سینماسینما، گلاره محمدی
«شهرک» دومین فیلم بلند سینمایی علی حضرتی است که فیلم نخستش «سازهای ناکوک» توانست تنها اکران آنلاین را تجربه کند و مانند همان فیلم علاقه حضرتی در به تصویر کشیدن مایههای روانشناسانه را نشان میدهد. این فیلم ایده اولیه جسورانهای دارد؛ اینکه جوانی علاقهمند به بازیگری در میان تعدادی هنرجو برای بازی در فیلمی انتخاب میشود و شرایط خاص گروه تولید فیلم را میپذیرد که در زمان پیشتولید در آپارتمانی داخل یک شهرک ایزوله باشد تا شرایط موجود به این جوان در ایفای بهتر نقشش کمک کند. ناگفته نماند که در ادامه تماشاگر چیزی از نقش مهم و پروژه بزرگ نمیبیند اما از همان ابتدا تاکید میشود که از امروز به بعد نوید فلاحتی (ساعد سهیلی) میبایست خود را به عنوان فرهاد مدبر (کاراکتر فیلم) معرفی کند تا مراحل پذیرش نقشی که قرار است او را زندگی کند تسریع شود.
حضرتی آنقدر شیفته ایده داستان فیلمش شده که تلاشی برای پرداخت آن نکرده است، برای مثال به صحنه کافه رفتن نوید و هما (ساقی حاجی پور) توجه کنید؛ آنها برای سرگرمی، زوجی را زیر نظر میگیرند و دیالوگهایی که بین آنها رد و بدل میشود را حدس میزنند. این شاید مدخل خوبی برای اشاره به مضمون نقش بازی کردن و تغییر جایگاه آدمهای داستان در موقعیتهای مختلف باشد اما در ادامه به بلوغ و پختگی نمیرسد و ایده جذاب فیلم در ابتدای راه ناکام میماند.
آنچه به عنوان فیلم روی پرده میبینیم، نمایانگر یک نکته کلیدی است؛ اینکه فیلمساز توانایی شاخ و برگ دادن و بسط و گسترش داستانش را نداشته یا حتی به اینکه چه شرایط ویژهای برای شخصیتهای قصهاش در موقعیتهای خاص ممکن است پیش بیاید، اصلاً فکری نکرده است. برای درک بهتر این موضوع دیالوگهای ساعد سهیلی و مرتضی ضرابی درباره روابط زناشویی، بهترین مثال است؛ این سکانس بیش از آنکه مخاطب را با موقعیت پیچیده و بحرانی شخصیت اصلی مواجه کند، از او خنده میگیرد و این یعنی التهاب سوژه توسط سازنده اثر اصلاً درک نشده و در نتیجه به بیراهه رفته است.
در همین راستا بازی بازیگران توانایی مثل ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی و کاظم سیاحی، فیلمبرداری علیرضا برازنده و موسیقی شورا کریمی نتوانسته اثری یکپارچه را پدید آورد و آنچه میبینیم عملاً به کلاژی شبیه است که از هر معنی و مفهومی خالیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- «شهرک» بهترین فیلم جشنواره فرانسوی شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- «شهرک» به «کازابلانکا» رفت
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد