سینماسینما، علی پاکزاد
دو زن در دو نقش یادآوری هایی تاریخی و سیاسی داشته اند به اندوه این چند ده ساله و عوارضی که گاه گریبان خانواده ها را گرفته است یا سیاسی یا اخلاقی و یا… پریناز ایزدیار در متری شیش و نیم و باران کوثری در سرکوب این دو نقش را بازی می کنند.
در فیلم اول اشاره مستقیم به بازجویی است. همین. ایزدیار یک نقش تک سکانس استثنایی دارد که می توان گفت هر کسی می توانسته بازی کند. آنهم در متری شیش و نیم. شاید همکاری قبلی اش با معادی و محمد زاده و روستایی علت اصلی این انتخاب و بازی اش باشد. شاید هم علتش معصومیت کودکانه اش باشد. یک بازی زیرپوستی دخترانه از انکارهای غیر واقعی. عشق های تقلبی. دوست داشتن های یواشکی و بقول خودش اختلاف طبقاتی. او باید نقشی را بازی کند که اگر بخواهد صادق باشد نهایتش گره می خورد با یک اعدام. اگر صادق نباشد می افتد داخل سیاهچال و همه چیزش به باد می رود. شوهر جدید و ماشین قدیم و…
با نقش ایزدیار زنان و مردانی که گذارشان به دادگاه و زندان افتاده همذات پنداری می کنند و برای همین نقشش مهم می شود و نه خودش. او در این چند دقیقه میان آنهمه زد و بند و بگیر و ببند یک اشاره زیبا به پشت پرده حوادث دارد. خانواده ها چه کشیده اند و می کشند و کسی خبردار هم نمی شود. در جدال قدرت و ضد قهرمان این جامعه است که به فنا می رود. البته با یک ماشین هشتصد میلیونی!
در فیلم دوم باران کوثری حاشیه ای است بر سیاست در «سرکوب». کسی که نمی دانیم چه است و که است و یک همسر آلزایمری دارد و دخترانش همه آسیب دیده و مفلوکند دست به دامن ملیحه شده است که پرستار است و غمخوار است و زن صیغه ای. انگار ملتی است که همیشه در حاشیه است و با اینهمه آسیبها را می بیند و دست آخر راوی نسلها و مکافات و پیشینه ها و سوپیشینه ها می شود. نقشی تاریخی که فرزندآوری و امیدواری اش در زیر بارانی آسمانی در دقیقه نود دو چندان می شود.
باران کوثری نقشی خوب را ایفا می کند نقشی که اگر سانسور نمی بود و ترس کارگردان، شجاعت باران می توانست به پیشش ببرد و با اینهمه آنچه فیلم را سیاسی می کند نه پیشینه مبهم مرد خانواده در میان انبوه پرونده های حکومتی یا نظامی که شخصیت حقیقی باران کوثری است و این یعنی یک انتخاب هوشمندانه توسط کارگردان تئاتری که به سینما پناه آورده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش