سینماسینما، حمید عبدالحسینی
شاید کمتر فردی از میان نزدیکان، دوستان و آشنایان اصغر فرهادی در دوره نوجوانی و یا به گفته خودش ۳۶سال پیش از این، تصور میکرد دایره موفقیتهایش تا جایی پیش برود که جایزه بزرگ معتبرترین فستیوال سینمایی دنیا را از آن خود کند اما این خود او بود که بیش از همه به آنچه که میخواست ایمان داشت. در همه این ۳۶سال فرهادی ذره به ذره و گام به گام پیش آمده است و با هر نوشته و سریال و فیلمی که ساخته بر دایره اندوخته هایش افزوده و شکل و فرم و ساختار مطلوبش را بسط داده و یا تصحیح و تکمیل کرده است. شیوه فرهادی مبتنی بر تمرین و پیش فرض هاست؛ او در همان مرحله ابتدایی یک اثر یعنی نوشتن، از سالها قبل به ایده هایش می اندیشد و با زمان شناسی مناسب در پیوند میان حال و هوای خود و روزگار و شرایط پیرامونش به انتخاب یکی از سوژه هایش دست می زند و دست به کار چالش با قصه و آدم هایش می شود و در پروسه نگارش و از زوایه دیدی بیرون از موقعیت فیلمنامه به پردازش درام و قصه اش می پردازد.
فرهادی اغلب از یک تصویر شروع می کند و سپس برای آن قصه و آدم هایی درگیر موقعیت خلق می کند. با اینکه فیلم هایش سرشار از مفاهیم اخلاقی، اجتماعیست اما او هیچگاه افکارش را بر شخصیتها و داستان حقنه نمی کند بلکه با مهندسی درست قصه و جاگذاری کنشمند کاراکترها در بستر درام به تاثیرگذاری شگرف فیلماش بر مخاطبینی در سراسر دنیا نائل می شود. برای فرهادی درام امروزین در تقابل خیر با خیر معنا مییابد و به همین خاطر است که در آثار او مرز میان یک کار خیر و یک عمل ناپسند در برخی موارد تا جایی باریک می شود که هریک از بینندگان بر مبنای ذهنیت خود به قضاوت در خصوص اعمال شخصیتهای فیلم هایش دست می زنند و برای یافتن پرسشهایی که با ظرافت در خلال قصه اش تنیده به دنبال پاسخ می گردند.
فرهادی در اجرا نیز همان مسیر را امتداد می بخشد و با انتخابهایی درست در گروه بازیگران که در برخی موارد آشنایی زدایانه و غافلگیر کننده تلقی می شود به تمرین و کشف و شهود ابعاد پیدا و پنهان آدمهای فیلم می پردازد و پا به پای بازیگران هر اثرش، برای تکمیل بخشی دیگر از پروسه فیلمسازی حرکت می کند تا به درکی عمیق و شناختی دقیق و کامل از هریک از اجزای فیلم اش برسد. برای فرهادی بازیگر نقش کوچک و بزرگ و سرشناس و گمنام تفاوتی نمی کند و به هریک از آنها بهسان جزئی از یک کل می نگرد.
اصغر فرهادی حالا و در آستانه گذر از نیم قرن زندگی بربام سینمای دنیا ایستاده است و این همه مرهون ممارست ومداومت در پیگیری نوع نگاه و رویکردی ست که از همان نخستین آثار تجربی اش در اصفهان آغاز کرد و بعدها با حضور در دانشگاه و بر صحنه ی تئاتر و رادیو و تلویزیون و درنهایت پردهی سینما تسری داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد