سینماسینما، امیر پوریا
با اعلام معاون نظارت و ارزشیابی، بحث احتمال اکران فیلم «کاناپه» ساختهٔ دو سال پیش آقای کیانوش عیاری، به کلی منتفی شد. چه در یادداشت هایی که از زمان تماشای این فیلم در همان سال تولیدش تا کنون نوشتم و چه در گفتگوی مفصل با چهار خانم بازیگر آن که موهایشان را برای به کار بردن کلاه گیس جلوی دوربین فیلم تراشیده بودند ( در برنامهٔ اینترنتی «آپاراتچی») بارها به این اشاره کرده ام که ویژگی مهم «کاناپه» تصویر بسیار منحصر به فرد و تا به حال دیده نشده ای است که از زندگی در دل خانه های ایرانی این سال ها ثبت می کند. در دل همین نزدیک شدن به عینیت این زندگی است که لازم بوده مانند زندگی طبیعی هر خانواده ای، حجاب همسر جلوی شوهر و حجاب دختران در حضور پدر را بردارد و با استفاده از کلاه گیس و رعایت چارچوب شرعی، به آن تصویر عینی دست یابد. اما مدیریت سینمایی که در دوره های مختلف، همواره ادعای افزایش و گسترش آزادی بیان داشته، همچنان فقط می تواند در موارد معدود، سوء تفاهم ها را فقط با ریش سفیدی حل کند و فیلم هایی چون «عصبانی نیستم» و «هجوم» و «دلم می خواد برقصم» (با نام تجویزی «دلم می خواد») را با راضی کردن کارگردان به اِعمال اصلاحیه ها، از توقیف به در آوَرَد.
این در حالی است که طبعاً مدیریت فرهنگی در زمینه های خلاقه ای مانند سینما، گاه خود به خلاقیت نیاز دارد و باید با عملکردی ورای ریش سفیدی و آشتی دادن، همراه شود. در مورد فیلم متعالی و فراتر از معمولی چون «کاناپه»، راهکارها هم باید فراتر می رفت. با استناد به احکام شرعی و عادات عرفی و یادآوری انبوه فیلم ها و سریال ها – از جمله نمونه های تاریخی/مذهبی – در تمام دهه های بعد از انقلاب که شخصیت های زن را با کلاه گیس ترسیم می کرده اند، می شد نگرش موجود را به تدریج تغییر داد. این که بگوییم مرجع تصمیم دربارهٔ این موضوع، ورای حیطهٔ معاونت سینمایی است، جسارتاً نشانهٔ خود کم بینی به شمار می رود. در عوض، باید به این نظریهٔ بارها مطرح شدهٔ این حقیر برگردیم که «ظرفیت، از ابتدا داشتنی نیست؛ بلکه به وجود آوردنی است». حتی در نگرش رسمی و مدیریت کلان. با اعلام بایگانی تلخ «کاناپه» اما دریغی عظیم برای مردمی که مناسبات انسانی خود را هرگز این چنین در قاب تصاویر سینمایی ندیده بودند، به جا می ماند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش