سینماسینما، گلاره محمدی
«نگهبان شب» ادامه منطقی آثار میرکریمی است با دغدغه ای همیشگی که در مورد مسائل اجتماعی دارد، فیلمی که از خلال مشکلات و معضلات روزمره شهری، شخصیتی را بر می گزیند تا از زاویه دید او موضوعات ساده اما مهمی را بیان کند. رسول جوانی شهرستانی است که برای نگهبانی از برجی نیمه کاره در تهران استخدام می شود و در مدت حضورش در آن مکان تجربیات بسیاری را از سر می گذراند. فیلم تلاش می کند به عنوان ناظری بی طرف آنچه در جامعه رخ می دهد را به نمایش بگذارد و این مخاطب است که در نهایت تصمیم می گیرد چگونه در مورد روایتی که دیده قضاوت کند.
نمادها و نشانه های تصویری در فیلم کم نیستند و هر یک در لحظاتی بار دراماتیک اثر را بر دوش می کشند. برج نیمه کاره، خانه و مغازه دایی، خانه مدیر بانک هر یک در تقابل با هم و یا همنشینی در کنار یکدیگر تعریف می شوند و در انتقال مفاهیم مورد نظر فیلمساز به مخاطب ایفای نقش می کنند.
رسول (با بازی دلنشین و باورپذیر تورج الوند) در رویارویی با زندگی شهری و مناسباتی که با آن آشنا نیست، دایی (با بازی گرم و روانِ علی اکبر اصانلو) را می بیند و به عنوان فردی قابل اعتماد به او تکیه می کند. با پیشرفت داستان و گره افکنی هایی که به واسطه حضور شخصیت کلانی(محسن کیایی) ایجاد می شود، بیننده رسول را کاراکتری انتخابگر می یابد و این انتخاب فلسفه و هسته اصلی فیلم را تشکیل می دهد.
در این میان اما میرکریمی با نگاهی انسانی (و شاید خوشبین) سرنوشت شخصیت اصلی داستانش را آنگونه که از اعتقاداتش برمی آید و برابر اصول اخلاقی خود، رقم می زند. در طول فیلم روندی طی می شود که سیر تحول رسول را به نمایش می گذارد. او از شخصیتی ساده (و در لحظاتی ابله)، بی اعتماد به نفس و به نوعی معصوم در ابتدای فیلم به کاراکتری با جنم، مسئول و انتخابگر، در پایان متحول می شود و مخاطب روند این پختگی را در فراز و فرودهای داستان همراهی می کند.
«نگهبان شب» در کنار بازی های روان و قابل قبول (البته به جز بازی لاله مرزبان که کمی از بافت یکدست سایر بازیگران فیلم بیرون می زند و تا حدودی اغراق شده به نظر می رسد)، بخش زیادی از موفقیت خود را مرهون فضاسازی درست و هماهنگ با درونمایه داستان است و اینکه موسیقی خاصی برای فیلم نوشته نشده به شکلی استثنائی از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟