حسین سلطان محمدی
این روزها، نوشتار و تهمت و توهین یکی از نشریات، به هنرمندان، با دستاویزی بسیار ساده، باعث تعجب شده است. تعجب از این جهت که به اصطلاح با نام و نماد اسلامی این کار انجام شده است. اما آیا اسلامی که ما در دوران حیات خود آن را شناخته و به اصول آن تمسک جسته ایم، با این رفتار، همسانی دارد؟
در هر جامعه ای، تنوع دیدگاه و رفتار و عقیده وجود دارد و این موضوعی عام است. اما در همه این جوامع، نوعی وحدت رویه در باورهای دینی، قانونی و اخلاقی به چشم می خورد. در جامعه ما هویت جمعی و انسجام اجتماعی با چه نشانه هایی ارزیابی میشود؟ ما به قانون اساسی باید دل خوش کنیم و ارکان حاکمیتی موجود در آن، یا به گفتار و رفتار مراجع دینی متوجه باشیم یا به اخلاقیاتی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده و در آن، عناصر احترام اجتماعی و انفرادی برشمرده شده است؟ با چه میزان از نزدیکی به این اصول و با چه میزان دوری از آن، فامیل یا دشمن به حساب می آییم؟
در سالهای پس از انقلاب اسلامی، هرگاه رویدادی ناهمسان با ضروریات و اصول اجتماعی بروز پیدا میکرد، بی درنگ با تلنگری از سوی رهبری انقلاب اسلامی، از ناهمسانی خارج می شد. کمتر کسی تظاهرات علیه بدحجابی سالهای جنگ را فراموش کرده است. تظاهراتی که با انتقال پیام امام خمینی(ره) از تریبون نمازجمعه، فروکش کرد. این نمونه برای ما در هر زمانی، باید مثالی از این باشد که فراتر از اقدام رهبری جامعه حرکت نکنیم. از رهبری فعلی جامعه هم نقلی دقیق داریم: «بعضى از همینهائى که در
بر چه مبنایی حکم داده شده که این افراد مورد تهمت قرار گرفته و این هنرمندان ما، دل در گرو سلامت و اعتلای کشور ندارند؟ مگر همین ها نبودند که بارها در تقدیر از مدافعان حرم سخن رانده اند؟ مگر همینان نبوده اند که بارها دستبوس مادران شهدا و خانواده های جانبازان بوده اند؟ مگر از همینان نیستند که همچون ناصر تقوایی و مسعود کیمیایی و مرحوم کیارستمی و خیلی های دیگر، دل در گرو ساخت اثری از جنگ داشتند و تقدیس کننده بازماندگان جنگ؟ به دست اینها امثال شیار ۱۴۳، گیلانه، هور در آتش و … و حتی ایستاده در غبار، ساخته شده است – اگرچه همه فیلم های اینان برای سلامت جامعه است و نه فقط مصداق های جنگی آن. و مگر در وانفسای نگرانی و اعتراض همه صاحبنظران از آثار سوء تصاویر غیرمجاز شبکه های ماهواره ای، آثار همین هنرمندان در سال جاری نبوده که میلیون ها چشم را از ماهواره دور کرد و به سالن های سینما کشاند تا آثار داخلی و مجاز ببینند و بر نشانه های فرهنگی و دینی داخلی، چشم بدوزند؟ آیا اقدامات اینان، کم از حضور رزمی مدافعان حرم در زمانه فعلی و همه کسانی که در طول سال های پس از انقلاب برای اعتلای ایران تلاش کرده اند، بوده است؟ که به صرف یک تصویر، به صرف یک اصطلاحا «بدحجابی» نه چندان گسترده، سخیف ترین واژه را به اینان منتسب می کنند؟
هنگامی که در سالهای جنگ به جبهه میرفتیم، برای دفاع از همه ایرانیان، فارغ از هرگونه نزدیکی و دوری به آرمان های انقلاب اسلامی بود. رفتیم تا همه در کنار هم و برای یک ایران متحد و متعقد، بمانیم. رفتیم تا همچون انگشتان یک دست که مانند هم نیستند اما با یکدیگر مشت محکمی دربرابر دشمن می شوند، دربرابر دشمنان از هویت خود دفاع کنیم. ودر طول سال های پس از انقلاب نیز، همواره دیده ایم که در فراتر از مرزها، تولید و نمایش فیلم های سینمایی ایرانی، نشانه آزادی اندیشه و فیلمسازی در ایران انقلابی بوده است وخنثی کننده تبلیغات بیگانه و اکنون هم بسیاری از کانال های ماهواره ای، به صورت پیاپی در حال نشان دادن همین محصولات وطنی هستند و همانند مدافعان حرم که سنگر به سنگر، دشمن را از مرزها دور می کنند، این فیلم ها نیز ساعت به ساعت، شبکه های ساخته شده برای نابودی اندیشه ای ما را، مسخر خویش می کنند.
با چنین نمونه ها و مصداق هایی که هر کس می تواند در ذهن خود یافته و ردیف کند، احساس شرم باید کرد که با ادعای اسلامی، نسبتی چنین نادرست و زشت به این بانوان و خانوده های هنرمندان داده شده است و متأسف بود که در سال های اخیر، به جای افزودن بر همبستگی اجتماعی، بر تفرقه و جدایی اجتماعی اصرار می شود.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طنز آیدین سیارسریع درباره گزینه های نوبل و انتخاب وزیر ارشاد
- بازخوانی حملات یالثارات به سینماگران در یک دهه اخیر/از حاتمی کیا تا مجیدی!
- یالثارات فقط از قوهقضاییه عذرخواهی کرد/شکایت سینماگران به قوت خود باقیست
- وکیل مانی حقیقی اعلام کرد: شکایت ما از یالثارات شنبه ثبت میشود
- قیام اهالی سینماعلیه هتاکی نشریه «یالثارات»
- تو چطور خدا را ندیدی؟!/ نامه ای به نویسنده ی مطلب یالثارات
- نامه هیئت مدیره خانه سینما خطاب به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی
- انتقاد فعالان فرهنگی حامی انقلاب از یالثارات/ قوه قضاییه با این نشریه برخورد کند/اسامی
- شهاب اسفندیاری: نشریهای که اسم امام حسین را انتخاب کرده رکیکترین اهانتها میکند
- حمله یالثارات به رامبد جوان و خندوانه/ مجریگری به سبک خواجههایحرمسرا
- شکایت حوزه علمیه و پلیس از یک جشن سینمایی
- انتقاد به انتشار یالثارات در صحن علنی مجلس
- یالثارات باز هم با سوژه یک جشن منتشر شد/تحلیل لباس بازیگران!
- جنتی: «یالثارات» به طور موقت اجازه انتشار دارد!
- رییس کل دادگستری استان تهران: یالثارات توقیف نشده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- رقابت «آنیتا، گمشده در اخبار» در جشنواره استانبول
- پایان تور کنسرت علیرضا قربانی در تهران
- تلفیق شادی و شایستگی؛ نگاهی به برنامه «آی نسیم سحری عید شد»
- همکاری دوباره با یونیورسال؛ کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
- نگاهی به سریال افعی تهران
- علی اصغر رضایی نیک درگذشت
- ۱۰ روز مانده به شروع اجرا؛ نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
- برنامه تعطیلی سینماها در شبهای قدر
- به کارگردانی مهیار علیزاده؛ بازیگران نمایش «و تو هم برنگشتی» معرفی شدند/ اولین حضور شمس لنگرودی در تئاتر
- کنسرت «علیرضا قربانی» / گزارش تصویری
- بهار «مولوی» با متن محمد چرمشیر آغاز میشود
- شروع فیلمبرداری فیلم «پیکی بلایندرز» از ماه سپتامبر با حضور کیلین مورفی
- الهه نوبخت داور بخش اصلی جشنواره هلند شد
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- جایزه جشنواره فریبورگ به ایران رسید
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- فریاد، فضیلت است/ یادداشتی بر فیلم «داگویل» با نگاهی به پرفورمنس «ریتم صفر» مارینا آبراموویج
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با حمایت همراه اول در حال برگزاری است
- سفری به سوی ناشناخته ها
- فرامرز اصلانی درگذشت
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- جان تراولتا در یک فیلم درجه ۳ دیگر بازی کرد/ نمایش در آوریل
- عیدی همراه اول با سبدی از محصولات دیجیتال
- احمدرضا عابدزاده از عوامل «پرویز خان» شکایت کرد
- صدور پروانه نمایش غیرسینمایی برای ۴۱ اثر
- اجرای طرح «اکران شبانه» سینماها در تعطیلات نوروز