سینماسینما، هوشنگ گلمکانی:
از آغاز شروع به کار گروه سینمایی هنر و تجربه، ناظران کنجکاو به دنبال آمار فروش فیلمهای این گروه بودهاند و با چند رقم فروشی که در آغاز اعلام شد معلوم شد که همه میخواهند این رقمها را با فروش فیلمهای سینمای بدنه مقایسه کنند و نتیجههای مورد علاقه خودشان را بگیرند که اغلب نگاهی خردهگیرانه و منفی، بدون توجه به ذات و ماهیت فیلمهای این گروه است. در ماه گذشته آمار مفصلی از جزییات فروش فیلمها – از مهر ۹۳ تا پایان ۹۵ – منتشر شد تا ناظران واقعبین مواد و مصالح بیشتری برای بررسی داشته باشند، و اعلام این آمار همزمان شد با استقبال تماشاگران از فیلم مفتآباد که از آغاز سال ۹۶ در این گروه روی پرده رفته است.
در تحلیلهای آشنا، فروشهای پایین فیلمهای هنر و تجربه، نزد کسانی که با طبیعت این نوع سینما آشنایی ندارند نشانه شکست تلقی میشود. این ناظران غیرکارشناس احتمالاً سری به آرتهاوسها و سینماهای نمایشدهنده فیلمهای هنری و تجربی دنیا نزدهاند که هر سانس اغلب برای دهپانزده تماشاگر و گاهی کمتر فیلمها را نمایش میدهند. شخصاً در سینماهای هنر و تجربه پاریس تماشاگر فیلمهایی بودهام که فقط تعداد انگشتشماری تماشاگر دیگر در سالن بودهاند و یک بار هم خودم تنها تماشاگر فیلمی بودم. ناظران خردهگیر و غیرکارشناس ما فروشهای دهبیستسی میلیون تومانی فیلمهای را به سخره میگیرند و فراموش میکنند یا نمیدانند که سینماهای هنر و تجربه محل نمایش همین فیلمهای دهبیستسی میلیون تومانی است و نمونههایی مثل ماهی و گربه، پرویز، خواب تلخ،… و همین مفتآباد مواردی استثنایی هستند که سالی یکیدو مورد از آنها ممکن است پیدا شود. در همه جای دنیا، دولتها سوبسید میدهند تا همین فیلمهای کمفروش امکان نمایش پیدا کنند و استعدادهایی که در میان سازندگان آنها هستند امکان شناسانده شدن و رشد پیدا کنند. گروه هنر و تجربه محل نمایش همین فیلمهای کمفروش است. جای نمایش فیلمهای چندصد میلیونی و میلیاردی نیست. آن جور فیلمها گروههای سینمایی خودشان را دارند. برای فیلمهای هنر و تجربه گاهی باید پنجاه میلیون تومان هزینه کرد تا دهبیستسی میلیون تومان بفروشند. وظیفه دولتها حمایت مالی بلاعوض از هنرمندانی است که آثارشان عامهپسند و درآمدزا نیستند اما حضور و جودشان برای پیکره حیات فرهنگی کشور لازم است. با استدلالهای این «کارشناسان»، بسیاری از فعالیتهای کممخاطب هنری باید تعطیل شود. توجه کنید که اگر بودجه تئاتر قطع شود، تئاتر در کشور ما تعطیل میشود.
وجود نمونههایی مثل ماهی و گربه و مفتآباد و چند فیلم پرفروش دیگر گروه هنر و تجربه البته باعث خوشحالی است اما بار دیگر باید تکرار کرد که این گروه سینمایی با بودجه دولتی (که برخی این عنوان را با هدف تحقیر و تخفیف به کار میبرند) اصلاً با هدف نمایش همان فیلمهای کمفروشی تشکیل شده که به نظر شورای سیاستگذاری، چیزهایی برای عرضه دارند که به نمایش گذاشته شوند. به نقل از کمالالملک زندهیاد علی حاتمی، هنر هم مزرعه بلال نیست. هر سال دهها فیلم نمایش داده میشوند و تعدای کمتر از انگشتان یک دست در میان آنها شاخص و برجسته میشوند. این هم طبیعت هنر است.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنشهای سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «آهو» و «جنگل پرتقال» به سینماها میآید
- آهو هوشنگ گلمکانی مهرماه به سینماها می آید
- «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده میرود/ رونمایی از پوستر
- رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «دوار» در آستانه اکران
- پوستر مستند «مشق امشب» رونمایی شد/ لیست شهرهایی که فیلم را اکران میکنند
- اکران «ایمو» از ۱۴ دی در هنر و تجربه / رونمایی از پوستر
- نمایش فیلمی با موضوع سایکودرام در گروه هنر و تجربه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- «درخت خاموش» از سن دیگو آمریکا جایزه گرفت
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- در مراسم افتتاحیه فیلم «درخت خاموش» مطرح شد؛ اگر سینما یک جا بماند موجب مرگ و انحطاط است/ تحقق یک رویا در گروه سینمایی هنر و تجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





