فیلم “زرد” را به دلایل مختلف نشد که به وقت اکران ببینم. فیلم، کار اول کارگردانش است و در جشنواره فجر سال ۹۵ برای شرکت در جشنواره فجر پذیرفته نشد. سال ۹۶ روی پرده سینماها رفت و اکران موفقی هم داشت. حالا که نسخه نمایش خانگیاش به بازار آمده دیدم که خلاف تصورم نه تنها فیلم بدی نیست بلکه اتفاقا خوش ساخت و قابل قبول هم از کار درآمده. با کارگردانی خوب، بازیهای روان و قصهای که بیلکنت روایت میشود.
راستش بعداز این همه سال هنوز به سادگی نمیشود فهمید جشنواره فجر دارد چه سلیقه ای و چه سطح کیفی را پوشش میدهد یا با چه معیارهایی فیلم انتخاب میکند. واقعا نمیتوانم بفهمم فیلم “زرد” با چه استدلالی در جشنواره رد شده. مثلا در محدوده فیلمهای اول، یکبار میبینی فیلمی کاملا سطحی و دم دستی مثل “همهچی آرومه” که تازه کپی درجه چندم از یک فیلم خارجی است سر از بخش مسابقه فیلمهای اول فجر درمیآورد و بار دیگر میبینی فیلمهایی مثل “گرگ بازی” و “درساژ” و “یهوا” و “زرد” … را نمیپذیرند.
سال گذشته بخش مجزای فیلم اولی ها از جشنواره ملی فجر حذف شد. تا پیش از آن یازده فیلم اول در یک بخش مستقل در سه رشته بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی جوایز جداگانهای داشتند و سه فیلم هم از این جمع در بخش مسابقه اصلی با سایر فیلمها مجددا رقابت میکردند.
خود من از موافقان حذف این بخش مجزا بودم با این استدلال که در یک فیلم اول، عملا رشته هایی مثل بازیگری، تدوین، موسیقی، فیلمبرداری، صدا و… از هر داوری محروم میمانند و فیلم تنها در همان سه رشته قضاوت میشود. مثلا موسیقی خیلی خوب “در دنیای تو ساعت چند است” یا بازیگران و فیلمبردار این فیلم چرا باید داوری نشوند؟ حذف بخش مستقل فیلمهای اول اگر با هدف حمایت بیشتر از این فیلمها و فیلمسازان و عوامل آنها انجام میشد بسیار هم مثبت بود اما در اولین سالی که جشنواره بدون این بخش برگزار شد، نتیجهای شگفت آور به دست آمد. هیات انتخاب تنها سه فیلم اول را به جمع ۲۳ فیلم مسابقه راه داد و بقیه فیلمهای اول از امکان دیده شدن در جشنواره بازماندند.
این درحالیست که درمیان فیلمهای بازمانده از جشنواره ۳۶ چند فیلم اول خوب و حتی خیلی خوب دیده میشد که اتفاقا به لحاظ کیفی از ۶۰ درصد فیلمهای حاضر در بخش مسابقه باکیفیتتر بودند. برخی از آنها مثل “درساژ” بلافاصله در جشنواره برلین، پذیرفته، موفق و ستایش شدند ولی برخی مثل “گرگ بازی”، “یک کیلو بیست و یک گرم” و چندفیلم دیگر وضعیت بلاتکلیفی برای اکران دارند. جالب آنکه چندین فیلم ضعیف و حتی خیلی ضعیف در همین جشنواره ۳۶ به بخش مسابقه راه یافتند که بیشک هریک به دلایل فرامتنی و مسلما غیرسینمایی این امکان را پیدا کردهاند چون بعید میدانم اعضای هیات انتخاب این همه به لحاظ سواد بصری و سینمایی و تشخیص فیلم خوب از بد مشکل داشته باشند.
هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر باید بیشتر به حساسیت نقش و تصمیم خود در آینده فیلمسازان و عوامل فیلمها، به ویژه جوانان آگاه باشند و به سادگی با حذف انها که فیلم خوب ساختهاند، آینده آنان را به مخاطره نیندازند. به هرحال جشنواره، درست یا غلط بسیار به دیده شدن سینماگران کمک میکند و مهمترین عرصه برای پرزنت آنهاست.
با تشخیصها یا تصمیم های اشتباه از این دست، مشکلات زیادی برای کارگردانان جوان پدید میآید و آنها که با هزار زحمت سرمایه ای برای ساخت اولین فیلمشان یافته اند، در ادامه راه با مشکلات بسیار مواجه خواهند بود و آینده فیلمسازی شان با ابهامات جدی روبرو میشود.
با وجود وضعیت فعلی و ارجحیت ملاحظات مختلف و معیارهای غیر سینمایی بر ملاکهای کیفی به نطر میرسد بهترین راه، بازگشت به همان سیاق پیشین باشد(ایجاد دوباره بخش مسابقه فیلم های اول در جشنواره ملی) که لااقل، ستم کمتری به همراه دارد وتعداد بیشتری فیلم اول دیده میشوند. به شرطی که بازیگری و بخشهای فنی آنها هم به نوعی دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
منبع: روزنامه اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود






