سینماسینما، عباس اقلامی
احتمال لو رفتن بخشهایی از داستان وجود دارد
جعفر پناهی در تازهترین ساختهاش “خرس نیست”، روایت اصلی را به ساختن فیلمی توسط خودش دربارهی زندگی یک زوج مهاجر اختصاص داده است. اما هر چه داستان جلو میرود با داستانهای جدیدی کنار این خط اصلی مواجه میشویم که هر کدام در دقایقی از فیلم دست بالا را در روایتگری میگیرد و فیلم را پیش میبرد. دست به دست شدنی که با ریتمی مناسب و به اندازه اتفاق میافتد و گسستی در تماشا را باعث نمیشود و نقطهی قوت فیلم هم از جمله در همراه ساختن تماشاگر و داستانگویی درست است. هر چند جنس روایتگریاش جاهایی به مستند تنه بزند.
“خرس نیست” را پناهی روی خط مرزی ساخته تا مرز را محور اصلی بیان داستان فیلم کند. مرزی که فیلمساز روی آن ایستاده اما نمیتواند از آن بگذرد. این نتوانستن که شاید روزی اجباری بر او بوده، حالا دیگر خودخواسته شده و آنجا هم که میتواند از مرز گذر کند پا پس میکشد و میماند. ماندنی که کارش را و حرفهاش را سختتر هم میکند اما او میماند تا با همین سختی فیلم بسازد! انگار این سو که باشد تجسم و عینیت بیشتری میتواند به واقعیت رویدادها بدهد.
از دل تماشای این فیلم جعفر پناهی میشود گذری ذهنی هم داشت به “جاده خاکی”؛ فیلم تحسین شدهی “پناه پناهی”؛ پسرش. فیلمی دربارهی مهاجرت و گذر از مرز و آنجا هم جدال ماندن و رفتن. اجبار به رفتن و اجبار به ماندن. در روایت پناهی پسر، دست بالا را رفتن است که دارد. در روایت پناهی پدر اما، هم میتوان با آنکه رفت و هم با آنکه ماند، همداستان شد.
اما یک چیز در هر دو فیلم صراحت دارد. رفتن و ماندن انتخابیست، و انتخابی باید باشد، برای خویشتن خویش را حفظ کردن و خود بودن و انتخابی که ارتباط مستقیم داشته باشد با خواستن و نه کنشی از سر اجبار.
گذر از مرز در روایت جعفر پناهی همزمان کاریست هم آسان و هم سخت. پناهی حتی اتاق محل اقامت خود را از ابتدا اتاقی با دو در انتخاب کرده که هر بار از دری وارد و از در دیگرش خارج میشود. گذری آسان مانند شبی که به آسانی میتوانست از روی نوار مرزی بگذرد اما نرفتن را انتخاب کرد. به همین راحتی! اما برای همه کاراکترهایش این گذر یکسان نبود. جایی از فیلم زارا، خسته از سالها تعلیق و انتظار برای یک زندگی معمولی در جایی که بالاخره خانهاش شود، در صحنهای که برخلاف میلش به خاطر عدم همراهی بختیار، با پاسپورت جعلی در آستانهی رفتن و گذشتن از یک مرز تازه است، خطاب به پناهی کارگردان میگوید: اگر رفتن به همین راحتی بود، پس چرا آنقدر مشکلات داشت؟!
همین کشمکش، همین تعلیق، همین خستگی و انتظار است که نه فقط زارا که بختیار و گزل و سولدوز را هم دچار خود کرده است در یافتن قرار و یافتن آنجا که خانه باشد، که امن باشد.
پناهی در روایتهای چندگانه و در هم تنیدهی خود در دقایقی از سینمای قصهگو دور میشود و فیلم را به روایتی مستند از زندگی جوانان پرابلماتیک فیلمش نزدیک میکند. و در این چندگانگی هدفمند است که برای پایان، باز میگردد به جعفرپناهی، فیلمسازی که از نوار مرزی رد نشد و ماند. اما فشارها زیاد شده و پناهی باید روستا را ترک کند. در اوج فشارهای بیرونی و اصرار قنبر به اینکه از روستا برود و نماند، فیلمساز با صحنهی افتادن سولدوز و گزل در رودخانه با پیکرهایی خونین مواجه میشود و با نگاهی زیرچشمی از این صحنه رد میشود.
اما فیلمسازی که ماند تا تجسم عینی ببخشد به واقعیت زندگی زاراها، آیا از واقعیت زندگی این زوج مهاجر رد میشود؟! صدای ترمز دستی ماشین پناهی شاید بتواند پاسخ این سوال را به تماشاگر بدهد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- اختصاصی سینماسینما/ جعفر پناهی میهمان ویژه جشنواره فیلم زردآلوی طلایی ارمنستان
- ۲۰ فیلم برتر تاریخ جشنواره ونیز معرفی شدند/ «دایره» در رتبه شانزدهم
- نمایش فیلمهای هشت سینماگر ایرانی در جشنواره ملبورن
- جایی که ترس نیست/ نگاهی به فیلم «خرس نیست»
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «مرز بیپایان» از جشنواره رتردام جایزه گرفت
- جعفر پناهی به قید وثیقه از زندان آزاد شد
- چرا جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد/ یادداشت مهدی کوهیان، حقوقدان
- شش فیلم ایرانی در جشنواره موزه هنر هیوستون
- درخواست خانه سینما از قوه قضاییه/ جعفر پناهی را آزاد کنید
- ۳۰۱ فیلم بلند واجد شرایط اسکار شدند/ «خرس نیست» پناهی در لیست
- آمار تماشاگران «تا فردا» و «خرس نیست» در سینماهای فرانسه
- سینماسینما/ گزارشی از ششمین روز جشنواره فیلم تورنتو/ از کارتل قانونی مواد مخدر تا چیپ در مغز
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به جعفر پناهی و هومن سیدی/ پیگیری برای آزادی کارگردانان زندانی
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد