سینماسینما، گلاره محمدی
هادی حجازی فر که پیش از این و با ایفای نقش حاج احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» اثری ماندگار در ارائه پرترهای از فرماندهان جنگ را به نمایش گذاشته بود، در «موقعیت مهدی» تصویر فرمانده ای را به نمایش می گذارد که همیشه در خط مقدم حضور دارد و به سربازانش از پشت جبهه دستور حمله نمی دهد. فیلم سندی تصویری از دورانی است که گاه و بی گاه انتشار فایل صوتی یا دستخطی از آن، خبرساز می شود و حالا آنچه بر پرده سینما نقش بسته برشی از زندگی شهید مهدی باکری است. کسی که از لحظه خواستگاری تا حضور در عملیات های جنگی لحظه ای نیست که لباس نظامی بر تن نداشته باشد. هادی حجازی فر در این فیلم با زیر ذرهبین گذاشتن مقطعی از زندگی مهدی باکری و تاثیر انکار ناشدنی او در تاریخ جنگ هشت ساله، به وجوه مختلف شخصیتی این فرمانده می پردازد و تلاش می کند ناگفته هایی از دفاع مقدس را در قالب اثری سینمایی ثبت کند.
حجازی فر (کارگردان) برای پرداخت کاراکتری چون مهدی باکری او را در آیینه شخصیتهای زندگی اش تعریف می کند و در این مسیر مخاطب را با افرادی آشنا می سازد که شاید تا به حال کمتر از آنها شنیده باشد. یکی از تاثیرگذارترین انسان هایی که در فیلم می بینیم صفیه مدرس همسر اوست که با بازی درخشان ژیلا شاهی تصویری ماندگار از همسران شهدا را به نمایش می گذارد. طبیعتاً بازی در چنین نقش هایی ریسک زیادی را می طلبد چرا که در کنار تلاش برای ارائه تصویری ملموس و باورپذیر از آن شخصیت، باید منتظر قضاوت فرد مورد نظر (در اینجا همسر شهید مهدی باکری) درباره اینکه تصویر ارائه شده چقدر به واقعیت نزدیک است، نیز بود.
در «موقعیت مهدی» علاوه بر نمایش به اندازه صحنه های جنگ و عملیات، صحنه هایی از زندگی خصوصی مهدی باکری نیز به نمایش درآمده است و مواجهه او با چالش های یک فرمانده که برادرش را در آن روزها از دست داده و شکل برخوردش با مسئله شهادت برادر و روبرو شدن با اعضای خانواده کاملاً طبیعی و تاثیرگذار به تصویر کشیده شده است. در این میان برجسته کردن اقلیم، انتخاب زبان آذری و استفاده از نواهایی که مختص آن جغرافیای خاص است به باورپذیری بیشتر داستان کمک کرده است.
فیلم در بازسازی مستندات و مواردی که فکت تاریخی محسوب می شود کم نقص ظاهر شده و می تواند مرجعی از یک دوران باشد. دورانی که بعد از گذشت سالها تماشای بخشی از آن بر پرده سینما، چشم های مخاطبش را تر می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- تاسیان میشود بیتو
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





