سینماسینما، محمد حقیقت -پاریس
فیلم فرانسوی «همه چیز به خوبی گذشت» جدیدترین اثر فرانسوا اوزون با اقتباس از رمانی با همین نام، اثر امانوئل برنهایم، رماننویس اهل فرانسه ساخته شده است که نوسینده آنرا از سرگذشت پدر خود الهام گرفته بود . کارگردان بااستعداد فرانسوی در این فیلم به یکی از موضوعات حساس جامعه فرانسه، اتانازی، (شرایطی که در آن افراد مبتلا به بیماریهای لاعلاج از پزشکان معالج، پرستاران و یا حتی از اعضای خانواده خود بخواهند به آنها کمک کنند تا با آرامش بمیرند.) پرداخته است. این موضوع هنوز در فرانسه جزو سوژه های تابو است اما برمبنای بحث های سیاسی که به تازگی درمورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ شروع شده، برخی هم به این مسئله پرداخته اند تا کاندیدهای ریاست چمهوری فرانسه در آینده نزدیک درباره آن صحبت کنند. فرانسوا اوزون بسیار پیش آمده که درفیلمهایش راجع به مسایل مطرح درجامعه پرداخته باشد ازجمله «خدارا شکر «که درباره کشیشی بود که در کلیسا همجنسگرا بود و باساختن فیلم اوزون او رسوا شد.
در «همه چیز به خوبی گذشت» زندگی مردی مرفه که در ۸۵ سالگی سکته کرده و زمینگیر شده و در بیمارستان بستری است سوژه این آنرا تشکیل میدهد. مرد سالمند، آندره ، پس از سکته دچار فلج شده و شرایط بدی جسمی و روحی قرار گرفته دیگرعلاقه ای به ادامه حیات ندارد. از امانوئل دختر بزرگ خود که نوسینده است میخواهد به او کمک کند تا به زندگی خود پایان بخشد.
اما قضیه به این سادگی که آندره فکر میکند نیست. دخترش پدر را تشوق به ادامه زندگی کرده و در این راه از خواهر خود نیز کمک میگیرد . آندره همچنان اصرار دارد و به دنبال راه حل میگردد و سرانجام چون طبق قانون فرانسه هیچ دکتری حاضر به کمک به این پیرمرد برای خودکشی آرام و بدون دردسرنیست پدر را راهی سوئیس میکنند تا اینکه… .
اگرچه سوژه سرخوردگی و میل به مرگ را مطرح میکند اما فرانسوا اوزون با ظرافت های بسیار طنز های سیاه به همراه صحنه های پراحساسی را بین افراد خانواده رقم زده که تماشاگر دائما با پرسوناژها همدردی میکند و گاه باخود میگوید اجازه بدهیم پیرمرد به همان شکلی که دوست دارد به زندگی خود پایان دهد اما در صحنه بعد به خود میگوید حق با پیرمرد نیست و چرا کسی که در رفاه است و افرادی زیادی وی را دوست دارند باید به زندگی خود خاتمه دهد؟ این جدال تماشاگر با خود و پرسوناژها با پدر، با وقایع غیرقابل پیش بینی در سناریو به خوبی به هم گره خوده است.
جدا از آن، دیالوگ نویسی ظریف و هوشمندانه و به جا این اثر را دلپذیر کرده است. فیلمی درباره مرگ خودخواسته و یک درام فامیلی است که در آن، این پدر خوشاخلاق را فرزندان و دوستانش فوق العاده دوست دارند. اینجاست که تماشاگر هیچ علاقه ای ندارد که این پیرمرد در کارش موفق شود …
فیلم نوعی کمدی است که کشش آثار پلیسی را هم دارد که به شکل شایانی توسط آندره دوسولیه بازی شده است. درطول جشنواره کن امسال که این فیلم در بخش مسابقه بود بسیاری از صاحبنظران برای وی نخل طلای بهترین بازیگری پیش بینی میکردند وحق او میدانستند. جدا از این سوفی مارسو نیز بازیاش چشمگیر بود.
فرانسوا اوزون کارنامه طولانی در عرصه هنر هفتم دارد و از دانشجویان مدرسه سینمای فمیس است که در ابتدا با فیلمهای ۸ میلیمتری کار خود را آغاز کرده بود. اولین کار بلندش را در سال ۱۹۹۸ ساخت و مورد توجه قرار گرفت. از آن زمان تاکنون ۲۱ فیلم بلند ساخته است از جمله فیلمهای استخر (۲۰۰۳)، وقت رفتن (۲۰۰۵)، جوان و زیبا (۲۰۱۳)، عاشق دوگانه (۲۰۱۷) و تابستان ۸۵(۲۰۲۰) که در جشنواره کن حضور یافته بودند. این سینماگر فرانسوی همواره نگاه شاعرانهای نسبت به انسانیت و جنسیت های گوناگون دارد. او متولد ۱۹۶۷ است و در جشنواره های بین المللی جوایز بسیاری به دست آورده است و از پرکارترینهای سینمای جوانان فرانسه به حساب میآید. و اکثر فیلمهایش با فروش بسیار بالایی در فرانسه و سایر کشورها روبرو بوده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش