سینماسینما، علی اصغر کشانی؛
«ژولیت و شاه» روایت شاد و سر زنده ای از سفر ناصرالدین شاه به فرنگ و عشق و دلدادگی اش به دختر دانشجوی تازه کار ایرانی عاشق تآتر و جویای نام، اثری بی تکلف، سرشار از سادگی و در قصه گویی و روایت پردازی سر راست و بدون حاشیه روی است.
این موزیکال فانتزی رمانتیک شوخ طبعانه اشکان رهگذر پس از «آخرین داستان» و «گنج اژدها»، مالامال از جنبههای پر جاذبه و کهن الگوهای آشنای ادبیات عامهپسند (جابجایی موقعیت شخصیت ها، دختر تازه کار طالب شهرت، درباریان دسیسه چین بی رحم، مکر و حسادت زنان پر افاده علیه تازه واردهای بدقلق و رقابت عشقی هنرمند بی پول در مقابل حاکم ثروتمند عاشق پیشه یا همان اختلاف فقیر و غنی و البته رمالی و بختگشایی، شهرت طلبی و پرده پوشی و…) بلافاصله و بی مقدمه چینیهای ملال آور و زائد پس از اتمام تیتراژ پر آب و تاب و مفرح اش به سرعت وارد اصل ماجرا می شود و در ادامه روایت از حاشیه روی و شاخ و برگ دادن زائد پرهیز می کند.
این انیمیشن محصول صنعت سرگرمی استودیو هورخش با حفظ ریتم منطقی، یکدستی لحن و گسترش درست داستانی، پرده به پرده از موزیک به جای تک گویی و از ترانه به جای دیالوگ نویسی برای انتقال حس و حال و جلوه های بیانگرایانه (با شوخیسازیهای درست) مورد نظرش در داستان سرایی استفاده می کند تا نشان دهد متریالهای طنز ایرانی در بستر قالب های انیمه با تمسک به زرقوبرقهای بصری، تا چه حد می تواند به جلوه گری دیداری و مایه های ریتم پردازانه کمک کند.
جالب اینجاست که رهگذر با بهره گیری از اسکلتبندی برگرفته از المانهای آشنای فرهنگ عامه ایرانی و شخصیتهای فرعی باورپذیر (عباس گنده، تاج السلطنه و…) علاوه بر ارجاع به جنبه های تاریخی، از اشاره به کنایه های فرامتنی و بازتولید سویه های آشنای تاریخی به هیچ وجه پرهیز نمی کند.
«ژولیت و شاه» با این بستر سازی حساب شده، اثری جذاب، دیدنی، بانمک و پُرمایه است که با تلاش سازندگانش یک سر و گردن از تولیدات غالب رقبایش فراتر و بیش از هر چیز به اصول، قوانین و استانداردهای جهانی پهلو می زند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- به بهانه اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فیلم فجر
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- از فیلمهای نصحیتگونه و سفارشی تا بازی میخکوبکننده یک بازیگر
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- پول می دهید که فحش بخورید ؟
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- آخرین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- یک اثر قابل اعتنا، رژه یک فیلم روی اعصاب و کارگردانی که دیر رسید
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- «خاتی»؛ در حلقه داستان تکراری و نخنما
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- معرفی برگزیدگان جشنواره رتردام
- وقت اعتراض به توقیف و ممیزی نرسیده است؟!
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد