تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۶/۱۹ - ۱۲:۴۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 26242

سینماسینما، عزیزالله حاجی‌مشهدی:

باردیگر بحث های مربوط به انتخاب و فرستادن بهترین نمونه از فیلم های تولید شده ی سال گذشته ی سینمای ایران، به عنوان نماینده ی شایسته ی سینمای ما به اسکار ۲۰۱۷ در رسانه های مختلف کشور به ویژه در مطبوعات و سایت ها ی سینمایی داغ شده است و بازار اظهار نظرکارشناسان، منتقدان سینمایی و دست اندرکاران فیلمسازی، گرم تر از همیشه به نظر می رسد!

«آکادمی علوم و هنرهای سینمایی» (Academy Of Motion Picture Arts and Sciences ) ( اسکار )  امسال به هشتاد و نهمین دوره ی برگزاری خود می رسد. تنه ی اصلی جوایز اسکار به فیلم های  انگلیسی زبان اختصاص دارد و تنها یک بخش محدود، به فیلم های خارجی غیر انگلیسی زبان  در این رویداد مهم مربوط می شود. در این بخش، ازکشورهای مختلف، آثاری اولویت حضور پیدا می‌کنند که در میان آثار تولید شده در آن کشور دارای مزیت های شاخصی باشند و پیش از هرچیز بتوانند معرف «سینمای ملی» و ویژگی های اجتماعی ، فرهنگی و اقلیمی کشور سازنده ی آن فیلم ها باشند.

با توجه به سابقه ی حضور در سه دوره از ادوار گذشته ی «هیئت انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار»، باید بگویم که متاسفانه مثل بسیاری از برنامه‌های دیگر دراین دیار، مسئولان دست اندرکار با خونسردی خاصی – که ای کاش کمی هم رنگ وبوی شکیبایی به خود می گرفت !  و گاه حتی با نوعی بی تفاوتی و بی اعتنایی آگاهانه به این رویداد مهم وشاخص هنری در عرصه ی جهانی ، در واپسین روزها و گاه در یکی دو هفته ی پایانی مهلت باقی‌مانده، با انتخاب یک هیئت ۹تا ۱۱ نفره و گزینش ِ اولیه ی نزدیک به ۱۰ فیلم به نسبت قابل اعتنا، طی چند جلسه بحث و گفت و گوهای فشرده  و رایزنی های لازم، دامنه ی انتخاب هایشان را محدود و محدودتر می کنند تا به دو- سه فیلم نهایی برسند و سرانجام با توجه به اکثریت اعضا و در موارد نادری نیز ه اتفاق آرا به جمع بندی نهایی می رسند.

برای معرفی به اسکار ۲۰۱۷ ، با توجه به آیین نامه ی  پذیرش فیلم در بخش فیلم های خارجی غیر انگیسی زبان  و مزیت های نسبی هر یک از فیلم‌های قابل اعتنا، به تر تیب الفبایی می‌توان پیش‌بینی کرد که در نخستین دور گفت وگوها و رایزنی‌های اولیه، فیلم‌های زیر در دایره‌ی بحث و انتخاب قرار داده می‌شوند:

«ابد ویک روز» ( سعید روستایی ) ، «اژدها وارد می شود» ( مانی حقیقی)، «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان)،  «بادیگارد» (ابراهیم حاتمی‌کیا)، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» (وحید جلیلوند)، «فروشنده» (اصغر فرهادی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)،  «ناهید» (آیدا پناهنده) ….. و به احتمال زیاد‌، یکی دو فیلم دیگر!

برای معرفی فیلم ایرانی به اسکار ، باید توجه داشت که نمایش موفق یک فیلم در نمایش همگانی  آن در ایران از یک سو و داشتن پخش کننده ی معتبر بین المللی برای همان فیلم از سوی دیگر، می تواند فرصت های مناسب تری برای فیلم معرفی شده به اسکار، در این رقابت دشوار بین المللی ایجاد کند. صد البته که گذشته از همه ی این ها ، انسجام وساختار مستحکم یک فیلم سینمایی خارجی غیر انگلیسی زبان که بتواند تصویر روشن و درعین حال تازه و متفاوتی از یک سرزمین  نیز ارایه دهد ، می تواند در گزینش نهایی یک فیلم از سوی آکادمی اسکار اهمیت زیادی داشته باشد.

اگرچه در این یادداشت کوتاه فرصت ومجالی برای توضیح تفصیلی  ویژگی های اختصاصی هر یک از فیلم های مورد اشاره در بالا ، وجود ندارد ، اما به نظر می رسد که در میان همین ۸ فیلم مورد اشاره، فیلم  «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی شرایط مناسب تری برای حضور در این رویداد مهم سینمایی ( اسکار ۲۰۱۷ ) را خواهد داشت.

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها