سینماسینما، علی پاکزاد
دو بازی پر ریسک دو بازیگر مطرح در دو فیلم اولی باعث شد که فیلمها نجات پیدا کنند و بازیگران حرفه ای اعتبارشان از این مساعدتشان افزونتر شود. منظورم «هزارتو» و «مسخره باز »است.
شهاب حسینی، خود، هزارتویی در هزارتو بود. ملغمه ای از عشق، خیانت و دروغ. تحولی در کار نیست جز تکرار و خستگی از نقشی که مقدر شده است. حسینی گاه خیر است که زن شریک مرده اش را می گیرد و گاه جنایتکار است که شریکش را کشته است و گاه خیانتکار است. گاه دروغگویی که گم شدن بچه اش را اشتباهی آدرس می دهد. گویی باید بازی در« همه می دانند» اصغر فرهادی را هم به او می دادند! شاید فیلم سایه ای است جاندار از آن فیلم.
حال و هوای حسینی در فیلم و بازی روانشناسانه او از نقشی چند وجهی، او را بار دیگر باشکوه تر از همیشه نشان می دهد و قابل تقدیر. آن چیزی که یک سر و گردن او را از سایر بازیگران بالاتر می نشاند بازی محوری و چند لایه شخصیت مرموزش است که با تمام اشتباهاتش حق به جانب است و برای هر رفتاری توجیهی دارد و نسخه ای.
شهاب حسینی بار دیگر یک بازی جذاب و پر از جواب را برای فیلم و فیلمنامه ای با سئوالات بی پاسخ انجام داد. او از فیلمنامه و کارگردان سبقت می گیرد و نقش پویایش بیننده را توجیه می کند.
در دیگر سو علی نصیریان بوی قدمت می دهد. حالا فهمیدم چرا «همه به کافه ریک می روند »تبدیل شد به «کازابلانکا». نصیریان که بالای تئاتر است با آن دشمنی اش با سبیل و داشتن آن مثلث عشقی قدیمی اش و بازی کلامی اش با آرایشگاه و سلمانی، گویی از خواب دوباره برخاسته. خوابی به قدمت تئاتر و ایفای نقشی خارق العاده. می داند کجا اخم کند. کجا بخوابد. کجا سبیل را بزند و کجا عذر بخواهد و کجا متعجب شود. حتی احتمالا تدوین های سریع هم پیش از فیلمبرداری و تدوین در ذهنش شکل گرفته و ساخته و پرداخته شده و دیگر اینکه با این سن می داند چگونه بازی کند که جوان ترها به گردش برسند و با اینهمه نمی رسند.
نصیریان برای لرزشهایش هم برنامه دارد. برای تکرار های موتیف وارش. برای خاطراتش. برای روزنامه ها. برای فقرا و برای طلسم ها. او هیچ کم نمی آورد. در این سن با کارگردان تجربه گرای جوان همکاری کردن ریسک پذیری بالایی می خواهد و نصیریان این کار را می کند. کاری که تحسین همگان را در پی داشت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقدیر ویژه جشنواره شبهای سیاه تالین از نصیریان/ علی نصیریان: مدیون تازهنفسها هستیم
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- بزرگداشت و رونمایی از کتاب فرهاد آییش با حضور علی نصیریان برگزار شد
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





