سینماسینما، علی پاکزاد
یک سال و اینهمه فیلم که گلچینش می شود «سرخپوست»، «متری شیش و نیم»، «قصر شیرین» و «مسخرهباز».
بازیگرها هم که پر از بازی های تکراری. نقش هایی که چون جامه ای دوخته شده از تنشان به در نمی آید و با اینهمه دوتایشان خلاف عادت بودند و جامه ای دیگر و حتی جدید و نادیده به تن کردند اما نه روی آن لباس قبل.
نوید محمدزاده که همیشه فرودست و از کف خیابان برآمده بود و در این چندساله خوش درخشیده بود و مردم بازیگر گم شده شان را در او می جستند با دو نقش متفاوت در فراگردی خلاقانه حاضر شد و نشان داد که اگر چه جوان یاغی سینماست اما شورشش بی دلیل نبوده و فارغ از شخصیت برونگرا و آنارشیست می تواند در قالبهایی متفاوت تر از گذشته حاضر شود و درونگرایی ذاتی اش را نشان دهد. با اینهمه بر کسی پنهان نیست که او هر بار قسمتی از خودش را به نمایش می گذارد و ما از هیاهویی که همیشه در سطح محمدزاده می دیدیم به اندرونی پر ماجرایی کشانده می شدیم. قسمتهای پنهانی که کارگردانها کشف نکرده اند بلکه او خود متناسب با داستانی که درونش قرار گرفته بروزشان می دهد.
نوید محمدزاده در متری شیش و نیم و سرخپوست در دو کالبد وجودی فارغ از گذشته این چندساله خود خوش درخشید و این شاید بزرگترین دستاورد بازیگری است که فقط چند سال است کار سینمایی اش را شروع کرده است. زورآزمایی هوشیارانه در متری شیش و نیم و شخصیتی چند لایه و درون زیست در سرخپوست شاهکاری است که از او در یک سال بر می آید.
حامد بهداد هم سکه ای است که در حین بازیگری می گردد و هر دو روی آن را می بینی گاه پس از چند چرخش و گاه آنی و دفعتا . تکامل از صفر تا صد در نود دقیقه بازی که به تاخت می رود و از نفس نمی افتد. قصر شیرین هم همین است. تحولی جاندار و پدرانه که غریزی است و او را از موجودی با عصبیت مفرط به کانونی گرم و با صفا مبدل می کند. همیشه می دانی که حامد بهداد در طول داستان چرخشی خواهد داشت. خلق لحظاتی که انگار آب سرد روی مخاطب می ریزد از پس لحظات انفجاری دیگی زودپز که صدای سوتش در آمده فقط کار اوست. گویی لحظه به لحظه بر سرعتش افزوده می شود و در لحظه ای که باید تصادف کند با چرخشی نرم جای بهشت را با دوزخ عوض می کند و عکسش البته صادق تر است.
از گردن کشی و خشونت و آب زیرکاهی قهرمانانه آس و پاس بازی های گذشته در قصرشیرین خبری نیست ما با چهره ای مسیحی از بهداد مواجهیم. این بازی یک بازگشت است. رجعت به جایگاه پدر.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- جایزه بهترین فیلم سینمای جهان در جشنواره گالوِی به «پیر پسر» رسید
- رقابت «پیر پسر» در جشنواره ایرلندی
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟