سینماسینما، علی نعیمی:
«مغزهای کوچک زنگ زده»
«مغزهای کوچک زنگ زده» کامل ترین اثر هومن سیدی در مقام کارگردان است. او در تجربه های پیشین خود پله به پله تلاش کرد فرم و روایت را طوری در هم آمیزد که منطق داستان با چینش درست و حساب شده صحنه ها تبدیل به یک اثر کامل شود و حالا فیلم آخر او به نزدیک ترین و ایده آل ترین شکل ممکن در پیوند میان فرم و روایت رسیده است. سیدی در فیلمش تلاش کرده است قصه خود را به درستی تعریف کند و در این مسیر از جغرافیا و اتمسفری که ساخته است نهایت استفاده را می برد. فیلم یکی از آثار هوشمندانه سال در ارجاعات و لحظه های ناب است که دیدن چند باره اش می تواند تفسیرهای جدیدی را پیش روی مخاطب بگذارد. بلوغ سیدی در کنار نبوغ او در کارگردانی؛ «مغزهای کوچک زنگ زده» را به یک اثر تمام عیار و استاندارد در سینمای اجتماعی تبدیل کرده است. شناخت او از جغرافیایی که ترسیم کرده است آنقدر حیرت انگیز و قابل باور است که نمی توان اغراق های شخصیت ها و قصه را باور نکرد. فیلم هومن سیدی همچون یک نقاشی تر تمیز و مرتب است که خیلی خوب رنگ آمیزی شده و هیچ رنگی از خطوط تعریف شده بیرون نزده است. «مغزهای کوچک زنگ زده» یک اثر دلنشین است که با وجود ترسیم فضایی خارج از تجربه زندگی شهری و همراه شدن با مردمانی که با زندگی مدرن غریبه هستند و جهان خود را دارند توانسته است در عین نشان دادن تمامی پلیدی ها و بزهکاری های نامتعارف باز هم امیدوارانه به جهان پیرامون خود نگاه کند. جهان بینی هومن سیدی در فیلم قابل تقدیر است و به نظر می رسد با فیلمسازی در آینده روبرو هستیم که هر اثرش یک گام به جلو خواهد بود.
امتیاز: ۴ ستاره از ۵
عرق سرد
سهیل بیرقی در دومین تجربه فیلمسازی اش سراغ داستانی رفته است که به خودی خود سوژه جذابی برای پرداختن دارد. این جذابیت در سوژه اولیه البته می تواند حکم شمشیر دو لبه را بازی کند و آنقدر ایده یک خطی بر نگاه فیلمساز سوار شود که دیگر نتواند بر جزئیات متمرکز شود.
«عرق سرد» بیشتر از آنکه یک فیلم درباره ورزش و حقوق زنان باشد، یک کش مکش زن و شوهری است که با ارفاقی که فیلمساز به دنیای زنانه ترسیم شده اش می دهد در نهایت حق را به گروه نسوان می دهد. این جانب داری فیلمساز برای حفظ حقوق زنان و تاکید بر بی پشتوانه بودن برخی قانون ها در نحوه برخورد با بانوان گاهی آنقدر شکل افراط به خود می گیرد که خالق اثر را در مقام قضاوت می گذارد.
«عرق سرد» فیلم سر و شکل دار و آبرومندی است که حرف مهمی هم می خواهد بزند. بازی های روان و یکدستی دارد و به غیر از اجرای برخی از سکانس ها که توی ذوق می زند می تواند مخاطب را در نمایش عمومی سرگرم کند و با فکر از سالن سینما خارج کند. فیلم یک سکانس خیلی خوب در خانه شوهر افروز دارد که تجربه متفاوتی در شکل اجرای روابط میان زن و شوهر را به تصویر می کشد.
امتیاز:
۲/۵ از ۵
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در آستانه شش سالگی سوینا؛ نسخه ویژه نابینایان «نرگس» با صدای باران کوثری منتشر میشود
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شیر شاه» با صدای باران کوثری
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





