سینماسینما، زهرا مشتاق
بدترین بخش مشهور بودن، نداشتن حریم خصوصی است. انگار درست وسط یک آکواریوم زندگی بکنید و همه چیزتان در معرض نگاه و نظر
دیگران باشد. مگر آدم های مشهور زندگی شخصی ندارند؟ نباید داشته باشند؟ یا همه چیز و کارشان باید مطابق میل طرفداران و منتقدین و نظاره کنندگانشان باشد؟ آیا این نگاه قابل تغییر نیست؟ آیا مثلا یک نویسنده خیلی خوب نمی تواند خسیس باشد؟ یک کارگردان درخشان نمی تواند بداخلاق و نچسب باشد؟ یک هنرپیشه درجه یک نمی تواند مغرور باشد؟ من سال هاست که یاد گرفته ام، میان حرفه آدم ها، و منش و اخلاقشان فاصله گذاری کنم. و آموخته ام از هیچ انسانی، حتا آنهایی که دوست می دارم، برای خود الگو و بت نسازم. ما انسان هایی معمولی هستیم با توانایی ها و ضعف های بزرگ و کوچک. موفقیت و ناکامی. گاه تلاش و گاه خمودگی. هیچ کدام ما کامل نیستیم و ضعف هایی داریم که ترجیح می دهیم آن را اگر امکان درمانش نیست، پنهان کنیم. ما موظفیم برای حریم خصوصی یکدیگر احترام قائل شویم و مهم تر اینکه، از قضاوت بپرهیزیم. قضاوت نکردن باید مهم ترین و جدی ترین تمرین ما در زندگی باشد. من در تلاش برای این ممارست هستم. من وقتی به تلویزیون می روم، طبق قوانین آنجا موظف به پاک کردم لاک و پوشیدن مقنعه هستم. در حالیکه در شرایط عادی همیشه لاک داشته و حجاب معمولی دارم. آیا این دو رویی است؟ من در بیرون موظف به حفظ ساختارهای تعیین شده و رسمی در جامعه ای هستم که در آن زندگی می کنم، در حالیکه در محیط های دوستانه، یا سفر به کشورهای دیگر ممکن است پوشش من متفاوت باشد. آیا این باید موجب ایجاد هجمه و آسیب جدی شود؟ آیا برای مثال استفاده از مقنعه معنایش ترویج این پوشش است؟
باید باور کنیم قضاوت های ما می تواند زندگی دیگران را تا مرز نابودی پیش ببرد. هر کلمه ما می تواند خاطری را تا مرز جنون و اندوه یا شادی و آرامش ببرد. من فکر می کنم نه تعریف های غلو شده بکنیم نه نقدهای بیرحمانه. از کنار هم بگذریم. در سکوت، بدون قضاوت، بدون کینه و طعنه و نیش های گزنده. شایعه نسازیم. بزرگ را کوچک و کوچک را بزرگ نکنیم. پاپاراتزی زندگی هم نباشیم. کنکاش نکنیم، تا خود نیز سلاخی نگاه های بی رحم نباشیم. شاید آدم ها همان قدر که حق زندگی دارند، حق مرگ نیز داشته باشند. از زندگان و مردگان دست برداریم و به یاد بیاوریم سترگ ترین و شگفت انگیزترین صفت خداوند مستور بودن اوست. مستور باشید و یک دیگر را ستر کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- مروری بر برنامههای پرمخاطب جوانانه که تعدادش به مرور کمتر شده است
- زنگ خطری برای سلبریتیها/ بلوغ دیده نشدن
- نگران ریحانه پارساها و آزاده نامداری هاهستم
- مراسم تشییع پیکر آزاده نامداری برگزار شد
- انتقاد صریح معاون مطبوعاتی از شبه رسانه ها در ماجرای درگذشت آزاده نامداری
- ملعبه بازی ناجوانمردانه ما مجنونان مجازی/واکنش حبیب احمد زاده به درگذشت آزاده نامداری
- واکنش ابراهیم داروغه زاده به درگذشت آزاده نامداری
- مرکز اطلاعرسانی پلیس، مرگ آزاده نامداری را تایید کرد
- سالها پیش بنیامین درباره ترانه “بوی عیدی” در تلویزیون چه گفت؟
- همراه با جشنواره فیلم فجر در پنجمین روز / گزارش تصویری ۲
- همراه با جشنواره فیلم فجر در پنجمین روز / گزارش تصویری ۱
- دفاع آزاده نامداری از احسان علیخانی در برابر انتقاد یک خواننده
- انونس فیلمی با بازی ساعد سهیلی و آزاده نامداری
- آزاده نامداری در گفتوگو با سینماسینما/ من نامداری ۱۰ سال قبل نیستم؛ تحلیلم از خوب و بد عوض شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





