حسین سلطانمحمدی
مجموعه تلویزیونی کیمیا، به روزهای پایانی خودش رسیده است. مجموعه ای که با چند ویژگی مثبت معرفی شد اما آنچه در آن به نمابش گذاشته شد، پر از اشکالات تاریخی و خطاهای جهتدار نسبت به واقعیات و ضروریات امروزی بود. پیشتر نسبت به این مجموعه، نکات بسیاری بیان شده است و خوشبختانه مدیریت تلویزیون نیز در مواردی نشان داد که نسبت به این خطاها واقف است. تلویزیون ابتدا در مجموعه مطالبی که در هفتهنامه رسمی خودش یعنی سروش منتشر کرد نشان داد که جدا از منتقدان، از درون ساختار تلویزیون هم ایراداتی به این مجموعه وارد شده و این علاوه بر انتشار نتایج یک نظرسنجی اولیهای بود که از سوی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما انجام شده بود. در روزهای اخیر هم که گزارشی با صدای آقای حسینی بای از سیما پخش شد که در آن هم اذعان شد نسبت به این مجموعه انتقادات محتوایی و … نیز وارد شده است. حالا که خود سیما نشان داده که بر خطاها واقف است، چند نکته کوتاه هم بر آنچه پیش از این گفته شده، اضافه کنیم.
این روزها مجموعه کیمیا به آنجا رسیده که دختر گمشده در ایران به دنبال مادر است و مادر در پاریس و تهران به دنبال اوست. نکته جالب در تصویرسازی از خانواده کیمیا پارساست. خانوادهای که از زبان همسایه قدیمیشان به صورت دقیق اعلام میشود که استفاده کامل از انقلابیگری کردهاند و در تصاویر بعدی، به گونهای این موضوع نشان داده میشود که خانه بزرگ و امکانات زندگی خوب و البته با فرزندانی تقریبا بی مسئولیت دارند که از عهده کارهای خودشان برنمیآیند و … . یعنی همان نگاه نادرست فیلمنامهنویس به موضوع انقلاب و قهرمانان انقلابی و البته در نقطه مقابلش، رفتار آرش و تربیت درست فرزندش را میبینیم. به زعم سازندگان، همان بهتر که دختر دزدیدهشده به دست آرش بزرگ شد تا کیمیا! ضمن آنکه گروه انقلابیون که عرضه نداشتند سلامت بمانند و فرخ پارسا و مهری خانم و آقای نکونام و همسرش، از دنیا رفته اند اما جناب مشفق و آرش و فرزانه، همچنان زنده و سرحال هستند!
اما نکتهای مرتبط با بحث بالا؛ سالها پیش در یک روزنامه، هنگامی که عکس سرتراشیده رویا نونهالی در فیلم زندان زنان، یا عکس بازیگر افغانی ساکن کانادای فیلمی از مخملباف را بدون حجاب چاپ کردیم، از مدعی العموم شکایتی واصل شد که شما حق ندارید تصویر بدون پوشش زن مسلمان را حتی اگر خودش معتقد به حجاب نباشد منتشر کنید. حالا چرا در این مجموعه، خانم معتقد مسلمان «چادری شده بعد از انقلاب» به نام کیمیا، عکس بی حجاب دخترش را دست گرفته و در شهر میچرخاند که این بوده یا نه؟ و دست کم به همسایه سمسار فعلی نشان میدهد؟ همه مراجع از امام تا دیگران، حکمشان در زمینه نشان دادن تصویر زن مسلمان مشخص است. لطفا با همان سیستم های روتوش و محوکننده که بر تن بازیگران خارجی لباس میپوشانید، این تصویر را اصلاح فرمایید!
دیگر آنکه، اصرار بر رساندن مجموعه تا ۲۲ بهمن، چه وجهی دارد؟ شما که ۲۰ و خوردهای سال را بیخیال شدید، دیگر فیلمفارسیوار، داستان را برای چه مطول میکنید؟ آنچه این روزها مشاهده میشود، فقط و فقط آب بستن به مجموعه با تمهیداتی چون شهدای مفقودالاثر یا افراد سودجو و مانند آن است. خانواده شهید داستان که ناتوانترین افراد این داستان نسبت به پیشبرد موضوع هستند و حس حرکت و تلاش در آنها از بین رفته است، فقط برای یادآوری زورکی بازگشت پیکر شهدای عملیات بیتالمقدس، همان عملیات آزادسازی خرمشهر، در داستان گنجانده شدهاند. گویا نقششان هم فقط طولانیکردن داستان است تا رکورد مجموعه از صد قسمت پایینتر نیاید. مشخص است که میتوان مجموعه را کوتاه کرد. همه قبول داریم که تا همین جا هم رکورد زده شده است!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





