سینماسینما، گلاره محمدی
هادی حجازی فر که پیش از این و با ایفای نقش حاج احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» اثری ماندگار در ارائه پرترهای از فرماندهان جنگ را به نمایش گذاشته بود، در «موقعیت مهدی» تصویر فرمانده ای را به نمایش می گذارد که همیشه در خط مقدم حضور دارد و به سربازانش از پشت جبهه دستور حمله نمی دهد. فیلم سندی تصویری از دورانی است که گاه و بی گاه انتشار فایل صوتی یا دستخطی از آن، خبرساز می شود و حالا آنچه بر پرده سینما نقش بسته برشی از زندگی شهید مهدی باکری است. کسی که از لحظه خواستگاری تا حضور در عملیات های جنگی لحظه ای نیست که لباس نظامی بر تن نداشته باشد. هادی حجازی فر در این فیلم با زیر ذرهبین گذاشتن مقطعی از زندگی مهدی باکری و تاثیر انکار ناشدنی او در تاریخ جنگ هشت ساله، به وجوه مختلف شخصیتی این فرمانده می پردازد و تلاش می کند ناگفته هایی از دفاع مقدس را در قالب اثری سینمایی ثبت کند.
حجازی فر (کارگردان) برای پرداخت کاراکتری چون مهدی باکری او را در آیینه شخصیتهای زندگی اش تعریف می کند و در این مسیر مخاطب را با افرادی آشنا می سازد که شاید تا به حال کمتر از آنها شنیده باشد. یکی از تاثیرگذارترین انسان هایی که در فیلم می بینیم صفیه مدرس همسر اوست که با بازی درخشان ژیلا شاهی تصویری ماندگار از همسران شهدا را به نمایش می گذارد. طبیعتاً بازی در چنین نقش هایی ریسک زیادی را می طلبد چرا که در کنار تلاش برای ارائه تصویری ملموس و باورپذیر از آن شخصیت، باید منتظر قضاوت فرد مورد نظر (در اینجا همسر شهید مهدی باکری) درباره اینکه تصویر ارائه شده چقدر به واقعیت نزدیک است، نیز بود.
در «موقعیت مهدی» علاوه بر نمایش به اندازه صحنه های جنگ و عملیات، صحنه هایی از زندگی خصوصی مهدی باکری نیز به نمایش درآمده است و مواجهه او با چالش های یک فرمانده که برادرش را در آن روزها از دست داده و شکل برخوردش با مسئله شهادت برادر و روبرو شدن با اعضای خانواده کاملاً طبیعی و تاثیرگذار به تصویر کشیده شده است. در این میان برجسته کردن اقلیم، انتخاب زبان آذری و استفاده از نواهایی که مختص آن جغرافیای خاص است به باورپذیری بیشتر داستان کمک کرده است.
فیلم در بازسازی مستندات و مواردی که فکت تاریخی محسوب می شود کم نقص ظاهر شده و می تواند مرجعی از یک دوران باشد. دورانی که بعد از گذشت سالها تماشای بخشی از آن بر پرده سینما، چشم های مخاطبش را تر می کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- تاسیان میشود بیتو
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





