این شکل برگزاری در شان فجر و انقلاب و کشور ما نیست و آبروی فجر و ایران را یکسره خواهد برد.
اما حالا که نود درصد فیلمسازان خارجی همراه فیلمها و عواملشان به ایران آمدند، داوران معتبر و مهمانان سرشناس در تهران حضور یافتند، چند منتقد مهم در جشنواره حاضر شدند و فیلم های “واقعی” به نمایش درآمدند، دلواپسان صدایشان درآمده است.
انتصاب به شدت صحیح رضا میرکریمی را باید به سازمان سینمایی تبریک گفت. او از معدود کسانی است که مقتضیات یک جشنواره بین المللی را خوب می شناسد و می تواند به جشنواره خودمان اعتبار ببخشد. جشنواره گذشته بین الملل با وجود امتیازات بسیار، مشکلات اجرایی جدی و نابخشودنی داشت که حتما باید در این دوره جبران شود. حضور همزمان میرکریمی در خانه سینما و جشنواره می تواند به مشارکت بیشتر صنوف در بخش اجرایی و حتی تصمیم سازی های جشنواره بینجامد و کیفیت آن را ارتقا بخشد.
اما کلام آخر درباره دغدغه دلواپسان از حدف نام فجر و جایگزینی نام ایران. یک مثال ساده؛ اگر به نماز جماعتی که روز جمعه برگزار نمی شود، نگوییم نماز جمعه، به نماز جمعه اهانت کرده ایم؟ استدلال دوستان دلواپس آن است که نماز جماعت روز یکشنبه هم الا و لابد باید نامش نماز جمعه باشد!
جدا از آنکه تغییر زمان برگزاری جشنواره، نام فجر را بی مناسبت می کند، نکته دیگر آن است که نام فجر برای غیرایرانی ها آنگونه که ما در داخل کشور فکر می کنیم، واجد بار ارزشی و ایدیولوژیک نیست و معنای مورد نظر ما را ندارد، تنها یک اسم است و بس. سوم آنکه در تمام جشنواره های بین المللی، نام شهر برگزار کننده، روی جشنواره گذاشته می شود و نه حتی نام کشور برگزار کننده. احتمالا سازمان سینمایی به خاطر پرهیز از تشابه با نام جشنواره فیلم تهران که پیش از انقلاب برگزار می شد، نام ایران را برگزیده که باز هم انتخاب خوب و بجایی است. ضمنا یک سوال خیلی مهم از دوستان دلواپس؛ چرا فکر می کنید نام «ایران» کمتر از «فجر» محترم و افتخار آمیز است؟!
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار