سینماسینما، امیر پوریا
با اعلام معاون نظارت و ارزشیابی، بحث احتمال اکران فیلم «کاناپه» ساختهٔ دو سال پیش آقای کیانوش عیاری، به کلی منتفی شد. چه در یادداشت هایی که از زمان تماشای این فیلم در همان سال تولیدش تا کنون نوشتم و چه در گفتگوی مفصل با چهار خانم بازیگر آن که موهایشان را برای به کار بردن کلاه گیس جلوی دوربین فیلم تراشیده بودند ( در برنامهٔ اینترنتی «آپاراتچی») بارها به این اشاره کرده ام که ویژگی مهم «کاناپه» تصویر بسیار منحصر به فرد و تا به حال دیده نشده ای است که از زندگی در دل خانه های ایرانی این سال ها ثبت می کند. در دل همین نزدیک شدن به عینیت این زندگی است که لازم بوده مانند زندگی طبیعی هر خانواده ای، حجاب همسر جلوی شوهر و حجاب دختران در حضور پدر را بردارد و با استفاده از کلاه گیس و رعایت چارچوب شرعی، به آن تصویر عینی دست یابد. اما مدیریت سینمایی که در دوره های مختلف، همواره ادعای افزایش و گسترش آزادی بیان داشته، همچنان فقط می تواند در موارد معدود، سوء تفاهم ها را فقط با ریش سفیدی حل کند و فیلم هایی چون «عصبانی نیستم» و «هجوم» و «دلم می خواد برقصم» (با نام تجویزی «دلم می خواد») را با راضی کردن کارگردان به اِعمال اصلاحیه ها، از توقیف به در آوَرَد.
این در حالی است که طبعاً مدیریت فرهنگی در زمینه های خلاقه ای مانند سینما، گاه خود به خلاقیت نیاز دارد و باید با عملکردی ورای ریش سفیدی و آشتی دادن، همراه شود. در مورد فیلم متعالی و فراتر از معمولی چون «کاناپه»، راهکارها هم باید فراتر می رفت. با استناد به احکام شرعی و عادات عرفی و یادآوری انبوه فیلم ها و سریال ها – از جمله نمونه های تاریخی/مذهبی – در تمام دهه های بعد از انقلاب که شخصیت های زن را با کلاه گیس ترسیم می کرده اند، می شد نگرش موجود را به تدریج تغییر داد. این که بگوییم مرجع تصمیم دربارهٔ این موضوع، ورای حیطهٔ معاونت سینمایی است، جسارتاً نشانهٔ خود کم بینی به شمار می رود. در عوض، باید به این نظریهٔ بارها مطرح شدهٔ این حقیر برگردیم که «ظرفیت، از ابتدا داشتنی نیست؛ بلکه به وجود آوردنی است». حتی در نگرش رسمی و مدیریت کلان. با اعلام بایگانی تلخ «کاناپه» اما دریغی عظیم برای مردمی که مناسبات انسانی خود را هرگز این چنین در قاب تصاویر سینمایی ندیده بودند، به جا می ماند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه