سینماسینما، امیرعلی نصیری
یکی از اولین خاطرات سینمایی دوران کودکیام، تماشای پدرخوانده ۱ در منزل پدربزرگ بود؛ در اوایل دهه شصت که تماشای آپارات تشریفاتی داشت. همه خانواده (یعنی خالهها و داییها که مجرد بودند و پدربزرگ و مادربزرگ در قید حیات) در اتاق یکی از داییها که عشق فیلم بود، جمع میشدند. پنجره اتاق را با ملحفه سفید میپوشاندیم، چراغها را خاموش میکردیم و آن شیء جادویی در وسط اتاق ـ همراه با صدای نسبتاً بلندی ـ فیلم را پخش میکرد. سپس سیستم نمایش ما (!) تبدیل شد به دستگاه ویدئوی Sony T7 لای پتو و کرایه کردن فیلم شبی چهارصد تومان (چهار هزار ریال). بعدها طی دگردیسیهایی رسیدیم به ویسیدی، دیویدی و حالا فلشمموری و دانلود فیلم و سریال با کیفیت فولاچدی!
اما بهغیر از این فرایند تماشا ـ که ذکرش رفت ـ چه چیزی از فیلم خاطرم مانده؟ سر خونین اسب لای ملحفههای طلایی (عکس را ببینید). مطمئنم این صحنه که همچنان تا کنون با من است، تا ابد از ذهنم فراموش نخواهد شد. این خاطره از آنجا اهمیت پیدا میکند که اخیراً اظهار نظر جالبی از بهروز افخمی (در گفتگو با حامد صرافیزاده) شنیدم: در مورد «نخبگی تماشاچیهای کودک و عدم تاثیرپذیری از فیلمها در ۴۰ سالگی به بعد» (نقل به مضمون).

اما حالا با گذشت بیش از سه دهه از آن خاطره کودکی، سه گانه پدرخوانده را به پیشنهاد سعید عقیقی بعد از مدتها دوباره دیدم. به نظرم میرسد در هر قسمت شاهد افت کیفیت هستیم؛ حتی فکر میکنم با یکجور کپی داستان قسمت سوم از روی قسمت اول مواجهیم (انتقال قدرت و کشته شدن فرزند را به یاد بیاورید). تِم موسیقی نینو روتا رو بهتر شنیدم که این روزها به مدد فناوری میتوانید ساخته ملیحه سعیدی از آن را زنگ تلفن همراه (رینگتون) و حتی موسیقی پیشنواز خود کنید!
پدرخوانده در بین منتقدان نیز جایگاه رفیعی دارد؛ در نظرسنجی بهترین فیلمهای عمر که سال ۱۳۹۸ توسط مجله فیلم انجام شد، قسمت اول آن در رتبه سوم قرار گرفت. در شماره یازدهم مجله صنعت سینما نیز (خرداد ۱۳۸۲) پرونده مفصلی درباره این سهگانه منتشر شد؛ از جمله گزارشهای تولید، جلوههای ویژه و تحلیل ساختاری. اگر حافظهام درست یاری کند، شادمهر راستین (فیلمنامهنویس و منتقد) در مطلبی که پیرامون فیلمنامه پدرخوانده ۱ نوشته بود، آورده بود: «دیالوگهای این فیلم در دوره کارشناسیارشد MBA در دانشگاه هاروارد تدریس میشود؛ در دروس اصول و فنون مذاکره و مدیریت تعارضها.» (نقل به مضمون). دیالوگهایی مانند: «پیشنهادی بهش دادم که نتونست رد کنه»، «به شعورم توهین نکن» و «پول مثل اسلحه میمونه. سیاست بهت یاد میده کِی ماشه رو بکشی». در منبعی خارجی هم به «۵ درس رهبری که میتوان از پدرخوانده گرفت» اشاره شده است؛ ساختن جامعهای قدرتمند، حساب کردن بر روی مردم، احساساتی نشدن در کار، مصمم بودن و صرف وقت با خانواده.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- به خاطر یک عمر دستاورد هنری؛ بالاترین نشان موسسه فیلم آمریکا به کاپولا اهدا میشود
- تجلیل جانی دپ در جشنواره فیلم رم/ رد شدن را دوست دارم!
- آل پاچینو چگونه اعتیاد را پشت سر گذاشت تا بازیگر فوقالعادهی ما شود
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- «مگالوپولیس» در آمریکا اکران میشود
- چهرههای مطرح سینمایی در جشنواره ونیز ۲۰۲۴/ کلونی و پیت با «گرگها» میآیند
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- فوت مستندساز و همسر فرانسیس فورد کاپولا/ النور کاپولا درگذشت
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- فصل تازهای از زندگی یک دیوانه؛ «مگالوپولیس» خصوصی نمایش داده شد/ یک تجربه تکاندهنده
- گرامیداشت ۱۰۰ سالگی مارلون براندو در جشنواره فیلم تورین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





