سینماسینما، زهرا مشتاق
رونق شبکه نمایش خانگی، نتیجه مستقیم انبوهی از خطوط قرمز و بلک لیست های سازمانی است که گرچه با بودجه های کلان دولتی اداره می شود؛ اما تریبونی تک صدایی است و تنها بخش اندکی از جامعه در تصاویر آن می گنجد. مجموعه های تولید شده در شبکه نمایش خانگی، در این سال ها هریک توانسته گروهی از افراد جامعه را در مقام مخاطبین پر و پا قرص با خود همراه سازد. در این میان امکان گریز از دایره بسته ممیزی های بی منطق و سلیقه ای صداوسیما، در عمل دست نویسندگان را برای ورود به برخی موضوعات به اصطلاح ممنوعه به زعم مدیران رسانه به اصطلاح ملی، بازتر کرده است و برآیند آن پیش از هر چیز قصه هایی است که به واقعیت جامعه امروز ایران و آدم هایش نزدیک تر است. گرچه آینه ای کامل از آنچه در این سرزمین می گذرد، نیست. چراکه می شود به طور کلی عصاره این سریال ها را اغلب تصویری از زندگی آدم های پولدار و شکل و گرفتاری های زندگی آنان تعریف کرد. مخاطبان زیادی که سریال بین های حرفه ای ترکیه ای هستند و طبقه عام جامعه را تشکیل می دهند، چه بسا اکنون مخاطبان همین سریال های ایرانی نیز شده باشند. سریال هایی وطنی که می شود هنرپیشه هایی را که پیشتر در کارهای تلویزیونی با مانتو یا بلوز و دامن های گشاد و بلند، همراه با تل های پارچه ای و حجاب های سفت و سخت دیده شده اند؛ در شکل و شمایلی واقعی تر و عادی تر مشاهده کرد. یک ذره موی بیرون آمده، یک ذره آرایش و لباس های شیک و رنگی و یک کلام چیزی از جنس زندگی. واقعی، قابل باور. حالا ممکن است تصویر زندگی طبقه ثروتمند باشد. یا دغدغه های عاشقانه. خب باشد. به هر حال ما هنوز، در ابتدای مسیر شبکه نمایش خانگی هستیم و سرمایه گذاران وقتی جلو می آیند که بدانند با گنجاندن چند المان، فیلمشان دیده می شود و پولشان با کلی سود برمی گردد. اشکالی هم ندارد. این دو دو تا چهارتاها، در هر صنعتی هست و لحاظ می شود. اما آینده این مسیر چه خواهد شد؟ آیا تک صدایی در تلویزیون به تک صدایی در شبکه نمایش خانگی و صرفا پرداختن به اقشاری خاص از جامعه منتهی خواهد شد؟ آیا سرمایه گذاران حاضر خواهند بود برای تولید سریال هایی با موضوعاتی با مضامینی اجتماعی قدم پیش بگذارند؟ آیا این دغدغه یا برنامه ریزی وجود دارد که در کنار ساخت مجموعه های پولساز، سریال هایی با تمرکز بر مسائل روز و پراهمیت ساخته شود. آیا تک صدایی در صداوسیما، به تک صدایی در شبکه نمایش خانگی تبدیل خواهد شد؟ چه سازوکاری برای ورود به چنین مباحثی اندیشیده شده است؟ یا اساسا آیا در این خصوص علاقه و احساس وظیفه ای وجود دارد؟ آیا می شود درصدهایی که صاحبان حِرف در صورت ورود به حوزه و مسائل فرهنگی از معافیت های آن برخوردار می شوند؛ در بخش های اجتماعی هزینه شود؟ آیا سازمان سینمائی به عنوان نهاد متولی و مرجع حوزه سینما و فیلم می تواند در این خصوص پیشنهاد یا راهکارهایی ارائه کند؟ یا نیازی به ورود یک نهاد دولتی نیست و بدنه سازنده و تشکیل دهنده شبکه نمایش خانگی خود به تنهایی می تواند این مهم را پیش برد؟ واقعیت این است که شبکه نمایش خانگی این بضاعت را دارد، که با ورود به لایه های پنهان تر، فراموش شده و کمتر به تصویردرآمده، صدای بخش های مهمی از جامعه فرودست و البته زندگی های معمولی تر آدم های این اجتماع باشد. مردمانی که جدا از دیدن خانه های قصرگونه و ماشین های میلیاردی و لباس های برند و زندگی های گران قیمت، گاهی و کمی نیز خودشان را هم به تماشا بنشینند؛ باشد که تصمیم گیرندگان شبکه نمایش خانگی و سرمایه گذاران متمولی چون فیلیمو، نسبت به ارتقا سطح سلیقه مخاطب ایرانی و افزایش سطح دانایی و آگاهی او نیز حساسیت به خرج دهند و در این مسیر چشممان به جمال نورانی فیلمسازانی با دغدغه های جدی اجتماعی نیز روشن شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- افرایش ۵۸ درصدی بودجه صداوسیما نسبت به سال ۱۴۰۲
- برگزاری هماندیشی انجمن صنفی ویاودی / شتابِ قانونگریزِ دیجیتال و تلاش برای انتظامبخشی به پلتفرمها
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛