سینماسینما، محدثه واعظیپور
برادران محمودی در سینمای ایران با «چند متر مکعب عشق» شناخته شدند، فیلمی که نوید ظهور استعدادهایی تازه را میداد و بیش از دیگر آثار این دو برادرِکارگردان-تهیهکننده محبوب است. جمشید و نوید در این سالها، هم فیلم ساختند هم در تلویزیون سریال، کارگردانی کردند. در همه این آثار (با وجود کم و کاستیهایی که بعضی از آنها دارند) هر دو سعی کردند سلیقه و نگاهشان را حفظ کنند. طبیعی است در سینما، به مضامین و حتی فرمی که در نظر دارند نزدیکتر شدند، اغلب آثارشان درباره مهاجران افغان و مسئله زنان است و تجربه زیست و احساسشان به عنوان مهاجر، را در بیشتر فیلمهایشان با ما سهیم شدهاند.
«پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی حال و هوایی کاملا متفاوت با تجربههای قبلی و اغلب مشترک برادران محمودی دارد. یک درام پرتعلیق پلیسی که در مقایسه با نمونههای داخلی بسیار خوب و حرفهای ساخته شده و تماشاگر را با خود همراه میکند. امتیاز اول «پوست شیر» نسبت به اغلب سریالهای شبکه نمایش خانگی این است که هویت و اصالت دارد. نه با نمایش بیش از اندازه خشونت و لمپنیسم، از خرده بزهکارها و گنده لاتها قهرمان میسازد و نه با به تصویر کشیدن زندگی اشرافی و پرزرق و برق طبقه مرفه، به سبک سریالهای ترکیهای، چند قصه عاشقانه و گاه غیرمتعارف را همزمان روایت میکند.
«پوست شیر» قصه آشنای پدرِ فرزند از دست داده و پلیسی که مسئله شخصی دارد را در قالب روایتی پر از جزئیات و شخصیتهایی باورپذیر به تصویر میکشد. مسیر قصه، تا اینجا تقریبا غیرقابل پیش بینی است و این، تماشای هر قسمت را جذابتر میکند. نماهای فکر شده هر بخش، فضاسازی باورپذیر دفتر مشکات و صحنههای بازجویی و رابطه مشکات با متهمان (فصلی که متهم غذا میخورد و مشکات عکس جسد سوخته ساحل را به او نشان میدهد) «پوست شیر» را سر وگردنی بالاتر از نمونههای مشابه ایرانی قرار داده است. سریال جمشید محمودی، یکی از بهترین ترکیب بازیگران را دارد، شهاب حسینی در نقش مشکات، پس از سالها قدرت بازیگریاش را به رخ میکشد. حرکات آرام چشمها و صورت و لحن قاطع و آرام او، به شخصیت خوب نوشته شده مشکات، ارزش افزوده بخشیده و تصور این نقش بدون حسینی، غیرقابل باور است. سکانسهای مشترک حسینی و هادی حجازیفر (نعیم) به ویژه در قسمت ششم و دیالوگهای هر دو درباره قانون و معرفت، به یادماندنی است. «پوست شیر» هر جا به شخصیتهای متعدد و متنوعش نزدیک شده، اثرگذار بوده. فصل آشنایی صدرا (مهرداد صدیقیان) و ساحل (پردیس احمدیه) خوب نوشته و اجرا شده، همان قدر که سکانس مواجهه صدرا با عکس جنازه ساحل در اداره پلیس و واکنش او تکان دهنده است. رابطه مژگان (ژیلا شاهی) و رضا (علیرضا کمالی) در میان قصه اصلی و جذابیتهایش کمرنگ نمیشود، تنهایی و تمنای زن، جهان مردانه رضا و رابطه مریدی- مرادیاش با نعیم نمایشگر روابط و مناسبات عاطفی بخشی از جامعه است. تاکیدهای ظریف فیلمساز روی جزئیات، مثل خونریزی رضا و رد خونی که روی دستش میماند، کاملا سینمایی و بافاصله از پرگوییها و زیادهرویهای سریالهای ایرانی است. سریالهایی که میخواهند درباره همه چیز، تماشاگر را شیرفهم کنند و به تنها چیزی که توجه نمیکنند تصویر و نمایش تصویری رویدادها و احوال شخصیتهاست.
«پوست شیر» به عنوان سریالی پلیسی، فضایی قابل باور از روند فعالیت پلیس و محیط کارش دارد. دو دستیار مشکات به ویژه ماموری که بهزاد خلج نقش او را بازی میکند، برخلاف نمونههای مشابه فقط در حد آکسسوار نیستند و بخشی از اتمسفر اداره پلیس را میسازند. «پوست شیر» در کارنامه فیلمسازی جمشید محمودی یک نقطه عطف است، فاصله گرفتن از تجربههای گذشته و ورود به دنیای تازه، برای او یک گام بزرگ محسوب میشود، چه خوب که این گام با موفقیت برداشته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از «رها» تا «پُتک»؛ همکاری جدید شهاب حسینی و حسام فرهمند
- «ناتوردشت»؛ روایت انسان در لحظههای بحرانی
- اکران «مست عشق» در ۱۰ کشور اروپایی
- با حضور شهاب حسینی؛ پیش تولید «دومان» به پایان رسید
- صدور پروانه نمایش برای فیلمهای شهاب حسینی و حسین میرزامحمدی
- مهدی نادری در اینستاگرامش خبر داد؛ پیگیری سرقت یک فیلمنامه/ چگونه «دندان گرگ» به «پوست شیر» تبدیل شد
- بازیگران سریال «از یاد رفته» معرفی شدند
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- درباره «رها»/ تاراج
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





