سینماسینما، حمید عبدالحسینی
مسعود کیمیایی همچنان و پس از نیم قرن بر سینمای محبوب اش چون یک عاشق تمام عیار ایستادگی می کند و هیچ نقد و حرف و کلامی نتوانسته ذره ای در اصالت آنچه بدان عشق می ورزد تردید و شبه بیفکند. خون شد محصول دیگری از سینمای کیمیایی ست و الحق در قیاس با ساخته های دیگر فیلمساز در سالهای اخیر با اثری پالوده و متمرکزتر مواجهیم. نقطه قوت این بار فیلم نامه یا به تعبیر خود کیمیایی فیلمنوشت است که به دور از شاخ و برگهای اضافه و با فوکوس بر موقعیت مرکزی و کاراکتر محوری می کوشد تا پیگیری های مرد بازگشته به خانه را برای سامان بخشیدن به اوضاع خانواده به نمایش گذارد و بر این گسست به وجود آمده فائق آید. خون شد از حیث دربرگرفتن دلمشغولی ها و مولفه های سینمای کیمیایی بسیار غنی می نماید و مجموعه ای از این المانها را در خود جای داده است که از آن جمله می توان به موزیک پرحجم و همراهی کننده در اکثر صحنه ها، وجوه تماتیک نظیر رفاقت و خانواده و تلاش پایمردانه برای نجات آن و چاقویی که در نهایت حفظ می شود اشاره داشت.
با این همه خون شد در بخشهای تکنیکی و فنی نیز فیلم کیمیایی ست؛ کلوزآپ هایی که عمق نگاه های آدمها را در موقعیتهای ناگزیر بازگو می کنند، میزانسن هایی فشرده و موجز، شخصیت پردازی پرحجم با ارجاعاتی بجا و فکر شده، همه به خوبی موید این موضوع ست. البته فیلم خالی از کاستی نیست و در برخی سکانس ها ازجمله صحنه های شلوغ داخل پاساژ دچار نوعی تشتت می شود و یا در ساخت و پردازش خانه که می توانست و بایست خود شمایل یک شخصیت را در فیلم بیابد با کمبودهایی روبه روست ولی در کلیت کیمیایی موفق می شود تا سرو شکلی قوام یافته تر دست کم در میان آثار متاخرش را در تارو پود فیلم جای دهد که در این میان تدوین و ضرباهنگ درست ایجاد شده توسط هایده صفی یاری یکی از ارکان اصلی این توفیق را در برمی گیرد که در کنار فیلمبرداری یک دست و تکنیکال علیرضا زرین دست با استایلی کاملا در خدمت اثر نقشی تعیین کننده را ایفا کرده است.خون شد نوید مناسبی برای دوستداران سینمای مسعود کیمیایی به همراه دارد و یاد آور خاطراتی خوش در مسیر کارنامه این فیلمساز کهنه کار سینمای ایران به حساب می آید. مردی که همچنان اصالت را مقدم بر هر جنبه ی دیگری حفظ کرده است و می خواهد تا با شناسنامه ی مختص خود شناخته شود. سینمایی که هویت اش را از این اصالت می گیرد و در پی تحمیل دستور زبان و چهارچوب هایش در هر برهه ای ست. کیمیایی خودآگاهانه یادآوری می کند که مخاطبینش در هر شرایطی فیلمی از او را می بینند و این در ادبیات و کلام و جغرافیا و قابها به شکلی تام و تمام نمود خواهد داشت حتی اگر در نظر عده ای کهنه جلوه کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- نقد و بررسی «دندان مار» در بنیاد حریری بابل
- متفاوتترین بدمن تاریخ سینمای ایران
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- هایده صفییاری برگزیده جشنواره ترابیکا شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





