سینماسینما، زهرا مشتاق
سکانسی از سریال «منم دوستت دارم» به سرعت در حال دست به دست شدن است. در این سکانس کوتاه بازیگر زن که نقش آن را نگار عابدی بازی می کند، در حالتی اندوهناک قرار دارد و از همسرش که امیرحسین صدیق آن را بازی می کند می خواهد و می پرسد که چرا این ایام خاص را به یاد نمی سپرد؟ در این سکانس راجع به شرایط خاص زنان در موعد عادت ماهیانه صحبت می شود. اما این اندازه بازخورد و وایرال شدن این ویدئو چه معنایی دارد؟ بسیاری این ویدئو را با عنوان «تابو شکنی صدا و سیما» معرفی کرده اند و جامعه در همین زمان کوتاه نشان داده است تا چه اندازه نیازمند شکسته شدن چنین تابوهایی است. تابوهایی که بودن و تولدشان از اساس غلط بوده است و خود منشا ناهنجاری های بسیار. برای مثال وجود کسانی چون ساسی مانکن و تتلو نیز زائیده همین تابوهاست. اساسا هر فعالیت به اصطلاح زیرزمینی و پنهان کاری های ناشی از وجود تابوها، زمانی و جایی، سیل گونه سرریز می شود. حال این مدیریت و درایت است که می تواند از این جریان مفید استفاده کرده و یا آن را هدر دهد. تابوهای من در آوردی اغلب چیزهای بسیار ساده و عادی را در بر می گیرد که نه تنها در سایر جوامع، بلکه از بدیهیات انسانی است. اما تابوهای سلیقه ای، همه چیزها را چنان از مسیر عادی خارج می سازد که آن را تبدیل به توده هایی مضر و سرطانی می سازد که می تواند پیکره یک جامعه را به مرز نابودی بکشاند. یکی از بهترین مثال ها در این خصوص وضعیت موسیقی است. ما شرکتی داریم که در آن فیلم های مستند تولید می کنیم. چند سال قبل فیلم مستند بلندی ساخته بودیم با عنوان «مایسترو» که درباره زندگی و آثار لوریس چکناواریان یکی از آهنگسازان و چهره های بین المللی موسیقی است. در حین ساخته شدن این فیلم، چند اجرا را به طور مستقل از فیلم ضبط کردیم. مثل اجرای فاخر اپرای رستم و سهراب، و تعدادی از سمفونی های بدون کلام را. پخش آن از صداوسیما که بیشتر شبیه یک جوک بی مزه بود. اما کار چنان زیبا و تأثیرگذار بود که واقعا حیف بود دیده نشود. برای همین به شبکه جام جم رفتیم و در دیدار با مدیر وقت شبکه به اتفاق بخش هایی از کار را دیدیم. چنان مورد استقبال و تشویق قرار گرفتیم که گفتیم کار همین امشب روی آنتن می رود. بعد از کلی سلام و صلوات آقای مدیر فرمودند که کار عالی است و هیچ مشکلی نیست. فقط بهتر است بعضی قسمت ها حذف شود. ما با تاسف و نگرانی گفتیم یعنی کدام قسمت ها؟ گفتند مثلا سازها. می دانید که ما نباید ساز نشان دهیم. من با دهان باز از تعجب پرسیدم پس آنوقت آقای چکناوریان دقیقا چه چیزی را دارند رهبری می کنند؟ هوا را؟ و آقای مدیر خنده فرمودند. کجا؟ شبکه جام جم. برای چه کسانی؟ ایرانیان مقیم خارج از کشور که به هر برنامه ای که اراده کنند دسترسی دارند. نتیجه؟ آن اجراهای زیبا و ارزشمند که من ایمان دارم اگر همین الان از هر کدام از شبکه ها پخش شود، بیننده میلیونی خواهد داشت، در انبار فیلم های ما خاک می خورد. امکان؟ بله، امکان فروش آن به یک عالمه شبکه فارسی زبان وجود داشت و دارد. ولی ما این کار را نکردیم. حالا سوال اینجاست که اگر صداوسیما با یک تابوشکنی ساده راجع به عادت ماهیانه زنان می تواند چنین سروصدا کند، با پخش چه برنامه های دیگری، خواهد توانست مخاطب قهر کرده را پای آنتن بنشاند، خدا می داند. فرصت ها را نسوزانیم و به تابوهای سلیقه ای پایان دهیم و برای شعور و اندیشه و انتخاب مخاطب خود احترام قائل باشیم. در این سرزمین هنوز مهلتی برای دوستی هست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بر آنچه نیاز بود دیده شود، نور تابانده شد
- بازدید مدیر گروه فیلم سریال شبکه دو از پشت صحنه سریال «بیگانهای با من است»
- بهنام تشکر با مسابقه «مافیا» در شبکه سلامت
- «درساژ» برگزیده جشنواره فیلمهای پارسی استرالیا
- اصغر فرهادی و شهاب حسینی به تماشای کدام نمایش نشستند؟
- عجلهای برای ساخت «زیرآسمان شهر» وجود ندارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش