سینماسینما، زهرا مشتاق
سکانسی از سریال «منم دوستت دارم» به سرعت در حال دست به دست شدن است. در این سکانس کوتاه بازیگر زن که نقش آن را نگار عابدی بازی می کند، در حالتی اندوهناک قرار دارد و از همسرش که امیرحسین صدیق آن را بازی می کند می خواهد و می پرسد که چرا این ایام خاص را به یاد نمی سپرد؟ در این سکانس راجع به شرایط خاص زنان در موعد عادت ماهیانه صحبت می شود. اما این اندازه بازخورد و وایرال شدن این ویدئو چه معنایی دارد؟ بسیاری این ویدئو را با عنوان «تابو شکنی صدا و سیما» معرفی کرده اند و جامعه در همین زمان کوتاه نشان داده است تا چه اندازه نیازمند شکسته شدن چنین تابوهایی است. تابوهایی که بودن و تولدشان از اساس غلط بوده است و خود منشا ناهنجاری های بسیار. برای مثال وجود کسانی چون ساسی مانکن و تتلو نیز زائیده همین تابوهاست. اساسا هر فعالیت به اصطلاح زیرزمینی و پنهان کاری های ناشی از وجود تابوها، زمانی و جایی، سیل گونه سرریز می شود. حال این مدیریت و درایت است که می تواند از این جریان مفید استفاده کرده و یا آن را هدر دهد. تابوهای من در آوردی اغلب چیزهای بسیار ساده و عادی را در بر می گیرد که نه تنها در سایر جوامع، بلکه از بدیهیات انسانی است. اما تابوهای سلیقه ای، همه چیزها را چنان از مسیر عادی خارج می سازد که آن را تبدیل به توده هایی مضر و سرطانی می سازد که می تواند پیکره یک جامعه را به مرز نابودی بکشاند. یکی از بهترین مثال ها در این خصوص وضعیت موسیقی است. ما شرکتی داریم که در آن فیلم های مستند تولید می کنیم. چند سال قبل فیلم مستند بلندی ساخته بودیم با عنوان «مایسترو» که درباره زندگی و آثار لوریس چکناواریان یکی از آهنگسازان و چهره های بین المللی موسیقی است. در حین ساخته شدن این فیلم، چند اجرا را به طور مستقل از فیلم ضبط کردیم. مثل اجرای فاخر اپرای رستم و سهراب، و تعدادی از سمفونی های بدون کلام را. پخش آن از صداوسیما که بیشتر شبیه یک جوک بی مزه بود. اما کار چنان زیبا و تأثیرگذار بود که واقعا حیف بود دیده نشود. برای همین به شبکه جام جم رفتیم و در دیدار با مدیر وقت شبکه به اتفاق بخش هایی از کار را دیدیم. چنان مورد استقبال و تشویق قرار گرفتیم که گفتیم کار همین امشب روی آنتن می رود. بعد از کلی سلام و صلوات آقای مدیر فرمودند که کار عالی است و هیچ مشکلی نیست. فقط بهتر است بعضی قسمت ها حذف شود. ما با تاسف و نگرانی گفتیم یعنی کدام قسمت ها؟ گفتند مثلا سازها. می دانید که ما نباید ساز نشان دهیم. من با دهان باز از تعجب پرسیدم پس آنوقت آقای چکناوریان دقیقا چه چیزی را دارند رهبری می کنند؟ هوا را؟ و آقای مدیر خنده فرمودند. کجا؟ شبکه جام جم. برای چه کسانی؟ ایرانیان مقیم خارج از کشور که به هر برنامه ای که اراده کنند دسترسی دارند. نتیجه؟ آن اجراهای زیبا و ارزشمند که من ایمان دارم اگر همین الان از هر کدام از شبکه ها پخش شود، بیننده میلیونی خواهد داشت، در انبار فیلم های ما خاک می خورد. امکان؟ بله، امکان فروش آن به یک عالمه شبکه فارسی زبان وجود داشت و دارد. ولی ما این کار را نکردیم. حالا سوال اینجاست که اگر صداوسیما با یک تابوشکنی ساده راجع به عادت ماهیانه زنان می تواند چنین سروصدا کند، با پخش چه برنامه های دیگری، خواهد توانست مخاطب قهر کرده را پای آنتن بنشاند، خدا می داند. فرصت ها را نسوزانیم و به تابوهای سلیقه ای پایان دهیم و برای شعور و اندیشه و انتخاب مخاطب خود احترام قائل باشیم. در این سرزمین هنوز مهلتی برای دوستی هست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بر آنچه نیاز بود دیده شود، نور تابانده شد
- بازدید مدیر گروه فیلم سریال شبکه دو از پشت صحنه سریال «بیگانهای با من است»
- بهنام تشکر با مسابقه «مافیا» در شبکه سلامت
- «درساژ» برگزیده جشنواره فیلمهای پارسی استرالیا
- اصغر فرهادی و شهاب حسینی به تماشای کدام نمایش نشستند؟
- عجلهای برای ساخت «زیرآسمان شهر» وجود ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





