سینماسینما، زهرا مشتاق
بدترین بخش مشهور بودن، نداشتن حریم خصوصی است. انگار درست وسط یک آکواریوم زندگی بکنید و همه چیزتان در معرض نگاه و نظر
دیگران باشد. مگر آدم های مشهور زندگی شخصی ندارند؟ نباید داشته باشند؟ یا همه چیز و کارشان باید مطابق میل طرفداران و منتقدین و نظاره کنندگانشان باشد؟ آیا این نگاه قابل تغییر نیست؟ آیا مثلا یک نویسنده خیلی خوب نمی تواند خسیس باشد؟ یک کارگردان درخشان نمی تواند بداخلاق و نچسب باشد؟ یک هنرپیشه درجه یک نمی تواند مغرور باشد؟ من سال هاست که یاد گرفته ام، میان حرفه آدم ها، و منش و اخلاقشان فاصله گذاری کنم. و آموخته ام از هیچ انسانی، حتا آنهایی که دوست می دارم، برای خود الگو و بت نسازم. ما انسان هایی معمولی هستیم با توانایی ها و ضعف های بزرگ و کوچک. موفقیت و ناکامی. گاه تلاش و گاه خمودگی. هیچ کدام ما کامل نیستیم و ضعف هایی داریم که ترجیح می دهیم آن را اگر امکان درمانش نیست، پنهان کنیم. ما موظفیم برای حریم خصوصی یکدیگر احترام قائل شویم و مهم تر اینکه، از قضاوت بپرهیزیم. قضاوت نکردن باید مهم ترین و جدی ترین تمرین ما در زندگی باشد. من در تلاش برای این ممارست هستم. من وقتی به تلویزیون می روم، طبق قوانین آنجا موظف به پاک کردم لاک و پوشیدن مقنعه هستم. در حالیکه در شرایط عادی همیشه لاک داشته و حجاب معمولی دارم. آیا این دو رویی است؟ من در بیرون موظف به حفظ ساختارهای تعیین شده و رسمی در جامعه ای هستم که در آن زندگی می کنم، در حالیکه در محیط های دوستانه، یا سفر به کشورهای دیگر ممکن است پوشش من متفاوت باشد. آیا این باید موجب ایجاد هجمه و آسیب جدی شود؟ آیا برای مثال استفاده از مقنعه معنایش ترویج این پوشش است؟
باید باور کنیم قضاوت های ما می تواند زندگی دیگران را تا مرز نابودی پیش ببرد. هر کلمه ما می تواند خاطری را تا مرز جنون و اندوه یا شادی و آرامش ببرد. من فکر می کنم نه تعریف های غلو شده بکنیم نه نقدهای بیرحمانه. از کنار هم بگذریم. در سکوت، بدون قضاوت، بدون کینه و طعنه و نیش های گزنده. شایعه نسازیم. بزرگ را کوچک و کوچک را بزرگ نکنیم. پاپاراتزی زندگی هم نباشیم. کنکاش نکنیم، تا خود نیز سلاخی نگاه های بی رحم نباشیم. شاید آدم ها همان قدر که حق زندگی دارند، حق مرگ نیز داشته باشند. از زندگان و مردگان دست برداریم و به یاد بیاوریم سترگ ترین و شگفت انگیزترین صفت خداوند مستور بودن اوست. مستور باشید و یک دیگر را ستر کنید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- مروری بر برنامههای پرمخاطب جوانانه که تعدادش به مرور کمتر شده است
- زنگ خطری برای سلبریتیها/ بلوغ دیده نشدن
- نگران ریحانه پارساها و آزاده نامداری هاهستم
- مراسم تشییع پیکر آزاده نامداری برگزار شد
- انتقاد صریح معاون مطبوعاتی از شبه رسانه ها در ماجرای درگذشت آزاده نامداری
- ملعبه بازی ناجوانمردانه ما مجنونان مجازی/واکنش حبیب احمد زاده به درگذشت آزاده نامداری
- واکنش ابراهیم داروغه زاده به درگذشت آزاده نامداری
- مرکز اطلاعرسانی پلیس، مرگ آزاده نامداری را تایید کرد
- سالها پیش بنیامین درباره ترانه “بوی عیدی” در تلویزیون چه گفت؟
- همراه با جشنواره فیلم فجر در پنجمین روز / گزارش تصویری ۲
- همراه با جشنواره فیلم فجر در پنجمین روز / گزارش تصویری ۱
- دفاع آزاده نامداری از احسان علیخانی در برابر انتقاد یک خواننده
- انونس فیلمی با بازی ساعد سهیلی و آزاده نامداری
- آزاده نامداری در گفتوگو با سینماسینما/ من نامداری ۱۰ سال قبل نیستم؛ تحلیلم از خوب و بد عوض شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





