سینماسینما، زهرا مشتاق
جهان غوطه ور در نظام طبقاتی است. مگر تردید داشتید؟ و حفره ای عمیق و تاریک ما را در خود بلعیده است. و تنها نجات بخشمان اندیشه و آگاهی خواهد بود.
the platform عنوان انگلیسی فیلمی به زبان اسپانیایی است که در قلب جهان کاتولیک ساخته شده است تا شما را با خود به قعر جهنمی هولناک از سویه تاریک آدمیزادگانی ببرد که انسانیت را از یاد برده و زندگی های موحش و بدوی برای خود برگزیده یا در آن ناخواسته یا نا آگاهانه فرو شده اند.
عنوان اصلی فیلم این است؛ El hoyo که معنایش به اسپانیایی حفره است.
و این درست ترین و شبیه ترین نام برای فیلمی است که تمام آن در حفره های تو در تویی می گذرد که طبقاتی بسیار دارد و در گذر از هر طبقه، گویا تکه ای از انسان متمدن رو به نابودی می رود و در پایین ترین طبقات، توحش آغاز شده از بالاترین مرتبه، تبدیل به استیصال، تسلیم و مرگ می شود. حفره انباشته از نشانه شناسی است. از کتاب تا کارد تیز.
به نظر می رسد آدم های داخل حفره به خواسته خود و داوطلبانه وارد ماجرایی ناشناخته شده اند و گویا هر یک می توانسته اند تنها یک چیز با خود همراه داشته باشند. اما این ورود خودخواسته پس از یک ماه پاداشی به همراه دارد. پاداشی که گویا وسوسه اصلی در گام نهادن به این مسیر ناشناخته بوده است. مسیری که پس از ورود معلوم می شود که پایانش می تواند مرگ نیز باشد. مرگی بدون ترحم، خشن و ترسناک.
قهرمان فیلم با خود کتاب آورده است. آن هم کتاب دن کیشوت که شاید بشود آن را نماد جهان مضحکی دانست که پهلوان پنبه ای بیش نیست و جز سقوط آدمی، مسیر دیگری نمی نماید. قهرمان در ابتدا از موضعی برتر وقایع را می نگرد و هم سلولی خود را خوار و حقیر می شمارد. انتخاب او یک کارد بوده است. نمادی از خشونت در برابر اندیشه و یا اندیشه در برابر خشونت. و در تمام فیلم رویا رویی این دو است که فیلم را پیش می برد. گاهی این بر آن و گاهی آن بر این پیشی و پیروزی می گیرد. اما رفته رفته خشونت و آگاهی چنان در هم تنیده می شوند که گویا هر یک حاصل دیگری است و بی دیگری، این مسیر طی نمی شود و قهرمان به پیروزی نمی رسد. تکه های خورده شده مرد چاقو به دست، فرودادن و هضم اندیشه خشونت ورزی است که گویا تاکید می کند جهان بی مبارزه، قابل وجود و بودن نیست. و گاه تنها یک دیکتاتور است که توان توقف توحش را خواهد داشت. دیکتاتوری که بتواند با پشتوانه خرد و آگاهی، تساوی و عدالت را میان مردمان فرو شده در حفره های هولناک یک بار دیگر برقرار سازد. و کیست که نداند اگر قرار بر جنگ باشد، و آدمی را گریز از مصاف نباشد؛ بهتر است مبارزه با پیشینه و پشتوانه ای از دانش و آگاهی باشد تا خام و موحش و بدوی. حفره رویارویی ظلمت و نور، نادانی و آگاهی است. و وجود کودکی که همه او را انکار می کردند؛ لزوم زایش دوباره است. گویا جهان از بطن زنی مبارز دوباره پاکیزه زاده خواهد شد. و نجات بخش حقیقی از فراموش شده ترین طبقات به یغما رفته، در بالاترین مرتبه، به حق و جایگاه خود خواهد رسید. و آدمیزادگان سقوط کرده که خوک وار و بی اندیشه تنها می بلعند و ترحم و تصوری از انسانیت ندارند؛ در نهایت به نازل ترین شکل سقوط خواهند کرد.
حفره را که اولین فیلم کارگردانی با نام سخت گالدر گازتلو اوروتیا است از دست ندهید. فیلمی محصول ۲۰۱۹ که نت فلیکس نازنین با عجله بسیار، حق پخش جهانی آن را خرید تا پلتفرم لعنتی از آن او باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سوی پر رنگ تاریکی/ بررسی فیلم «پلتفرم» با تکیه بر نظریات رولان بارت
- دوازدهمین جلسه شورای راهبردی اکران برگزار شد؛ آیا اکران آنلاین گسترش مییابد؟/ لزوم همافزایی ظرفیت پلتفرمها
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- کمیته مشترک رفع موانع اشتغالزایی و تولید در نمایش خانگی تشکیل شود
- به دلیل روند افزایش کرونا؛ پخش ویدئو اجراهای بخش صحنهای «تئاتر فجر» از پلتفرمها
- ضرغامی: توسعه پلتفرمهای دیجیتال در همراه اول حاصل نگاه خوب و خلاق مدیریتی است
- گفتوگوی خبرگزاری دانشجو با کیوان کثیریان (بخش اول)/ سیاستهای چندگانه و سلیقهای ممیزی همه را گیج کرده است
- «پلتفرم»؛ هیاهوی بسیار برای هیچ
- مسئول ممیزیهای شبکه نمایش خانگی که این روزها اوج گرفته کیست
- حکایت یک شکایت!
- برگزیدگان سیو سومین دوره جوایز فیلم اروپا معرفی شدند/ چهار جایزه برای «دور دیگر»
- شباهتهای گریزناپذیر/ بررسی محتوایی پلتفرم و انگل
- در جستجوی معصومیت از دست رفته/ نگاهی به «پلتفرم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- اکران مردمی فیلم زودپز / گزارش تصویری
آخرین ها
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- راهیابی «بی سر و صدا» به جشنواره ویتنامی
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد