سینماسینما، فریبا اشوئی
تیتی درامی اجتماعی و شخصیت محور است. پیرنگ اصلی فیلم، بر پایه شخصیت تیتی بنا نهاده شده و کشمکش درام نیز بر پایه عملکرد او استوار است. در این فیلم، مخاطب از همان آغاز راه با یک فیلم قصه گو روبرواست. قصه زندگی تیتی و رویکرد او به زندگی و زیستن. فیلمنامه از اساس زیاده گویی ندارد. از همان سکانس اول یک راست می رود سراغ داستان و خیلی روان و بی دغدغه، همه چیز را با مخاطبش در میان می گذارد. فیلم یک پیرنگ مهم و فرعی دیگر نیز دارد.
تیتی در پرداخت شخصیت، به عنوان یک کاراکتر کولیِ شیرین عقل به مخاطب معرفی شده. او در حقیقت خودش را یک ناجی می داند. به همین دلیل هم، ابراهیم را که چون خودش رسالت نجات بخشی دارد(تئوری سیاه چاله)، به شیوه خودش دوست دارد و برایش احترام خاص قائل است.
پیام فیلم، تلویحا نجات بخشی دنیا از شر تاریکی ها است. (دروغ، دغل، دشمنی، حسادت، خیانت و…)
جدالی بین نمایندگان نور با عوامل تاریکی.(رویارویی مردمان نیک وصادق با فرصت طلبان وظالمین)
دنیای پیرامون تی تی و ابراهیم پُر است از کاراکترهای آنتاگونیستی که جهان را مثل آنان نمی بینند و نمی خواهند. اگرچه هیچ کدام از این شخصیت ها هم کاملا منفی نیستند و بیشترشان سیاه و سفید طراحی شده اند. اما به تعبیر نویسنده فیلمنامه، این تضادها و سختی های زندگی است که به آنها یاد داده تا سهم خود را از دنیا و زندگی زورمندانه طلب کنند (امیر ساسان، کجوری، گیلدا و..).
تیتی و ابراهیم اما، علیرغم دشواری های همان زندگی، همچنان بر رسالت نیک بودن و نیک زیستن خود ثابت قدم و پایدار می مانند. سرانجام آن تقابل با تاریکی و این هم راستایی نیروهای نور، هم چیزی نیست جز بهم پیوستن عوامل نور که در دنیای تاریک امروز، آنها را دیوانه می خوانند. انتخاب لوکیشن شمال کشور، به عنوان بستر جغرافیایی درام و نیز حضور طبیعت بکر، دریا و آب به عنوان نمادهای پاکی و تجلی نور و عظمت خداوند را، می توان انتخابی هوشمندانه از سوی فیلمساز تعبیر کرد. با این انتخاب و بهره بری از لوکیشن طبیعت، شانس موفقیت بصری فیلم هم افزایش یافته است. تیتی سومین فیلم آیدا پناهنده نیز درادامه دو اثر قبلی او (ناهید، اسرافیل) ساختار و روایتش شفاف، ساده و دلنشین با پیامی بزرگ و انسانی است. پیامی که در میانه شتابزدگی و سردرگمی های انسان در دهکده بزرگ جهانی، به خوبی به گوش جان می نشیند. زوج الناز شاکردوست و هوتن شکیبا (تی تی و امیر ساسان) در ادامه موفقیت های گذشته اشان (شبی که ماه کامل شد، ابلق) در این فیلم هم در کنار هم، خوش درخشیده و بهترینشان را به نمایش گذاشته اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- نگاهی به «تیتی» ساخته آیدا پناهنده/ زنی سرخوش و شکننده
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- تقارن و توازن/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- اکران «تیتی» به تعویق افتاد
- «تیتی» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فرانسوی شد
- الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در «پرنده آبی» بازی میکنند
- «زالاوا» در جشنواره منتقدین فیلم شیکاگو و آنومالی نیویورک
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- «تیتی» در فستیوال «مینیاپولیس» آمریکا
- «تیتی» ساخته آیدا پناهنده آغازگر دهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
آخرین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند