سینماسینما، فریبا اشوئی
مامان های ایرانی معمولا موجوداتی لطیف، شکننده، صبور، مهربان، مدیر و مدبراند. اما مامانِ فیلمِ مامان، کمی با مامان های معمول که می شناسیم فرق دارد. مامان فیلم آرش انیسی، مامانی است که در زندان باورهای خودش گیر افتاده و اسیر شده است. زندگی، از او شخصیت دیگری ساخته که حضورش در زندگی اطرافیانش به خصوص در زندگی پسرانش توام با درگیری و دردسر شده است. مامان یک تراژدی شخصیت محور است که پیرنگ اصلی داستانش، همین شخصیت مامان و باورهای اوست. خرده پیرنگ قوی دیگر بعد از پیرنگ اصلی، تنهایی و حسرتی است که از گذشته به یغما رفته(جنگ و آوارگی) با او به امروزش آمده و مجال نفس کشیدن را از مامان و اطرافیانش گرفته است. پسران مامان بخش مهمی از هویت او را شکل می دهند اما این شکل دهی به هیچ طریقی نمی تواند خمیره فرسوده ناراحت و غمگین او را تغییردهد. تازه برعکس این مامان است که تلاش می کند تا فرزندانش را به فُرم و اندیشه ناراضی خود درآورد. همین تناقض و تقابل شخصیت هاست که فرصت های دراماتیک روایت مامان را رقم زده است. آرش انیسی در نخستین تجربه اش در سینمای حرفه ای به سراغ موجودی خاص به نام مامان رفته که از جایگاهی والا در خانواده برخوردار است و همین انتخاب، نشان دهنده جسارت و خلاقیت فیلمساز در کارش است.
فیلم به واسطه فضای تکراری و غم آلود زندگی مامان، از ریتم و ضرباهنگ پایینی برخوردار است.(صفحه صفحه با دست نوشته های احمد)
فضاهای خالی در میانه سکانس ها حس می شود که به عمد در راستای ترسیم لُختی فضای احساسی درام در شیوه تدوین فیلم به کار گرفته شده است. گره اصلی درام اما خودش پایان غم انگیز مامان را رقم می زند.مامان در ساختار فرایند پیچیده ای نداشته و اوج و درخشش خاصی هم ندارد. ساختار تماما در خدمت متن است. با این همه فیلم، فیلم آبرومندی از آب درآمده است. بازی های خوبی هم دارد و یقینا بخش مهمی از موفقیت فیلم، مدیون حضور درخشان رویا افشار در نقش مامان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پنج فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- گفتوگو با رویا افشار/ هنوز درگیر تارکوفسکی و سینمای معناگرا هستم/ حوصله مردم سر رفته و آینده برایشان مبهم است
- فیلم «ابلق» برنده تندیس دومین جشنوارۀ «نشان فی» شد
- فهرست تفصیلی سهم صاحبان آثار و سینماها در جشنواره فجر۳۹ منتشر شد
- در دفاع از فضای مجازی
- اثرِ انتظار
- سینمای ایران به کجا میرود؟
- نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
- مردم؛ تحقیر یا تفسیر!
- برشهای کوتاه/ کلیپ بزرگداشت مرحوم چنگیز جلیلوند
- کرونا به نفع اختتامیه جشنواره فیلم فجر
- بخشهایی از مراسم اختتامیه جشنواره که در پخش زنده تلویزیون به نمایش در نیامد + عکس
- پیام تبریک انجمن بازیگران به برندگان بخش بازیگری جشنواره فجر
- اختتامیه جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بهترینهای جشنواره فیلم فجر ۳۹ از نگاه منتقدان و نویسندگان سینماسینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند