سینماسینما، امیرعلی نصیری
زمانی که قرار شد درباره یک سکانس از فیلمهای جناب بیضائی بنویسم، به حافظهام مراجعه کردم تا ببینم کدامیک از فیلمهایشان را بیشتر دوست دارم؛ بلافاصله سگکشی (۱۳۷۹) به ذهنم آمد. چرا این فیلم؟ اولاً در نظرسنجی سینماسینما برای انتخاب بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران، به آن اشاره کرده بودم. ثانیاً شاید دوستداران ایشان خُرده بگیرند که باشو غریبه کوچک یا فیلمهای پیش از انقلاب پس چه؟ پیشتر در مقالهای (با عنوان «تغییر تجربه تماشای فیلم با افزایش سن») اشاره کرده بودم که مهم است چه فیلمی را در زمان ساخت ببینیم؛ از این حیث، سگکشی اولین فیلمی بود که در زمان خودش تماشا کرده بودم.
گمان میکنم فیلمنامه سگکشی از الگوی «سفر قهرمان» تبعیت میکند؛ ما شاهد تغییر و تحول گلرخ کمالی (مژده شمسایی، پروتاگونیست یا قهرمان) از مرحله یا پرده اول (آقای منتسب) تا پرده آخر و هشتم (برادران سنگستانی) هستیم. او از زنی بیتجربه و گرم و سرد نچشیده تبدیل میشود به یکی از همانهایی که چکهای همسرش (ناصر معاصر با نقشآفرینی مجید مظفری) را میخواهد از آنها بخرد.
سکانس مورد علاقهام از این فیلم، آنجاست که گلرخ برای دریافت چک همسرش به سراغ نایری (یک بازاری و تازه به دوران رسیده) میرود. ماجرای انتخاب احمد نجفی برای این نقش هم جالب است که در پادکست «رادیو سانسور» به آن اشاره شده است. نایری از پیش تصمیم دارد تا به بهانه تحویل چک، گلرخ را به آپارتمانش (یا به قول خودش فِلَت) ببرد. به حرفهای نایری در این سکانس دقت کنید که بعد از ۲۰ سال همچنان آنها را از حفظم. در عجبم که جناب بیضایی طی چه فرایندی آنها را بدین شکل بازاری و ترکیبی از فارسی و انگلیسی نوشتهاند؟
ـ صحبت یه پکیج بود تو لاین ایمپورت / اکسپورت؛ یه باکس خونگی با پرافیت آوریج نود درصد گارانتی. میتونست راحت هندلش کنه؛ اما خب، تو فیلد ما نبود.
ـ این پسر کیس خاصی بود تو بیزنس خودش، خیلی اکتیو و ناناستاپ، تو رنج خودش. لوکش هم بد نبود؛ اما نمیفهمم چرا آن و آف بود؟
ـ اوکی… آی گات، زبان فارسی!
استاد بهرام بیضائی یکی از مفاخر زنده فرهنگ وهنر ایران زمین هستند. آرزویم (پس از طول عمر همراه با سلامتی برای ایشان) عرضه فیلمتئاتر نمایشهایشان (چه در ایران و چه در آمریکا) است؛ چون بعد از دستکم ۱۲ سال فیلم نساختن، این فیلمتئاترها تنها اثر نمایشی باقیمانده از ایشان است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





