سینماسینما، علی پاکزاد
سال ۹۸ سال عیاری بود. کارگردانی که بعد از تنوره دیو، تقریباً اکران تمام فیلمهایش با بداقبالی هایی مواجه شده بود و توانست «خانه پدری» پربحث ترین فیلم این سالها را که طی ۱۰ سال دو بار توقیف شده بود، سرانجام به اکران عمومی برساند و از لحاظ موضوع، سبک، تکنیک، قدرت تالیف، خود را دوباره به قضاوت تماشاگران بسپارد. اینکه او در تمام این سالها با توجه به بیمهریها و بداقبالیها، با پشتکاری عجیب به فیلمسازی و ساخت سریال ادامه داده، همواره او را در معرض توجه و نقادی قرار می دهد و آثارش همیشه موافقان و مخالفان جدی دارد. چه در بدنه حاکمیت و چه در بین مخاطبان حرفه ای سینما.
به باوری، فیلم در «نقد خشونت علیه زنان و به چالش کشیدن برخی باورهای اشتباه سنتی و ارائه تصویری از یک رخداد واقعی در یک خانواده ایرانی بر اساس مسائل ناموسی» موفق عمل کرده و با آنکه به ترویج خشونت متهم شده اما اقبال عمومی و جامعه زنان از آن نشان می داد که آنچه مخالفان بر فیلم خرده می گیرند، بهانه های واهی و مصلحت اندیشانه ای است که دوره آن گذشته است. او آرام آرام هشتاد سالی که بر خانه پدری گذشته را در طول یک فیلم نشان می دهد. نگاه رئال و مستند عیاری، ساختار مناسب و جذاب همراه با قصهای خوب و تکنیک کارگردانی موفق در فیلم در کنار بازیهای مناسب باعث شده خانه پدری در درجه بندی منتقدان از اولویت های انتخابی سال ۹۸ باشد.
بدین ترتیب عیاری راوی خانوادهای ایرانی در گذر زمان می شود. نسل به نسل در خانه ای که شاید نمی شود بازسازی اش کرد. مردان دارای تصاویری ثابت و زمخت هستند که شاید در اپیزودهای نسلی این فیلم کمترین تغییری از لحاظ نگرش پیدا نکرده اند و زنان روز به روز پیشرفت کرده اند و از ملوکی که برای نجات جانش می گریست عبور کرده اند و حالا دغدغه های دیگری دارند. در مشاغل طراز اولند و سودای خروج از خانه را دارند.
شگرد اصلی کارگردان، رونمایی از پنهانکاری و دروغ و تظاهر است. فرو رفتن در طرز تفکری که هیچ راه نجاتی برای آدمی نمی گذارد و با اینهمه شاید برای همین است که عیاری همواره مورد بداقبالی قرار می گیرد. نقد جدی او به جامعه مردانه ای که خود او هم قسمتی از آن است می تواند تا حدی بر دشواری های فیلم بیفزاید. از سوی دیگر استفاده از تعابیر و استعاره ها و نمادها در فیلم بجا و درست است. آنچنان که قالی و دار قالی و رفوی قالی، گویی هویت زن ایرانی است که به نمایش گذاشته می شود و در کشاکش سالها و نسلها می ماند و برپا نمی شود و گاه متکامل می شود.یا تابی که دیگر دخترکی بر آن نمی نشیند…
دغدغه عیاری و سنت اعتراضی او و تصویر سازی اش از خانه پدری که آشناست و با ذهن ما بومی شده است فقط نیمی از جامعه که زنان هستند را تحت تاثیر قرار نمی دهد و همین امر موجب زنده بودن فیلم پس از ده سال توقیفی است. فیلمی برای خانواده ایرانی البته با احتساب رده بندی سنی.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری