سینماسینما، علی نعیمی:
«بمب، یک عاشقانه» همانطور که از اسمش معلوم است قرار است درامی عاشقانه بر بستر جنگ باشد. یک زندگی شهری در اتمسفر التهاب روزهای جنگ ایران و عراق که به موضوعی فراتر از یک اتفاق اجتماعی اشاره دارد. پیمان معادی در فیلم متاخر خود تلاش می کند از فرصت بازسازی دهه شصت به مجموعه ای از تصاویر و موقعیت هایی برسد که بیشتر شبیه آلبوم عکسی است که صرفا برای ثبت در تاریخ ساخته شده است. فیلمساز آنقدر درگیر ارائه ظریف جزئیات در مقطع سال های جنگ است که درام اصلی قصه نمی تواند به پختگی و قوام درستی دست پیدا کند. باید درباره فیلم بمب با احتیاط صحبت کرد. احتیاط از این جهت که مخاطب احساس می کند همه چیز درون ساختار فیلم دقیق است اما همه این قطعات پازل در مجموع نمی تواند تماشاگر را نسبت به پیرنگ اصلی قصه ترغیب کند.
قرار است با این فیلم مخاطب عشق را در یک بازه زمانی و مقطع تاریخی تجربه کند. اما لحن فیلم پیش از آنکه به فضای عاشقانه کمک کند از آن فضا دورتر می شود. تلاش برای نزدیکی به رابطه ای از جنس زوج معادی و حاتمی به ضد خود تبدیل شده است. نمی توان با قطعیت گفت که فیلم معادی به آن چیزی که مدنظر فیلمساز است رسیده یا نه. این سردرگمی در تمام اجزاء قصه و حضور متکثر تیپ های حاضر در فیلم نیز متبلور است و از این نظر با یک فیلم شلوغ روبرو هستیم که از ذوق زدگی فیلمساز برای تصویرهای بسته از نوستالژی های کودکانه نسل خود به چیزی فراتر از سوزاندن پوست نارنگی روی بخاری و یا توپ دو لایه پلاستیکی و گل کوچیک نمی رسد.
از طرفی چیدمان قصه و شخصیت پردازی درون آن آنقدر دم دستی و قابل حدس است که سکانس پایانی فیلم که قرار است تبدیل به برگ برنده آن باشد به یک رخداد خنثی تقلیل پیدا می کند.
گفتم باید با احتیاط راجع به فیلم صحبت کنم. «بمب، یک عاشقانه» فیلم شریفی است که فرصت دیده شدنش در نمایش عمومی برای مخاطب با تمام فراز و فرودهایش باید ایجاد شود. به شرط آنکه در یک بازبینی دوباره نقص های عمده فیلم که به درام قصه ضربه زده است برطرف شود.
امتیاز:
۲ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در هیاتی به ریاست کارگردان سازنده «انگل»؛ پیمان معادی، داور جشنواره مراکش شد
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- سریالهای جدید پیمان معادی، آیدا پناهنده و حامد عنقا در راه است
- میزبانی سینماها از آثار جدید/ پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
- اکران «زن و بچه» به تعویق افتاد
- با اعلام آکادمی علوم و هنرهای سینمایی؛ سازندگانِ «در سایه سرو»، روستایی و معادی عضو آکادمی اسکار میشوند
- سید جمال ساداتیان خبر داد: «زن و بچه» تیرماه در ایران اکران میشود
- نشست خبری «زن و بچه» در جشنواره کن؛ روستایی: این فیلم مستقلترین زنِ سینمای من را روایت میکند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





