تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۳/۲۴ - ۱۷:۲۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 187619

سینماسینما، احمدرضا معراجی

از هفته گذشته فیلم «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی که فیلم سینمایی دیگر او با عنوان «فسیل» روی پرده همچنان در حال رکوردشکنی است، اکران شده است. از رکوردشکنی در فروش و همچنین صحبت‌ها و کامنت‌هایی که مخاطبان سینما درباره فیلم سینمایی «فسیل» در فضای مجازی منتشر می‌کنند، می‌توان فهمید که این فیلم تا چه حد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و تا چه اندازه داستان این فیلم برای مردم جذابیت داشته است. «فسیل» فیلمی است که برعکس فیلم‌های در حال اکران به اختلاس و مفاسد اقتصادی نپرداخته است و با روایتی از گذشته تا امروز مخاطبان در تمامی سنین را راضی از سینما راهی منزل می‌کند. این فیلم در برخی از سکانس‌ها حرف‌های سیاسی هم در دل خود دارد، اما هیچگاه از خط بیرون نزده و توانسته هر چیز را در حد خودش با مخاطب فیلم در میان بگذارد.
اما فیلم «شهر هرت» دقیقا فیلمی برعکس «فسیل» است. فیلمی که قصد دارد حتی با شوخی‌های جنسی زننده از مخاطب خنده بگیرد و می‌خواهد با یک پژمان جمشیدی که نقش‌هایش دیگر برای مخاطب تکراری شده و حرکات تکراری او و دیالوگ‌هایی که منبع آن‌ها توییتر فارسی است، مخاطب را با خود همراه کند. قطعا اگر می‌خواهید فیلمی را با خانواده ببینید «فسیل» را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید در برخی از مواقع در سینما از خجالت آب شوید، «شهر هرت» قطعا گزینه مناسبی برای دیدن خواهد بود. تفاوت «فسیل» و «شهر هرت» که هر دو یک کارگردان دارند در این است که کریم امینی در «فسیل» نشان داد که قصد خنداندن مخاطب به هر قیمت را ندارد، قصدی که دقیقا در «شهر هرت» برعکس است و مخاطب حرف‌هایی را روی پرده سینما می‌شنود و حرکاتی را می‌بیند که حتی در خصوصی‌ترین جمع‌های دوستانه هم اکراه انجام آن وجود دارد.
قطعا تهیه‌کننده می‌تواند در بزنگاه‌های این چنینی کمک زیادی به کارگردان کند و این کمک در فیلم سینمایی «فسیل» به خوبی قابل لمس و مشاهده است. کریم امینی یک کارگردان جوان است که می‌تواند در ژانر طنز و کمدی و حتی در سینمای اجتماعی به موفقیت‌های بیش از این دست یابد، اما باید بداند که با ساخت فیلم‌هایی چون «شهر هرت» از مسیر درست به بیراهه خواهد رفت.
این نکته کاملا مشهود است که فیلم‌های در حال اکران قطعا توان رقابت با فیلم «فسیل» را ندارند و فیلم «شهر هرت» و دیگر فیلم‌های کمدی فقط می‌توانند مهر تاییدی بر پر مخاطب بودن این فیلم سینمایی باشند. فیلمی که حتی کیانوش عیاری هم از آن تعریف کرده و آن را یک فیلم سخیف و خالتوری قلمداد نکرده بود.
شاید هنوز هستند مخاطبانی که فقط می‌خواهند یک فیلم کمدی هر چند خالتور ببیند، اما واقعا می‌توان با فیلم‌های خوب و بامحتوا و درست سلیقه مخاطبان فیلم‌های طنز و کمدی را تغییر داد و سینمای کمدی را از دست خالتورسازی نجات داد. تنها نقطه مشترک دو فیلم «شهر هرت» و «فسیل» که کریم امینی به عنوان کارگردان روی پرده سینما دارد، بازی خوب بابک کریمی در هر دوی این فیلم‌هاست؛ بازیگری که چه در نقش‌های جدی و چه در نقش‌های کمدی حد خود را می‌داند و در بهتر شدن فیلم و سریال کمک زیادی به کارگردان‌ها می‌کند. بابک کریمی که این روزها سریال «رهایم کن» را در شبکه نمایش خانگی دارد در فیلم سینمایی «شهر هرت» هم به درستی نقش خود را ایفا کرده و توانسته تا حدی سطح این فیلم را ارتقا دهد.
در پایان باید اشاره داشت که خنداندن مخاطب به هر قیمت و پر شدن سالن‌ها می‌تواند برای خیلی از سینماگران جذاب و درآمدزا باشد، اما قطعا در آینده نه چندان دور باعث از دست دادن همین مخاطبان خواهد شد. مخاطبان سینما گنجینه این هنرصنعت هستند؛ آن‌ها را از دست ندهیم.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها