سینماسینما، ابراهیم عمران
به حتم بیشترمان ترکیب «جهل مرکب» را شنیدهایم و از معنای تحتاللفظی آن نیز آگاهی داریم. اینکه شرایط تا چه حد سبب ساز این جهالت خواهد شد و اصرار بر این ناآگاهی هم تا حدود زیادی بر همگان آشکار است. گروه نویسندگان فیلم «زالاوا» بر این نگره، داستانی از خرافات را به درستی بر پرده سینما آوردهاند. واقعیتی که فراتر از قصههای مرسوم سینماست. جهالتی محض که تا سرحد جنون میتواند عقل را زائل کند. اینکه فردی نظامی در منطقه زیستیاش در پی دستگیری «آدم» باشد و نه «جن» مانیفست اصلی این فیلم است. اصل را رها کردن و حتی به فرع هم نپرداختن! اینکه فردی به بهانه گرفتن جن و برای نجات همنوع تلاش کند و این جدیت را هم منتی بداند بر اهالی روستا و به جهلش هم ایمان داشته باشد؛ چه نامی میتوان بر این گزاره نهاد؟ دست بر قضا زمانی این فیلم دیده شد که دو سال قبلش اوج خرافاتگرایی در اوج ویروس چینی کرونا بود. قرینهای که همگان شاهد بودیم علم پزشکی به کناری نهاده میشد و دستورات عاری از عقل و منطق صادر. و پیامد آن هم مشخص. در زالاوا آنچه اهمیت داشت فقدان تفکر بود و بس. تا جاییکه مسعود استوار ارتشی با بازی جاندار نوید پور فرج هم گاهی به شک میافتاد که آیا مبارزهاش بر سر این جهالت درست است یا خیر؟! آنجاییکه برای نجات جان خانم دکتر (هدی زین العابدین) وارد درمانگاه میشود که شیشه جن را از بین برد! و یا جنگیر داستان که به هیچ وجه نمیپذیرفت، شیادی بیش نیست. و غم ماجرا هم اینجاست که جهل مرکب را خوب بتوانی معنا کنی! آمردان، جنگیر فیلم (با بازی بیاغراق پوریا رحیمی سام) آنقدر باورپذیر جنگیر بودنش را بازی میکند که ذرهای شک در این کردار عامالمنفعهاش ندارد! لختی نمیتوان شک کرد که او نقش بازی میکند و دسیسهای در کارش وجود دارد. اهالی تا جایی باورش دارند که سرباز پاسگاه هنگام فراری دادنش از او میخواهد چند جنی را سمت رؤسای کارخانه بفرستد تا او را استخدام کنند! دیالوگهای ساده و بیتکلف که اوج باورمندی اهالی روستا به آمردان جنگیر است. مردمی ساده در اوج بیخبری از مناسبات دنیای مدرن که حتی برای آزمایش ادرار نمیدانند که چه باید انجام دهند! ارسلان امیری که اولین کارگردانیاش بعد فیلمنامهنویسیهای متعدد با آیدا پناهنده بود؛ به خوبی توانست درونگرایی پنهان مردمی را آشکار سازد. جمعیتی که به راستی جن جهالت در آنها رسوخ کرده بود. و حتی با گرفتن جن نیز از تن آنان خارج نمیشود این میزان از خرافه پرستی. عشق ساده و بیآلایشی که در اسرافیل و تیتی رگههایی از آن را شاهد بودیم، این بار در دل داستانی ذاتا هراسناک، اما بی آزار مابین ملیحه و مسعود جریان دارد. عشقی که جن درونشان اجازه بروز آن را نمیدهد. و در زمانی که میبایست دلدادگیها آشکار شود، کم دانشی و بیتفکری اهالی، سرنوشت شومی را برای دختر رقم میزند. زالاوا از آن روی اهمیت دارد که قصهای است به درازنای تاریخ. تاریخی که به حتم جغرافیا نمیشناسد. میتواند در هر مکانی رخ نشان دهد. نبرد عقل و بیعقلی؛ در زاویه دوربینی که به خوبی این حس را به مخاطب با موسیقی بجای رامین کوشا منتقل میکند. جادههای پر پیچ و خم فیلم که اندرون سخت فکری اهالی را نشانه میرود. و تنهایی استواری که میداند توان ایستادن در این جهل نهادینه شده را ندارد. موسیقیای که در کلیت فیلم به گوش میرسد، حس ترس و تنهایی و کم خردی را القا میکند و مهمتر از همه بیتکلفی کارگردانی بود که بیادعا آنچه در ذهن داشت را پیاده کرد. به حتم ارسلان امیری جوان سنندجی این اثر، در کارنامه کاریاش قدم اول را خوب برداشت. قدمی که جهانی است و گام اول محکمی است برای تفکری چنین. تفکری که ریشه در بی خردی محض انسانهایی دارد که نمیخواهند بدانند و آگاه شوند و در این چرخه معیوب باقی میمانند و هم خود و هم دیگران را به وادیهای هولناکی سوق میدهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی بازیگران فیلم جدید حمید نعمتالله
- «بیبدن» به اکران آنلاین رسید
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «شبکه» با صدای نوید پورفرج
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- ریسکناپذیری/ نگاهی به فیلم «بیبدن»
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- جهان با ما برقص/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- همه بک تو بلکی در ذهن داریم
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- چهل سال غریب/ نگاهی به فیلم «غریب»
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران