سینماسینما، علی پاکزاد
دو زن در دو نقش یادآوری هایی تاریخی و سیاسی داشته اند به اندوه این چند ده ساله و عوارضی که گاه گریبان خانواده ها را گرفته است یا سیاسی یا اخلاقی و یا… پریناز ایزدیار در متری شیش و نیم و باران کوثری در سرکوب این دو نقش را بازی می کنند.
در فیلم اول اشاره مستقیم به بازجویی است. همین. ایزدیار یک نقش تک سکانس استثنایی دارد که می توان گفت هر کسی می توانسته بازی کند. آنهم در متری شیش و نیم. شاید همکاری قبلی اش با معادی و محمد زاده و روستایی علت اصلی این انتخاب و بازی اش باشد. شاید هم علتش معصومیت کودکانه اش باشد. یک بازی زیرپوستی دخترانه از انکارهای غیر واقعی. عشق های تقلبی. دوست داشتن های یواشکی و بقول خودش اختلاف طبقاتی. او باید نقشی را بازی کند که اگر بخواهد صادق باشد نهایتش گره می خورد با یک اعدام. اگر صادق نباشد می افتد داخل سیاهچال و همه چیزش به باد می رود. شوهر جدید و ماشین قدیم و…
با نقش ایزدیار زنان و مردانی که گذارشان به دادگاه و زندان افتاده همذات پنداری می کنند و برای همین نقشش مهم می شود و نه خودش. او در این چند دقیقه میان آنهمه زد و بند و بگیر و ببند یک اشاره زیبا به پشت پرده حوادث دارد. خانواده ها چه کشیده اند و می کشند و کسی خبردار هم نمی شود. در جدال قدرت و ضد قهرمان این جامعه است که به فنا می رود. البته با یک ماشین هشتصد میلیونی!
در فیلم دوم باران کوثری حاشیه ای است بر سیاست در «سرکوب». کسی که نمی دانیم چه است و که است و یک همسر آلزایمری دارد و دخترانش همه آسیب دیده و مفلوکند دست به دامن ملیحه شده است که پرستار است و غمخوار است و زن صیغه ای. انگار ملتی است که همیشه در حاشیه است و با اینهمه آسیبها را می بیند و دست آخر راوی نسلها و مکافات و پیشینه ها و سوپیشینه ها می شود. نقشی تاریخی که فرزندآوری و امیدواری اش در زیر بارانی آسمانی در دقیقه نود دو چندان می شود.
باران کوثری نقشی خوب را ایفا می کند نقشی که اگر سانسور نمی بود و ترس کارگردان، شجاعت باران می توانست به پیشش ببرد و با اینهمه آنچه فیلم را سیاسی می کند نه پیشینه مبهم مرد خانواده در میان انبوه پرونده های حکومتی یا نظامی که شخصیت حقیقی باران کوثری است و این یعنی یک انتخاب هوشمندانه توسط کارگردان تئاتری که به سینما پناه آورده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد