سینماسینما، آرش عنایتی
“شام آخر” انگارهای از فرهنگ مذهبی است که بارها و بارها به اشکال مختلف در نقاشیها به تصویر کشیده شده است. از طرح معروف داوینچی که دن براون با تئوری توطئهاش کوشید تا معنایی فراتر به آن ببخشد تا نقاشی سورئال دالی که معنایی فراتر اما متناسب با باورهای مذهبی به آن بخشید. بسیاری از کارگردانان سینما نیز از طریق نما یا سکانسی این لحظه را به تصویر درآوردهاند. از بونوئل(ویریدیانا) تا افولس(لذت) و … وجه مشترک همهی آنها اگر نه تقدسزدایی که تعبیر نقادانهای از این روایت مذهبی است. یکی از زیباترینشان به کارگردانی توماس گویترز آلئا شکل گرفته است.
“شام آخر” آلئا -که به سارار گومز فیلمساز کوبایی تقدیم شده- داستان کُنتی از سدهی ۱۸ میلادی است که هوس می کند تا در ایام عید – از هفتمین چهارشنبه تا یکشنبه(عید پاک)- مراسم شام آخر را به همراه دوازده بردهای که مانوئل(کارگزار خشناش) بر حسب اتفاق برگزیده، بازسازی کند. آن تقدیر کور و جبار(مانوئل)، پوچی خوش خیالی و برتریجویی بردگان برگزیده را نه تنها عیانتر میکند که توهم هر نوع رستگاری را در ادامه، از میان بر میدارد.
فیلم با نمایی از نقاشیای دیواری مذهبی(تولد مسیح) آغاز میشود. این نما که همراه با آواز کُر همراهی میشود و در حکم عنوان بندی فیلم است با عربدههای مانوئل به نمای باز شدن دری –خوابگاه بردگان– برش میخورد. به این ترتیب آلئا از همان ثانیههای نخست، اندیشه و نوع اندیشدناش را به نمایش میگذارد. به عبارت رساتر، آلئا مسیحیت را دروازهای به سوی بردهداری میداند. به ظرافت، چگونگی حیات جوامع کاپیتالیستی را عیان میکند (حمایت کُنت از مانوئل چه در بخش نخست- تنبیه سباستین- و چه در روز جمعه مقدس). آنمقدار هم باهوش هست تا حکم خادمان مذهب را از حاکمانِ باورمند به مسیحیت جدا کند. مشکل هر دو اما یکی است. هر دو، از فهم دنیایِ بردگان عاجزند بنابراین غسل تعمید بردههای برگزیده(توسط کشیش) به همان مضحکی در میآید که شستن و بوسیدن پاهایشان(از سوی کُنت). هر دو در پی انقیاد بردهها به بهانهی اعتقاد به مسیحیت هستند. این میشود که تعابیر اولی به کلام گاسپار؛ و مراسم آن دیگری، با تعبیر درست سباستین رنگ میبازند. آلئا، در ترسیم جامعهی استعمارزده نگاه ویژهای به هیبریدها دارد. از این رو مانوئل و گاسپار، دو سیر طیف قرار میگیرند. فرجام اولی و جانشینی و جانشنیناش، قابل حدس و به سرانجام رسیدن مبارزه برای رهایی توسط دومی(گاسپار، کارگزاری که قوهی عاقلهی تشکیلات کُنت است و ادلهی گفتمان مسیحیت را می گیرد و بر فرق کشیش میکوبد) کاملا منطبق با دستگاه فکری آلئاست.
فیلم به زیبایی نشان میدهد که اندک فضای آزادی در جوامع استبدادی طغیان و شورش به ارمغان میآورد. نبوغ آلئا و تفسیرش از مراسمِ شام آخر در نام و شخصیت «یهودا» متجلی میشود. یهودایی که آزادانه میاندیشد(داستان سباستین از حقیقت و دروغ) و در پی کسب آزادی است. شام آخری که آلئا به تصویر میکشد با نمایی از پرواز و رهایی به پایان میرسد. رهایی از انقیاد و اعتقاد به مشروعی که بانیاش بنیاناش را در نقطهای میگذارد که سرهای بر سرنیزه رفتهی بردگان، پیراموناش قرار گرفتهاند.
آلئا نه تنها از چهرهی واقعی استعمار، که نقاب از رخِ مظلومنمای استثمارشدگان هم برمیدارد(داستان فروش پدر و پسر) بنابراین نیشترش نه فقط به قصد انتقام از ظالم که از برای فَصد و انتباه مظلوم عمل میکند آن هم با کمک از اسبِ تروای(مبلغین مسیحیت و روایت هایشان) استعمار.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





