سینماسینما، محسن جعفریراد
قسمت «تیغ» یادداشت این هفته به چرایی شکست فیلم های اضافه شده به چرخه اکران مربوط می شود. بعد از جایگزین شدن فیلم تگزاس ۲ به جای رحمان ۱۴۰۰ و حضور رقیبی جدی البته در فروش روزانه برای فیلم متری شیش و نیم، انتظار می رفت که در اکران دوم بهار با فیلم هایی مواجه شویم که فروش قابل قبول نوروزی سینماها از رمق نیفتد اما متاسفانه در یک سقوط آزاد، رقم فروش فیلم ها، از نظر کارشناسان و رسانه ها با الفاظی مثل ناامیدکننده و ورشکسته توصیف می شود.
اولین علت، نوع انتخاب فیلم هاست. واقعا فیلم هایی مثل وکیل مدافع که هیچ چیزی درباره اش قبل از اکران نمی دانستیم و از کارگردان آنها نیز سبقه ای در دسترس نیست -سلمی بابایی و ونداد دوشن- یا فیلم تولدت مبارک ساخته سمیه زارعی نزاد که با پنج میلیون تومان در قعر جدول ۱۴ فیلمی جا خوش کرده! توقع فروش مطلوب می رفت؟
از طرفی دیگر معلوم نیست چرا فیلم های پشت خط مانده چند سال گذشته را ناگهان در این مقطع سال اکران کردند.فیلم به دنیا آمدن که نه کارگردان سرشناسی دارد و نه بازیگر ستاره ای یا خانه دیگری که آن هم وضعیت مشابه دارد. در این میان منتظر فیلم نبات با بازی شهاب حسینی بودیم که آن هم به دلیل اطلاع رسانی ضعیف مثلا تمرکز روی اینکه حسینی در این سالها ، فیلم در اکران نداشته، می شد برگ برنده فیلم در تبلیغات باشد، عملا برگ برنده اش سوخت. می ماند فیلم سامورایی در برلین که به خاطر حضور چهره ها و لوکیشن چنین فیلمهایی که قسمتی از آن در خارج فیلمبرداری شده، مورد توجه قرار گرفته؛ طوری که در هفته اول فروش توانست بیس از ۷۰۰ میلیون بفروشد و در رده سوم پرفروش ها قرار بگیرد اما طبیعی است که نمی تواند رکورد امسال را بشکند.
دلیل دیگر اکران ضعیف فیلم ها، اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف مدیران سینمایی، صاحبان فیلم ها و سینمادارها درباره اکران فیلمها در ماه رمضان است. قبلا طرح های موفقی مثل از افطار تا سحر را داشتیم که حالا هم جسته و گریخته انجام می شود اما به قوت سابق نیست. اما امسال به شکل عجیبی طرح فروش نیم بهای بلیت قبل از افطار ارائه شده که در نوع خودش جالب است. طبیعی است که یک خانواده یا هر کسی ترجیح می دهد بعد از افطار و در واقع در شب به سینما برود تا در گرمای عصر روزهایی که مثلا یک خانواده از تنقلات باید پرهیز کنند. در واقع ماهیت طرح بلیت نیم بها، دچار اشکال است که اگر از آن هم چشم پوشی کنیم، اطلاع رسانی لازم نشده که مردم در جریان باشند.
اما قسمت « ابریشم» یادداشت ما به خبر حضور فیلم شبی که ماه کامل شد به عنوان مهمترین فیلم اکران عید فطر مربوط می شود. فیلم چهارم نرگس آبیار که در جشنواره سال گذشته رکورددار جوایز شد، به خصوص بهترین فیلم و کارگردانی و از لحاظ مضمونی هم با حال و هوای عید فطر می تواند همخوانی داشته باشد و اکران مناسبش و احتمال خیلی زیاد فروش قابل توجه اش می تواند برای اولین بار، فیلمی از آبیار را در فهرست میلیاردی های سال قرار دهد.
اما نکته جالب ماجرا اینجاست که این فیلم باید با فیلمی رقابت کند که جزو پرحاشیه ترین فیلمهای چند سال اخیر است، یعنی فیلم ما همه با هم هستیم ساخته کمال تبریزی. شاید خونی تازه در رگ های سینمای این روزها با حضور کلکسیونی از چهره های این فیلم جاری شود اما باید دید مثل تقابل رحمان ۱۴۰۰ و متری شیش و نیم، یعنی تقابل فیلم بفروش کمدی با فیلم جشنواره پسند از نوع جدی و تلخ، باز هم سرنوشتی مشابه را خواهیم دید. یعنی فیلم کمال تبریزی حاشیه ساز شود و فیلم نرگس آبیار فاتح نبرد؟ باید منتظر ماند. ولی خواهشا مدیران سینما این بار فیلم کمدی پرستاره را نه از پشت عینک دودی! در سالن تاریک، بلکه با چشمانی باز در سالن روشن ببینند تا دوباره شاهد و شنوای توجیهات من درآوردی و باری به هر جهت نباشیم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- نرگس آبیار، رییس هیئت داوران فستیوال TRT شد
- بیانیه ساترا درباره توقف پخش سریال «سووشون»
- واکنش کارگردان به توقیف سریالش و فیلتر نماوا/ نرگس آبیار: در برابر این حذف بیرحمانه، سکوت نخواهیم کرد
- پس از انتشار اولین قسمت «سووشون»؛ نماوا فیلتر شد
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





