سینماسینما، زهرا مشتاق
رونق شبکه نمایش خانگی، نتیجه مستقیم انبوهی از خطوط قرمز و بلک لیست های سازمانی است که گرچه با بودجه های کلان دولتی اداره می شود؛ اما تریبونی تک صدایی است و تنها بخش اندکی از جامعه در تصاویر آن می گنجد. مجموعه های تولید شده در شبکه نمایش خانگی، در این سال ها هریک توانسته گروهی از افراد جامعه را در مقام مخاطبین پر و پا قرص با خود همراه سازد. در این میان امکان گریز از دایره بسته ممیزی های بی منطق و سلیقه ای صداوسیما، در عمل دست نویسندگان را برای ورود به برخی موضوعات به اصطلاح ممنوعه به زعم مدیران رسانه به اصطلاح ملی، بازتر کرده است و برآیند آن پیش از هر چیز قصه هایی است که به واقعیت جامعه امروز ایران و آدم هایش نزدیک تر است. گرچه آینه ای کامل از آنچه در این سرزمین می گذرد، نیست. چراکه می شود به طور کلی عصاره این سریال ها را اغلب تصویری از زندگی آدم های پولدار و شکل و گرفتاری های زندگی آنان تعریف کرد. مخاطبان زیادی که سریال بین های حرفه ای ترکیه ای هستند و طبقه عام جامعه را تشکیل می دهند، چه بسا اکنون مخاطبان همین سریال های ایرانی نیز شده باشند. سریال هایی وطنی که می شود هنرپیشه هایی را که پیشتر در کارهای تلویزیونی با مانتو یا بلوز و دامن های گشاد و بلند، همراه با تل های پارچه ای و حجاب های سفت و سخت دیده شده اند؛ در شکل و شمایلی واقعی تر و عادی تر مشاهده کرد. یک ذره موی بیرون آمده، یک ذره آرایش و لباس های شیک و رنگی و یک کلام چیزی از جنس زندگی. واقعی، قابل باور. حالا ممکن است تصویر زندگی طبقه ثروتمند باشد. یا دغدغه های عاشقانه. خب باشد. به هر حال ما هنوز، در ابتدای مسیر شبکه نمایش خانگی هستیم و سرمایه گذاران وقتی جلو می آیند که بدانند با گنجاندن چند المان، فیلمشان دیده می شود و پولشان با کلی سود برمی گردد. اشکالی هم ندارد. این دو دو تا چهارتاها، در هر صنعتی هست و لحاظ می شود. اما آینده این مسیر چه خواهد شد؟ آیا تک صدایی در تلویزیون به تک صدایی در شبکه نمایش خانگی و صرفا پرداختن به اقشاری خاص از جامعه منتهی خواهد شد؟ آیا سرمایه گذاران حاضر خواهند بود برای تولید سریال هایی با موضوعاتی با مضامینی اجتماعی قدم پیش بگذارند؟ آیا این دغدغه یا برنامه ریزی وجود دارد که در کنار ساخت مجموعه های پولساز، سریال هایی با تمرکز بر مسائل روز و پراهمیت ساخته شود. آیا تک صدایی در صداوسیما، به تک صدایی در شبکه نمایش خانگی تبدیل خواهد شد؟ چه سازوکاری برای ورود به چنین مباحثی اندیشیده شده است؟ یا اساسا آیا در این خصوص علاقه و احساس وظیفه ای وجود دارد؟ آیا می شود درصدهایی که صاحبان حِرف در صورت ورود به حوزه و مسائل فرهنگی از معافیت های آن برخوردار می شوند؛ در بخش های اجتماعی هزینه شود؟ آیا سازمان سینمائی به عنوان نهاد متولی و مرجع حوزه سینما و فیلم می تواند در این خصوص پیشنهاد یا راهکارهایی ارائه کند؟ یا نیازی به ورود یک نهاد دولتی نیست و بدنه سازنده و تشکیل دهنده شبکه نمایش خانگی خود به تنهایی می تواند این مهم را پیش برد؟ واقعیت این است که شبکه نمایش خانگی این بضاعت را دارد، که با ورود به لایه های پنهان تر، فراموش شده و کمتر به تصویردرآمده، صدای بخش های مهمی از جامعه فرودست و البته زندگی های معمولی تر آدم های این اجتماع باشد. مردمانی که جدا از دیدن خانه های قصرگونه و ماشین های میلیاردی و لباس های برند و زندگی های گران قیمت، گاهی و کمی نیز خودشان را هم به تماشا بنشینند؛ باشد که تصمیم گیرندگان شبکه نمایش خانگی و سرمایه گذاران متمولی چون فیلیمو، نسبت به ارتقا سطح سلیقه مخاطب ایرانی و افزایش سطح دانایی و آگاهی او نیز حساسیت به خرج دهند و در این مسیر چشممان به جمال نورانی فیلمسازانی با دغدغه های جدی اجتماعی نیز روشن شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- افرایش ۵۸ درصدی بودجه صداوسیما نسبت به سال ۱۴۰۲
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم